Horeko lanceert consumentenlabels voor afhaalmaaltijden in de horeca

Horeko lanceert consumentenlabels voor afhaalmaaltijden in de horeca

Afhaalgerechten voor eindejaarsfeesten makkelijk voorzien van allergenen- en ingrediëntenlabels

Leuven 28/12/2021 — Horeko, de online beheertool voor keuken- en personeelsprocessen, biedt vanaf nu de mogelijkheid om consumentenlabels op te maken en af te drukken. Nu steeds meer mensen voor take-away eindejaarsgerechten kiezen kunnen horecaondernemers deze maaltijden eenvoudig voorzien van een professioneel label met de bewaarmethode, de voedingswaarde en allergenen en ingrediënten. Hiermee voldoen ze aan alle wettelijke eisen en komen ze tegemoet aan de vraag van de consument voor meer transparante voedingsinformatie. 

De coronamaatregelen deden de vraag naar afhaalmaaltijden gevoelig stijgen. Tijdens de eindejaarsperiode vervangen veel mensen hun traditionele eindejaarsetentjes door een take away-variant. Horecaondernemers speelden hier de laatste twee jaar, soms noodgedwongen, op in door speciale gerechten te ontwikkelen of hun menu’s in afhaalversie aan te bieden. Hierbij zijn echter een aantal wetgevingen aan verbonden zoals het vermelden van de gebruikte ingrediënten, allergenen en een bewaaradvies. Daarom kunnen restaurants, traiteurs, cateraars of dark kitchens met de Horeko-software nu ook consumentenlabels drukken voor hun afhaalmaaltijden. 

Pieter van der Heyden, zaakvoerder van Horeko België vertelt: “Een horecaondernemer kan afhaalmaaltijden nu extra verzorgd aanbieden aan de klant en vooral volledig correct. Met een handgeschreven etiket is de kans op fouten of ontbrekende informatie groter, terwijl consumenten hier steeds meer waarde aan hechten.”

Made with Love
De consumentenlabels zijn gekoppeld aan het Horeko keukenmanagementsysteem waar recepturen, de kostprijsberekening, de allergenendeclaratie, de voedingswaarden en het bewaaradvies al is opgenomen. Horecaondernemers kunnen de informatie aanvinken die ze aan het label willen toevoegen. Ook is er ruimte voor commerciële informatie zoals de verkoopprijs, de naam van het gerecht en zelfs een persoonlijke toets. zoals “Made with love” of de naam van de klant. Naast het verstrekken van informatie aan de consument, is het voor medewerkers ook een voordeel. Ze kunnen op het label meteen zien welke allergenen een maaltijd bevat. 

Horeca ondersteunen
Met deze nieuwe functionaliteit wil Horeko de horecaondernemer een extra middel geven om zich te onderscheiden in deze uitdagende tijden. Pieter van der Heyden: “Er is steeds meer vraag naar meer transparantie op voedingsmiddelen en er is een strikt wettelijk kader rond etiketering. Bestaande etiketteringssystemen voor maaltijden zijn vooral bedoeld voor grotere voedingsproducenten maar wij maken deze functionaliteit nu voor elke horecaondernemer toegankelijk. Ons systeem wordt zo steeds completer en helpt de horecasector om te gaan met nieuwe trends en digitale ontwikkelingen.”

Pieter van der Heyden
Pieter van der Heyden Zaakvoerder, Horeko België

 

 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel