Hoe ontwerp je een iconische badkamerserie? Antonio Citterio onthult zijn inspiratie en aanpak voor Aurena

Ontdek hoe hotelbadkamers Antonio Citterio's ontwerp voor Aurena beïnvloedden

Overijse, 19 augustus 2024 - De badkamerserie Aurena is het resultaat van de eerste samenwerking tussen Italiaanse architect en ontwerper Antonio Citterio en Duravit. De designer transformeert de badkamer door een harmonieuze mix te creëren met functionele aspecten van vroeger en de hedendaagse nood aan een persoonlijke, comfortabele ruimte. Geïnspireerd door de gulden snede, belichaamt deze collectie tijdloze elegantie. Hieronder deelt Antonio Citterio zijn visie en werkwijze voor deze reeks.

Aurena combineert wit of zwart keramiek met geborsteld roestvrij staal en biedt een breed scala aan meubeloppervlakken voor een unieke en verfijnde inrichting. De Aurena-serie onderscheidt zich door zijn veelzijdigheid en is een ideale keuze voor zowel privébadkamers als commerciële ruimtes. Aurena biedt praktische en esthetische oplossingen die elk interieur verrijken. 

Antonio Citterio: “Met de badkamerserie Aurena probeer ik heel eenvoudige antwoorden te geven op de werkelijkheid. We hebben de elementen in de badkamer nodig om handdoeken op te hangen, we hebben opbergruimte nodig - en dit alles moet perfect bij elkaar passen.”
Antonio Citterio op de stand van de Salone del Mobile 2024, waar de badkamerserie Aurena voor het eerst werd gepresenteerd
Antonio Citterio op de stand van de Salone del Mobile 2024, waar de badkamerserie Aurena voor het eerst werd gepresenteerd

Benadering 

De ontwerper en zijn team baseerden zich op fundamentele overwegingen: een ruimtelijke oplossing creëren, orde in de badkamer nastreven, en zorgvuldig omgaan met water. Dat leidde onder andere tot het verkleinen van de wastafelafmetingen. Ook bij de badkamermeubels werd gekozen voor ontwerpen die niet louter functioneel zijn.

“Als we bijvoorbeeld aan hotelbadkamers denken, hebben ze grote opbergruimtes en situaties nodig die orde scheppen. Elk meubelstuk moet ruimte hebben voor handdoeken, cosmetica, een haardroger, een tandenborstel... Deze ervaring uit de hotelwereld wilden we overbrengen naar de privébadkamer en deze bijzonder esthetisch implementeren. Dat was het onderwerp”, vertelt de Italiaanse ontwerper. 

Combinatie van architectuur en design

“Ik hou mij bezig met design als onderdeel van architecturale projecten. Als architect ken je de problemen in de projectwereld heel goed en probeer je daar een antwoord op te vinden. Ik denk dat het ook een Italiaanse traditie in het algemeen, en de Milanese traditie in het bijzonder, is die architecten ontwerpen en niet andersom. Als je alleen maar ontwerpt, denk je meteen aan een heel iconisch object, functioneel of niet-functioneel, het maakt niet uit. Als architect kijk je juist naar het probleem en hoe je dat het beste kunt oplossen”, aldus Antonio Citterio.

Bijgevolg lag de focus op het vinden van doordachte ruimtelijke oplossingen, alvorens iconische objecten te ontwerpen.

De gulden snede 

De gulden snede draait om proporties en de manier waarop je een oppervlak indeelt, zodat een aantrekkelijk esthetisch evenwicht ontstaat. In het ontwerp van Aurena spelen de subtiele, geïntegreerde verdelers een cruciale rol, doordat ze de ruimte volgens de principes van de gulden snede in vakken van verschillende groottes verdelen.

De designer licht toe: “De esthetiek die we hierdoor bereiken is belangrijk, omdat de badkamer een persoonlijke ruimte is geworden die voldoening uitstraalt. Het gaat niet langer alleen om de functionaliteit.”

Badkamer als woonruimte 

Antonio Citterio begrijpt dat de badkamer tegenwoordig veel meer is dan alleen een functionele ruimte, zoals dat vroeger vaak het geval was. Nu fungeert de badkamer als een persoonlijke woonruimte. 

“In mijn eigen badkamer heb ik fauteuils en boeken, ik kijk naar het nieuws en luister naar muziek. Voor mij is het de plek waar ik me kan terugtrekken, mezelf kan zijn en de dag zo harmonieus mogelijk kan beginnen en eindigen. Dit werkt vooral goed omdat mijn vrouw en ik aparte badkamers hebben, wat heel gebruikelijk is in de VS, waar ze opgroeide”, besluit Antonio Citterio.

Over Duravit AG

Duravit AG, gevestigd in Hornberg, is een van de toonaangevende internationale fabrikanten van designbadkamers en is actief in meer dan 130 landen over de hele wereld. Bij de ontwikkeling van producten werkt het interne designteam van de complete badkameraanbieder hand in hand met een wereldwijd netwerk van ontwerpers zoals Cecilie Manz, Philippe Starck, Antonio Citterio, Christian Werner en Sebastian Herkner. Als energie-intensief bedrijf wil Duravit AG in 2045 zonder uitzondering klimaatneutraal zijn en grotendeels afzien van CO2-compensatie.

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be