Helft van de Belgen gaat naar apotheker voor gezondheidsadvies

Zelfs in crisistijden hecht de Belg veel meer belang aan professioneel en persoonlijk gezondheidsadvies dan aan prijs, tegelijk is de helft terughoudend om bepaalde zaken te bespreken in de apotheek

Multipharma_logo.png

Brussel, 17 november 2022 – Onderzoeksbureau iVOX peilde in opdracht van Multipharma naar wat patiënten concreet verwachten van hun apotheker. De resultaten van de eerste bevraging, die de apothekerscoöperatie ambieert jaarlijks uit te voeren om een duidelijke kijk te hebben op de specifieke noden van haar patiënten, wijzen uit dat Belgen heel veel belang hechten aan persoonlijk en deskundig advies van hun apotheker. Vandaar wellicht ook de loyauteit van de Belgen tegenover hun apotheker: maar liefst 85% heeft een vaste apotheek. Toch is niet alles bespreekbaar. Bijna de helft (48%) van de bevraagden geeft aan dat ze sommige klachten niet durven bespreken in het bijzijn van andere patiënten. Ruim een kwart (26%) zegt dat ze bepaalde zaken sowieso niet met hun apotheker kunnen bespreken, 25% geeft aan uit gêne al specifieke producten online gekocht te hebben. 

Gezondheidsenquête Multipharma: professioneel en persoonlijk advies zijn voor Belgen prioriteit nummer 1 bij de apotheker, veel meer dan prijs, dat pas op de 6e plaats komt
Gezondheidsenquête Multipharma: professioneel en persoonlijk advies zijn voor Belgen prioriteit nummer 1 bij de apotheker, veel meer dan prijs, dat pas op de 6e plaats komt

De apotheker als gezondheidsadviseur

Advies (97%), deskundig personeel (94%) en persoonlijk contact (85%): dat zijn de prioriteiten van de Belg bij de apotheker, meer nog dan een ruim assortiment (79%), snelle service (79%) en prijs (77%), dat dus pas zesde staat op de prioriteitenlijst. 85% heeft een vaste apotheek, 82% vindt het belangrijk de apotheker vragen te kunnen stellen over bepaalde persoonlijke gezondheidsklachten, en voor 52% is het advies van de apotheker vaak ook doorslaggevend voor de uiteindelijke aankoop. 

Want, hoewel de huisarts de eerste referentie blijft voor gezondheidsinfo, gaat 51% ook naar de apotheek voor advies over een gezondheidsprobleem of kwaaltje. In Wallonië en Brussel ligt dit cijfer zelfs nog hoger: respectievelijk 56% en 61%. 

Tegelijk geeft 26% aan soms het gevoel te hebben dat er weinig tijd is voor persoonlijke vragen of advies.

De resultaten maken duidelijk dat, zelfs in deze digitale tijden, professioneel advies en persoonlijk contact primordiaal blijven voor de meeste patiënten.”, stelt Geert Reyniers, CEO van Multipharma. Wij zien apothekers als belangrijke en toegankelijke zorgverleners in de eerstelijnszorg, opgeleid om advies en gepersonaliseerde farmaceutische zorgverlening te verstrekken aan alle patiënten, en zeker aan hen die extra begeleiding nodig hebben. De resultaten van deze bevraging tonen aan dat patiënten dit ook van ons verwachten, dat ze hier nood aan hebben”, vervolgt Reyniers.

Gênante kwaaltjes bespreekbaar in confidentiële ruimte

Opvallend: ondanks de nood aan persoonlijk advies, hebben Belgen vaak schroom om sommige zaken te delen in de apotheek. Zo durft bijna de helft (48%) van de ondervraagden bepaalde onderwerpen niet aanhalen in aanwezigheid van andere patiënten. Ruim een kwart (26%) zegt dan weer bepaalde zaken tout court niet te kunnen bespreken met de apotheker, of er nu andere klanten bij zijn of niet. 25% kocht zelfs al gezondheidsproducten online omdat ze het gênant of ongemakkelijk vonden ernaar te vragen bij de apotheek.

Die terughoudendheid is jammer: de apotheker is net een vertrouwenspersoon”, zegt CEO Geert Reyniers.Maar we houden hier wel degelijk rekening mee. Zo voorzien we in elke nieuwe of gerenoveerde Multipharma-apotheek systematisch een ‘confidentiële ruimte’, waar patiënten in alle vertrouwen persoonlijke of gevoelige zaken kunnen bespreken. Zo kunnen ze met al hun gezondheidszorgen bij de apotheker terecht, zonder zich zorgen te hoeven maken over andere aanwezigen.

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Multipharma tussen 3 en 11 oktober 2022 bij 2.000 Belgen, representatief op geslacht, leeftijd, diploma en provincie.

 

Over Multipharma

Multipharma is de grootste coöperatie in de Belgische apothekerswereld. Als toonaangevende speler in farmaceutische zorgverlening, wil Multipharma de rol van de apotheker in de eerstelijnszorg versterken om zo de gezondheidszorg voor iedereen toegankelijk te maken. Hiervoor rekent Multipharma op haar netwerk van 246 apotheken en de expertise van meer dan 1800 medewerkers. Via een dynamische omnichannel-aanpak en doorgedreven technologische innovaties staan zij in nauw contact met de patiënten. Multipharma beschikt eveneens over een hoogtechnologisch distributiecentrum en 2 innovatieve IMV-centra voor het individueel verpakken van geneesmiddelen op maat van patiënten in woonzorgcentra en andere zorginstellingen.

Mieke Demeulenaere

Mieke Demeulenaere

Head of Communications & PR, Multipharma
Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be