Inclusiviteit in technische beroepen: VINCI Energies pioniert met vrouwelijke werkkledij

Brussel, 19 december 2022 - De laatste jaren worden er allerlei initiatieven genomen om meer vrouwen warm te maken voor een job in de traditioneel erg mannelijke technische beroepen en STEM-sectoren. Die inspanningen lijken hun vruchten af te werpen: zo rekruteerde VINCI Energies in België in 2021 bijvoorbeeld meer dan zestig vrouwen, onder meer in technische functies als ingenieur, elektromechanica, quality controller of lasser. Ook in 2022 startten er al een 50-tal nieuwe vrouwelijke medewerkers - en het jaar is nog niet ten einde. Een praktisch aspect wordt echter vaak over het hoofd gezien: aangepaste vrouwelijke werkkledij. Daar doet het bedrijf nu iets aan.

Dat VINCI Energies voluit inzet op gelijke kansen op de werkvloer is niet nieuw: zo lanceerde de specialist in digitale transformatie en energietransitie dit voorjaar bijvoorbeeld een nieuwe editie van de ‘Women in technology’-campagne om haar aantal vrouwelijke werknemers nog verder omhoog te krijgen. Daarnaast mocht het recent meerdere awards in ontvangst nemen voor haar actieve beleid rond diversiteit en inclusiviteit, onder meer van XKwadraat (Gendergelijkheid op de werkvloer), het diversiteitslabel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Bold Champion Award van Veuve Clicquot. Ook van sectorfederatie Agoria ontving VINCI Energies felicitaties. 

Maar dat wil niet zeggen dat al het werk gedaan is: binnen het bedrijf blijven ze nadenken over manieren om een zo inclusief mogelijke werkomgeving te creëren. Zo gaat VINCI Energies nu aangepaste vrouwelijke werkkledij voorzien voor haar vrouwelijke technische medewerkers.

Een echt inclusief beleid vergt een grondige reflectie op alle niveaus, waarbij veel verschillende aspecten komen kijken en veel vanzelfsprekende zaken in vraag gesteld moeten worden. Een van de meest voor de hand liggende en dagelijks tastbare is werkkledij: die is traditioneel op het mannelijk lichaam geschoeid, zowel qua vorm als maat. Weinig aantrekkelijk en praktisch voor vrouwen dus, en daarom hebben we nu beslist aangepaste werkkledij te voorzien voor onze vrouwelijke medewerkers: overalls en beschermende kledij, maar evengoed veiligheidsschoenen in kleinere maten”, stelt Marc Lemaire, managing director bij VINCI Energies België.

Nog meer vrouwen aanwerven

Het initiatief kadert binnen de bredere inspanningen van VINCI Energies voor meer diversiteit op de werkvloer, bijvoorbeeld via de ‘Women in technology’-campagne, die dit jaar zijn tweede editie kent en ook in 2023 zal worden verdergezet. Met de campagne, die verschillende initiatieven omvat om de vrouwelijke werknemers van VINCI Energies in België in de kijker te zetten, wil het nog meer vrouwen aantrekken in de traditioneel eerder mannelijke sectoren waarin het actief is: industriële automatisering, energie-, transport- en communicatieinfrastructuur, gebouwtechnieken, brand- beveiliging en facilitaire diensten.

Een van de manieren waarop het bedrijf inzet op meer vrouwen op de werkvloer is door stereotypes te doorbreken. Dat doet het bijvoorbeeld door elke maand een vrouwelijke collega in de kijker te zetten op het jobportaal van de groep en op social media. Ook worden alle deelneemsters aan de ‘Women in technology’-campagnes 2 maal per jaar uitgenodigd voor een netwerklunch, en heeft het bedrijf de formulering van haar vacatures herzien om ze zo inclusief mogelijk te maken.

 

De afgelopen 2 jaar rekruteerden we meer dan 110 vrouwen, een aantal dat we nog verder omhoog willen krijgen. Daarvoor moeten we de bestaande genderstereotypes en clichés blijven doorbreken: technologie is neutraal en dus is iedereen bij ons welkom: vrouw, non-binair of man!”, verklaart Marc Lemaire, managing director bij VINCI Energies België.

 

Over VINCI Energies 

In een wereld die constant in beweging is, draagt VINCI Energies bij tot de ecologische transitie door belangrijke verschuivingen in het digitale landschap en de energiesector te helpen bewerkstelligen. VINCI Energies houdt gelijke tred met de veranderingen in de markt en is een integrator van multi-technische oplossingen op maat, die zijn klanten ondersteunt bij het inzetten van technologieën die de mens en de planeet ten goede komen, van ontwerp tot implementatie, exploitatie en onderhoud. Met hun sterke regionale verankering en hun wendbare en innovatieve structuur, hebben de 1.800 business units van VINCI Energies zich gepositioneerd in het hart van de energiekeuzes van hun klanten, om de betrouwbaarheid, efficiëntie en duurzaamheid van hun infrastructuur en processen te verbeteren.

In België is VINCI Energies actief in industriële automatisering, energie-, transport- en communicatie- infrastructuren, gebouwtechnieken, brandbeveiliging en facilitaire diensten via de merken Actemium, Axians, Cegelec, Omexom en VINCI Facilities, alsook via verschillende lokale merken. VINCI Energies in België telt 2.850 medewerkers en realiseert een jaarlijkse omzet van 600 miljoen euro.

www.vinci-energies.be

Wendy Verheyden

Head of Communication, VINCI Energies Belgium
Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be