Hödlmayr blijft transportlogistiek van de toekomst stimuleren
Tongeren, 21 december 2021 - Naast digitalisering en robotica behoren autonoom rijden en duurzaamheid tot de belangrijkste trends in de logistiek. Om vandaag te weten wat morgen de stand van de technologie zal zijn, heeft Hödlmayr al in een heel vroeg stadium een actieve rol gespeeld bij de verdere ontwikkeling van autonoom vrachtvervoer. Ook het gebruik van alternatieve aandrijvingstechnologieën staat hoog op de onderzoeksagenda.
"Wij investeren in onderzoek en ontwikkeling omdat we niet alleen op de hoogte zijn van de ontwikkelingen die van grote invloed zullen zijn op onze markt, maar ook een actieve rol willen spelen bij de vormgeving ervan", licht Robert Horvath, CFO bij de internationaal actieve logistieke dienstverlener Hödlmayr, de inspanningen van het bedrijf op dit gebied toe. Als concreet voorbeeld noemt Horvath de joint venture DigiTrans, waarin het bedrijf samen met vijf andere partnerbedrijven knowhow en testinfrastructuur levert voor autonome bedrijfsvoertuigen. Hödlmayr's nieuwste bijdrage is een vrachtwagen die volgend jaar wordt omgebouwd tot een autonoom voertuig.
"We zijn nu al erg enthousiast over de resultaten van de eerste testritten. Goederenvervoer en logistiek staan immers voor grote taken die expeditiebedrijven aan moeten kunnen", aldus Michael Geschke, algemeen directeur van Hödlmayr Logistics Belgium. Een van de grootste uitdagingen waarmee de sector nu wordt geconfronteerd, is het tekort aan chauffeurs. Hier biedt autonoom of zelfs semi-autonoom rijden een mogelijkheid, om de chauffeurs te ontlasten en toch grotere afstanden aan een stuk te kunnen afleggen.
In een ander project werkt Hödlmayr samen met de Oostenrijkse mineraaloliemaatschappij OMV aan het gebruik van groene waterstof als brandstof voor commerciële elektromobiliteit in het zware vervoer. Het is de bedoeling het vrachtwagenpark binnen enkele jaren uit te rusten met brandstofcellen op waterstof. De investeringen voor deze voertuigen bedraagt verscheidene miljoenen euro.
Om de gewenste klimaateffecten te bereiken, wordt voor de waterstofproductie uiteraard alleen elektriciteit uit hernieuwbare bronnen gebruikt. Het project is de volgende mijlpaal in de verdere ontwikkeling van het eigen duurzaamheidsprogramma van het bedrijf Go Green - Go Hödlmayr.
Hödlmayr Logistiek België
Hödlmayr Logistics Belgium is een volle dochteronderneming van Hödlmayr International AG en is met 193 werknemers één van de grootste werkgevers in de sector voertuiglogistiek in België. De onderneming beschikt over 81 speciale voertuigtransporters en verplaatst jaarlijks 432.000 voertuigen. De opslagcapaciteit bedraagt momenteel ongeveer 9.500 opslagplaatsen. In Tongeren is 50 procent van de parkeerplaatsen bedekt met fotovoltaïsche panelen, waarmee 1.200 huishoudens in de stad van elektriciteit worden voorzien. De omzet van de Hödlmayr-dochter bedraagt iets minder dan 47 miljoen euro (2020).
Hödlmayr International AG
Hödlmayr International AG is een internationaal actief familiebedrijf met hoofdzetel in Schwertberg (Oostenrijk) en voertuiglogistiek als kerncompetentie. Het bedrijf is gespecialiseerd in de hele toeleveringsketen - vanaf de overname van voertuigen uit de fabriek/haven van vanaf de fabriek/haven van binnenkomst tot de levering aan de autodealer/eigenaar van het wagenpark. Jaarlijks worden ongeveer 1,75 miljoen voertuigen afgeleverd. Hödlmayr International AG en haar dochterondernemingen in 16 landen hebben 1.625 mensen in dienst. De groep telt in totaal 630 speciale voertuigtransporteurs,
15 bloktreinsystemen en een opslagruimte voor ca. 55.000 voertuigen. Vorig jaar bedroeg de omzet van het bedrijf 250 miljoen euro.
Corneel Haine