GSR vereist nieuwe technologieën voor meer verkeersveiligheid
- EU General Safety Regulations (GSR) gelden vanaf juli 2024 ook voor nieuwe vrachtwagenregistraties.
- GSR introduceert in totaal 11 veiligheidsvoorzieningen.
- De nieuwe wetgeving plaatst veiligheidssystemen hoger op de bedrijfsagenda in de transportsector.
Brussel, 30 mei 2024 — Vanaf juli 2024 moeten alle nieuwe vrachtwagens die in de EU worden verkocht voldoen aan de Algemene veiligheidsvoorschriften (General Safety Regulations, GSR). De regelgeving vereist een aantal vooruitstrevende veiligheidsmaatregelen die paal en perk moeten stellen aan de risico’s op ongevallen met zwaar vrachtverkeer. De GSR werd hiertoe in 2019 al aangepast met maatregelen die voor nieuwe vrachtwagentypen golden vanaf juli 2022. Vanaf juli 2024 gelden deze ook voor nieuwe vrachtwagenregistraties.
De GSR bevat in totaal 11 veiligheidsvoorzieningen, dit onder meer het noodstopsignaal, een systeem voor monitoring van bandenspanning, intelligente snelheidsondersteuning, een alcoholslot en systemen voor de detectie van slaperigheid en aandacht. Aanvullende maatregelen, zoals een gegevensrecorder bij gebeurtenissen (zwarte doos), worden in een latere fase van kracht.
De nieuwe wetgeving plaatst veiligheidssystemen hoger op de bedrijfsagenda in de transportsector. Een aantal daarvan zijn:
Automatische noodremhulp
Automatic Emergency Brake Assist (AEB) is een hulpsysteem dat de bestuurder niet alleen waarschuwt voor een aanrijding, maar ook automatisch de rem (gedeeltelijk) activeert.
De noodremhulp herkent de kritieke afstand tot een stilstaand of bewegend voertuig dankzij radargegevens. Als de bestuurder niet reageert op een gevaarlijke situatie, geeft de oplossing een waarschuwing voordat hij ingrijpt door kortstondig de remmen in te trappen. Als de noodremhulp vaststelt dat de bestuurder niet, of niet hard genoeg, remt, verhoogt hij de remdruk of kan zelfs automatisch een noodstop inschakelen.
Intelligente snelheidsondersteuning
Intelligent Speed Assist informeert de bestuurder over de geldende snelheidslimiet op basis van GPS, digitale kaartgegevens van telematicasystemen en verkeersbordherkenning. Het adaptieve cruisecontrolesysteem past de snelheid van het voertuig automatisch aan. Als de maximumsnelheid wordt overschreden, sluit de intelligente snelheidsondersteuning de brandstoftoevoer af en remt het voertuig af. Deze oplossing kan het aantal verkeersongevallen met 30 procent en het aantal verkeersdoden met 20 procent verminderen.
Systeem voor omgevingsdetectie
Systemen voor omgevingsdetectie detecteren mensen en obstakels aan de voorkant van het voertuig bij het wegrijden en tijdens langzame rijmanoeuvres. Radarsensoren monitoren continu het gebied in de onmiddellijke nabijheid van het voertuig. Een waarschuwingssignaal brengt een potentieel incident onder de aandacht van de bestuurder. Tegelijkertijd waken oplossingen zoals ultrasone sensoren en achteruitrijcamera's voor objecten achter het voertuig.
Systemen voor detectie van bandenschade
Monitoringsystemen voor bandenspanning dragen al bij aan een hogere productiviteit, het verminderen van stilstand en het vermijden van dure reparaties. Nieuwe systemen voor de detectie van bandenschade verbeteren bovendien de verkeersveiligheid en verminderen het aantal ongevallen door technische defecten.
Het door Bridgestone ontwikkelde Tyre Damage Monitoring System levert realtime gegevens over schade aan banden. Het maakt gebruik van het cloudgebaseerde Microsoft Connected Vehicle Platform en gegevens van geïnstalleerde bandensensoren. Het systeem herkent niet alleen wanneer, maar ook waar er schade is ontstaan en geeft zo inzicht in de toestand van de weg en de infrastructuur.
Lucas Avink, Regional Sales Director Webfleet Benelux: “Door de GSR krijgt bestaande, nieuwe en nog komende technologie een vaste plaats in de transportsector. De oplossingen verminderen de risico's in het wegverkeer en dragen bij aan het doel van de GSR om de EU te helpen ‘Vision Zero’ te bereiken: nul doden en zwaargewonden op de Europese wegen tegen 2050. De EU schat dat de nieuwe regelgeving in 2038 minstens 25.000 verkeersdoden zal voorkomen.”
Over Webfleet
Webfleet is de wereldwijd vertrouwde oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone. Meer dan 60.000 bedrijven over de hele wereld gebruiken het om de efficiëntie van het wagenpark te verbeteren, chauffeurs te ondersteunen, de veiligheid te verbeteren, wet- en regelgeving na te leven en duurzamer te werken. Al meer dan 25 jaar biedt het wagenparkbeheerders datagestuurde inzichten die hen helpen hun activiteiten te optimaliseren.
Webfleet omarmt de missie van Bridgestone Mobility Solutions om de wereld op weg te helpen naar een duurzame toekomst met datagestuurde mobiliteitsoplossingen en draagt bij aan het realiseren van The Bridgestone E8 Commitment. Deze brede, wereldwijde bedrijfsverplichting definieert de waarde die Bridgestone belooft te leveren aan de maatschappij, klanten en toekomstige generaties in acht aandachtsgebieden: Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease en Empowerment. Deze bieden een kompas voor de sturing van strategische prioriteiten, besluitvorming en acties in elk onderdeel van het bedrijf.
Meer informatie is te vinden op: webfleet.com. Volg ons op X: @WebfleetNews en LinkedIn @Webfleet en @Bridgestone Mobility Solutions. Bezoek voor meer informatie over Bridgestone: Bridgestone | Bridgestone Corporation en de Bridgestone Newsroom.
Caitlin Muyllaert