Na succesvol hoogseizoen vliegt sociaal reisplatform Daymaker naar grens van 800.000 gebruikers

Innovatief algoritme matcht reizigers met unieke ervaringen op basis van persoonlijke interesses

Hasselt, 16 september 2025 - Daymaker, een Belgisch reisplatform dat reizigers matcht aan tips van likeminded mensen op basis van interesses, blikt terug op een geslaagde zomer. Met meer dan 5.000 user generated reisverhalen uit 107 landen rondde de community tijdens de zomermaanden de kaap van 800.000 gebruikers. De start-up, ondersteund door Start it @KBC, bereidt zich nu voor op een nieuwe kapitaalronde in het naseizoen.

Daymaker werd in 2022 opgericht vanuit een groeiende frustratie van medeoprichters Lien Verwimp (ex-Unilever) en Jeroen Peeters (ex-Visit Limburg), beiden jarenlang actief in de toeristische sector. Hoewel recensies steeds bepalender worden in de keuzes van vakantiegangers, ontbreekt het deze vaak aan persoonlijke relevantie. Om daar komaf mee te maken, verbindt het sociaal platform de authentieke tips van reizigers met elkaar via een uniek matchmaking systeem, gebaseerd op interesses. En dat valt in de smaak. Het platform bereikte na een druk zomerseizoen zijn 800.000ste unieke gebruiker, en biedt ondertussen meer dan 5.000 user generated reistips uit 107 landen.

Toegankelijk en authentiek

Naast het ontdekken en bewaren van inspirerende tips of routes, kunnen gebruikers ook zelf reiservaringen delen met de groeiende Daymaker-community: via een gebruiksvriendelijk portaal beschikbaar op het platform breng je je eigen verhalen tot leven met prikkelende foto's, verborgen parels en persoonlijke tips.

“Elke DIY-reiziger, van doorgewinterde backpacker tot occasionele citytripper, vindt er zijn plek”, zegt medeoprichter Lien Verwimp. “Dat is waar Daymaker het verschil maakt. Niet alleen verhalen van professionele fotografen en bloggers krijgen er plaats, maar ook van mensen zoals jij en ik. Dat zorgt voor een gevarieerd en authentiek aanbod aan content, geschreven door échte reizigers.”

AI als matchmaker, niet als reisgids

Om de zoektocht naar relevante vakanties te vereenvoudigen, ontwikkelde Daymaker een innovatief matchmakingsysteem dat gebruikers op basis van hun voorkeuren koppelt aan relevante accounts en reiservaringen. Uit tachtig verschillende interesses werden twaalf reizigerstypes gevormd. Hoe meer mensen zich aansluiten, hoe beter onze achterliggende AI het zelflerende algoritme afstemt op jouw voorkeuren, waardoor de ideale vakantie steeds dichterbij komt.

“In een wereld waarin iedereen via dezelfde zoekopdrachten op dezelfde plekken terechtkomt, gebruiken wij AI om een verschil te maken”, zegt medeoprichter Jeroen Peeters. “Vergeet de traditionele reisgids of de generieke AI-reisschema’s, Daymaker verbindt gebruikers die dezelfde stijl van reizen waarderen. Dus stel jezelf de vraag: wil je met duizenden anderen naar het Colosseum kijken, of liever langs dat ene verborgen paadje dat enkel jij en de andere Daymakers bewandelen?"
Oprichters Jeroen Peeters en Lien Verwimp

Samenwerkingen met Brussels Airlines en Fujifilm

Dankzij een B2B-georiënteerd verdienmodel is Daymaker bovendien gratis voor gebruikers. Het platform geeft reismerken advertentieruimte in de vorm van echte reisverhalen, en geeft hen tegelijk de mogelijkheid om die user generated content aan te kopen om te integreren in hun eigen communicatie. ​ Onder meer Brussels Airlines, Fujifilm, Toerisme Duitsland, Eliza was here en tientallen andere topmerken en bestemmingen in binnen- en buitenland zijn vandaag al klant. Kers op de taart? Deze merken kiezen reizigers die actief delen op Daymaker om voor hen gratis op reis te gaan, in ruil voor hun content en het bijhorende reisverhaal. Hiervoor heb je geen groot aantal volgers nodig zoals dat in een klassieke influencer samenwerking gaat, maar staat de kwaliteit van je content voorop.

