Grote nood aan opvang en een enorm leegstaand patrimonium: Monoma reikt overheden de hand met nieuwe oplossingen voor tijdelijke reconversie en vraagt om wettelijk kader

Vastgoedspeler bouwt verder op 30 jaar bewezen waarde en 100.000 succesvol beheerde ruimtes

Antwerpen, 20 december 2022 - Mosaic World, de Nederlandse vastgoedspecialist die via zijn vijf merken - B-right, Monoma, NewNewNew, Plaza en Watchtower Security Solutions - tijdelijke woon- en werkoplossingen aanbiedt in nieuw en bestaand vastgoed, is met een hernieuwde aanpak, structuur en management klaar voor een frisse start. Met de lancering van Monoma in België biedt het nieuwe oplossingen voor tijdelijke reconversie, met het oog op meerwaarde voor zowel eigenaars, bewoners als omwonenden.

Mosaic World is een van oorsprong Nederlandse vastgoedspeler die in 1993 werd opgericht. Op bijna 30 jaar tijd groeide het uit tot een bedrijf van 250 medewerkers, verspreid over dertien kantoren in negen landen. Alles bijeen beheerde het met succes meer dan 100.000 ruimtes in ruim 10.000 gemeenschapsprojecten. 

Met de lancering van Monoma biedt Mosaic World nu nieuwe oplossingen voor tijdelijke reconversie aan in België. Ook de structuur, aanpak en bestuursploeg werden hernieuwd met Patricia Ghering (CEO Mosaic World), Jolijn van den Hengel (CCO Mosaic World), Wouter Ommeslag (COO Mosaic World), Robert Siep (CFO) en Mathias Germeau (commercieel manager Monoma België).

Bewezen waarde

De cijfers spreken voor zich: ons concept om betaalbare woon-, werk- en opvangruimte te realiseren in leegstaand vastgoed heeft z’n waarde al meer dan bewezen in binnen- en buitenland. Ook vandaag blijft de nood aan dergelijke ruimte erg groot. Als je dan ziet wat een gigantisch patrimonium er in België gewoonweg leeg staat… Daar willen we, vanuit onze jarenlange expertise en alle geslaagde projecten die we in het verleden deden, heel graag mee aan de slag, omdat we overtuigd zijn van de meerwaarde van ons model: voor eigenaars, bewoners en omwonenden, en de maatschappij in zijn geheel”, stelt Wouter Ommeslag, COO van Mosaic World
De onverminderde politieke interesse in ons model bevestigt dat alleen maar: in Nederland werken we samen met talloze gemeentebesturen, in Spanje heeft de burgemeester van Madrid ons persoonlijk verzekerd te willen samenwerken, en in Finland komt de minister van binnenlandse zaken ons nieuwe lokale kantoor openen”, vervolgt Ommeslag.

Geen wettelijk kader voor leegstandsbeheer in België

Een van de grootste obstakels bij die nieuwe start is het gebrek aan een wetgevend kader in ons land om leegstand optimaal aan te pakken. 

In Vlaanderen gebruikt men vaak het principe van de ‘bezetting ter bede' of overeenkomst van precair gebruik. Deze is echter niet wettelijk omschreven en is momenteel volledig gebaseerd op jurisprudentie: de wetgeving bestaat de facto dus enkel bij de individuele mening van rechters en biedt absoluut geen zekerheid, wat een serieuze beperking is. Bij Monoma zijn we dan ook vragende partij voor een duidelijk kader met welomlijnde rechten en plichten, zoals dat bijvoorbeeld in Nederland en Frankrijk het geval is, zodat we onze werking en procedures daarop kunnen afstemmen en consequent op dezelfde manier te werk kunnen gaan”, verklaart Mathias Germeau, commercieel manager bij Monoma België. 
Om aan te dringen op de creatie van zo’n kader hebben we in september, op eigen initiatief, samengezeten met Vlaams minister van Wonen Matthias Diependaele - wordt dus hopelijk vervolgd!”, besluit Germeau.

 

Over Monoma

Monoma is een onderdeel van Mosaic World, een van oorsprong Nederlandse vastgoedspeler die in 1993 opgericht werd en via zijn vijf merken - B-right, Monoma, NewNewNew, Plaza en Watchtower Solutions - verschillende, vaak tijdelijke woon- en werkoplossingen aanbiedt in nieuw en bestaand vastgoed. Elk merk heeft daarbij een andere focus, voor Monoma is dat de tijdelijke reconversie van leegstaande panden.. 

Leegstaand vastgoed kan verschillende risico’s met zich meebrengen: van fiscaal tot technisch, sociaal en economisch. Monoma biedt vastgoedeigenaars een oplossing voor hun (tijdelijk) leegstaand vastgoed door hen samen te brengen met potentiële bewoners en gebruikers: pas afgestudeerden, jonge koppels of andere mensen die met een beperkt budget in de stad willen wonen, kunstenaars die snel een studio of atelier nodig hebben, mensen die op korte termijn onderdak zoeken … Daarbij wordt steeds naar meerwaarde gezocht voor alle betrokken partijen: eigenaars, bewoners én omwonenden.

Concreet fungeren de projectconsultants van Monoma als verbinding tussen eigenaars, overheden en de markt. Ze regelen alles: van vergunningen en contracten tot en met het beheer van het gebouw en de relatie met de gemeenschap. Monoma is actief in negen landen: België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Finland, Denemarken, Ierland en het Verenigd Koninkrijk. 

Over Mosaic World

Mosaic World is een van oorsprong Nederlandse vastgoedspeler die in 1993 werd opgericht en momenteel ruim 250 medewerkers telt, verspreid over dertien kantoren in negen landen: Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Denemarken, Finland, Ierland en het VK. In zijn bijna dertigjarig bestaan beheerde Mosaic World alles tezamen meer dan 100.000 ruimtes in ruim 10.000 gemeenschapsprojecten. 

Via zijn vijf merken - B-right, Monoma, NewNewNew, Plaza en Watchtower Solutions - biedt Mosaic World verschillende moderne, vaak tijdelijke woon- en werkoplossingen aan in nieuw en bestaand vastgoed, met het oog op meerwaarde voor zowel eigenaars, bewoners als omwonenden. Door beter gebruik te maken van bestaande ruimte en infrastructuur wil Mosaic World alternatieven bieden in een veranderende samenleving, die bovendien kampt met uitdagingen zoals een vaak oververhitte vastgoedmarkt en een gebrek aan betaalbare woon-, werk- en opvangmogelijkheden. Mosaic World biedt zo een antwoord op een reële politieke en maatschappelijke behoefte.

Onder het motto ‘Reshaping Urban Living Together’ wordt er vanuit het hoofdkantoor in Eindhoven gewerkt rond drie belangrijke pijlers: reliable living, connected living en sustainable living. Dienstverlening, verbinding, communicatie en constante vernieuwing en optimalisering staan daarbij steeds centraal.

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be