Het schooljaar starten met een nieuwe smartphone? Leer dan ook hoe je oude smartphones een nieuw leven geeft

Slechts 1 op 3 Belgen wil oude smartphone verkopen

Brussel, 22 augustus 2022 - Kinderen krijgen vaak een nieuwe smartphone bij de start van het schooljaar. Ondertussen liggen er in België heel wat ongebruikte smartphones onnodig stof te vergaren. Slechts een op drie Belgen denkt er namelijk over na om zijn of haar oude smartphone door te verkopen. Dat levert nochtans zowel een financieel als ecologisch voordeel op. Hoog tijd dat we afscheid leren nemen van ongebruikte telefoons en die toestellen een nieuw leven geven.

Heel wat kinderen/jongeren zullen het nieuwe schooljaar starten met een nieuwe, al dan niet eerste, smartphone. Oudere smartphones worden opgeborgen om wellicht ooit als reservetoestel te dienen of aan een vriend of familielid door te geven. Dat lukt zelden, blijkt uit onderzoek door onderzoeksbureau Kantar1 in opdracht van iPhone refurbishment-specialist Swappie. Helaas overweegt slechts een op drie (34%) Belgen hun oude smartphone te verkopen. Er heerst rond het onderwerp nog veel onwetendheid: 18% is zich niet bewust van de mogelijkheid om een oude smartphone door te verkopen, 48% weet dat dit mogelijk is maar heeft het nog niet overwogen.

Leren afscheid nemen van elektronica

Wat de verkoop van smartphones betreft, stuiten de Belgen namelijk op een persoonlijke barrière: verzameldrang. 62% wil een werkende smartphone bijhouden als reservetoestel, terwijl 53% hem hier uiteindelijk nooit voor gebruikt. Zelfs als de oude smartphone niet meer gebruikt wordt, zijn Belgen erg terughoudend om oude elektronica weg te doen. 32% van de ondervraagden geeft namelijk toe dat ze een oude smartphone niet verkopen, zelfs als hij niet meer naar behoren werkt. Daarvoor zijn verschillende redenen aan te wijzen: luiheid, angst voor privacy- en datagerelateerde zaken en vooral een gebrek aan kennis over de voordelen van verkoop. Belgen moeten dus leren om afscheid te nemen van hun ongebruikte elektronica.

Een andere barrière zijn de verkoopmogelijkheden. Slechts 10% zou voor een online winkel kiezen. De voorkeur gaat nog steeds uit naar een fysieke winkel (24%). Een andere populaire optie is het aanbieden van een toestel aan vrienden en familie voor 32% van de ondervraagden, ook al voegt slechts 25% van hen effectief de daad bij het woord. Uiteindelijk slaagt slechtst 15% van hen erin om op die manieren een oude smartphone te verkopen.

Schoolvoorbeeld van duurzaamheid

"Als emotionele redenen de verkoop van een smartphone hinderen is het moeilijk om in te grijpen, maar met de juiste informatie en educatie is het mogelijk om smartphonegebruikers te sensibiliseren en hen te motiveren om hun oude toestellen te verkopen. Zo maak je niet alleen plaats vrij in de kast, maar doe je ook iets goed voor onze planeet. Door je smartphone te verkopen en aan te bieden voor refurbishment, geef je het toestel een tweede leven of maak je de juiste recycling ervan mogelijk, waardoor verspilling van grondstoffen voor de productie van nieuwe toestellen wordt voorkomen", zegt Gregory Coffiner, Country Manager Belux bij Swappie.
Gregory Coffiner, Country Manager Belux bij Swappie
Gregory Coffiner, Country Manager Belux bij Swappie

Oude iPhones verkopen aan Swappie is een veilige, handige en verantwoorde keuze: de snelle en intuïtieve service omvat een prijsindicatie, gratis verzending van het toestel inclusief de verpakking en garandeert dat de betaling de volgende werkdag wordt gedaan nadat de smartphone is ontvangen in een van de refurbishmentcentra. Bovendien maakt de verkoop van toestellen aan Swappie het mogelijk om waardevolle materialen in de telefoons terug te winnen en grondstoffen die nodig zijn om nieuwe toestellen te bouwen opnieuw te gebruiken. Daarom geldt refurbishment als een schoolvoorbeeld van duurzaam omgaan met oude elektronica.

Technologie refurbishen is dit jaar nog handiger met Swappie, dankzij de aanbiedingen ontworpen ter ere van Back To School: promoties op verschillende modellen zoals iPhone 8, iPhone XR en iPhone SE 2020. Ontdek onze aanbiedingen hier

1. Methodologie: de studie werd online uitgevoerd van maart tot april 2022, bij een steekproef van ongeveer 1.000 personen uit de Belgische bevolking tussen 18 en 64 jaar.

Ga naar deze pagina voor meer informatie over het verkoopproces van smartphones aan Swappie. 

Over Gregory Coffiner

Gregory Coffiner is sinds augustus Country Manager Belux bij Swappie. Gregory heeft al 17 jaar ervaring in de videogame-industrie, audio en mobiele accessoires. Zo werkte hij eerder als Product Manager bij computerspelontwikkelaar Ubisoft en als Senior Product Manager Benelux bij Bigben Interactive waar hij verantwoordelijk was voor alle marketingactiviteiten voor Bigben Interactive en Square Enix in de Benelux. Daarnaast heeft hij ook op de Enterprise & Solution Platform-afdeling bij Proximus gewerkt om bedrijven te helpen bij het verdere gebruik van 5G en Fiber in België.

Over Swappie

Swappie is de toonaangevende end-to-end online winkel voor de aan- en verkoop van refurbished smartphones. De missie van het bedrijf is om mensen een kwalitatieve, betaalbare en milieuvriendelijke manier te bieden om hun telefoon te upgraden. Swappie is momenteel actief in 15 Europese landen, waaronder België. Het bedrijf groeide sterk in 2020 met een omzet van 97 miljoen euro, en sinds de oprichting in augustus 2016 is Swappie uitgegroeid tot een van de meest innovatieve en snelgroeiende bedrijven in Europa met meer dan 1.300 medewerkers en een inzameling van 149 miljoen euro van investeerders. 

Ga voor meer informatie naar: www.swappie.com

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

Gregory Coffiner

Country Manager Belux, Swappie

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be