“Bij Sunweb geloven we in de kracht van authentieke verhalen om een bestemming in de markt te zetten. Daymaker is voor ons de perfecte partner om tot die verhalen en bijhorende content te komen”, zegt Luc Van Laer, Creative Director bij Sunweb Group.

Zomerstatistieken en winterplannen

Afgelopen zomer was voor Daymaker een absoluut record met een bereik van net geen 2 miljoen reizigers - over alle kanalen heen - uit België, Nederland en de omliggende regio’s. Wat opviel deze zomer? Traditionele bestemmingen als Italië, Frankrijk en Spanje bezetten de top-3. Dankzij een strategische campagne i.s.m. Daymaker wist Duitsland de top-5 binnen te dringen. Net zoals België, want binnenlands toerisme blijft ook enkele jaren na de pandemie erg in trek. Opkomende nieuwkomers zijn Albanië, Marokko, Montenegro en Denemarken.

“Overall zien we de voorbije jaren een sterke stijging in bestemmingen weg van de begane paden. Meer en meer reizigers mijden de grote massa. Maar ook Scandinavië stijgt jaar na jaar. De zogeheten ‘coolcations’ zijn echt een ding! Met de hete zomers en toenemende bosbranden kiezen meer en meer Europeanen voor een zomervakantie in Denemarken, Zweden of Noorwegen”, zegt Lien Verwimp.

Nu de zomerperiode definitief achter ons ligt, richt Daymaker zijn blik op de toekomst. Het is klaar voor de volgende stap en wil in november een kapitaalronde sluiten van €500.000. Met dat geld wil het doorgroeien naar een volgende fase.

“Gedurende 3 jaar hebben we ons huidige business model gevalideerd met tal van gebruikers en klanten in België en Nederland. Vandaag doen we dat met een team van drie en komt er deels manueel werk aan te pas. De plannen liggen nu echter klaar om ons B2B-aanbod in 2026 te laten schalen naar een SaaS-tool voor luchtvaartmaatschappijen, autoverhuurders, touroperators, reisbureaus, reismerken etc. Met de beoogde kapitaalronde willen we onze interne IT-afdeling uitbouwen en internationaal doorgroeien met een groter commercieel team”, aldus Jeroen Peeters.
Team Daymaker

Over Start it @KBC

Start it @KBC is een uniek, equity-free acceleratorprogramma dat inzet op reële impact en sinds 2014 al meer dan 1.800 start-ups begeleidde, waarvan ruim 1.500 in België. Het is daarmee de leidende speler in ons land en Europa, en zelfs de vijfde wereldwijd.

Tweemaal per jaar begint een nieuwe lichting geselecteerde start-ups aan een eenjarig traject dat gericht is op groei en internationalisering. De start-ups krijgen naast intensieve begeleiding ook toegang tot een internationaal netwerk, en blijven nadien levenslang deel uitmaken van een actief ecosysteem van founders, investeerders, mentoren, experten en corporate partners.

Sinds de oprichting in 2014 speelt Start it @KBC een sleutelrol in het Belgische start-up-ecosysteem en was het mee verantwoordelijk voor de lancering en groei van een aantal van de meest succesvolle Belgische tech- en impactgedreven ventures. 

In totaal haalden de start-ups die deelnamen aan het programma al meer dan 1.1 miljard euro aan kapitaal op en werden er meer dan 12.000 jobs gecreëerd; tot de bekendste ex-deelnemers aan het programma behoren namen als Aikido Security, Bolt, Loop Earplugs, Conveo, Segments.ai, Crazy Games en Ritchie.

In België heeft Start it @KBC hubs in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Charleroi, Louvain-la-Neuve en Luik.

startit-x.com/en/accelerate

Herlinde Rollez

Herlinde Rollez

PR Consultant, Evoke

Lien Verwimp

Co-founder, Daymaker

 

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be