Gentse scale-up Factry revolutioneert procesmonitoring bij Agristo

Factry Historian bevordert transparantie en efficiëntie op vier sites van wereldspeler

Gent, 12 juni 2024 - Met het oog op meer transparantie in zijn productieprocessen deed Agristo, wereldspeler op het vlak van bevroren aardappelproducten, een beroep op de Gentse scale-up Factry. De IIoT-specialist zette op vier productiesites een uniforme datastructuur op poten met behulp van zijn open databeheerplatform Factry Historian. Het resultaat is een aanzienlijke verbetering van de efficiëntie. Bovendien stimuleert Historian als laagdrempelige en gebruiksvriendelijke oplossing de zelfredzaamheid van Agristo als digitale fabriek en voedt het een cultuur van continue verbetering op de productievloer.

Met 680 klanten in 145 landen en een productie van bijna 875.000 ton in 2023, blijft Agristo als wereldspeler op het vlak van diepgevroren aardappelproducten bijzonder toegewijd aan operationele uitmuntendheid. Cruciaal hiervoor is de transparantie in de verschillende productieprocessen. Om die transparantie te verhogen en zo de efficiëntie verder te bevorderen, groeide de nood aan een oplossing voor gegevensverzameling en dashboarding. Agristo klopte hiervoor aan bij de Gentse scale-up Factry.

“Voor we gebruikmaakten van Factry Historian was datavisualisatie beperkt tot SCADA-systemen, wat de analyse van gegevens over verschillende productiefasen, productielijnen en apparatuur bemoeilijkte”, getuigt Nathan Van der Eecken, Process Engineer bij Agristo. “De operationele besluitvorming was voornamelijk gebaseerd op persoonlijke intuïtie en ervaring in plaats van op datagestuurde inzichten. Dit verhoogde het risico op downtime, inconsistenties in de productkwaliteit of een suboptimale productieopbrengst. Productiedata waren bovendien niet geïntegreerd, waardoor er veel manueel werk nodig was om informatie uit verschillende bronnen en systemen te correleren.”

Analyse en kwaliteitsbeheer

Vandaag integreert Factry Historian real-time gegevens uit elke databron op de productievloer en biedt Agristo zo een uitgebreid overzicht van de activiteiten. Het platform integreert naadloos in het bestaande systeem, wat de analyse van procesgegevens wrijvingsloos, visueel aantrekkelijk en interactief maakt.

Van goudwaarde zijn de dashboards die prominent zichtbaar zijn in de productiezone. “De dashboards, ontwikkeld met de open visualisatietool Grafana, geven onmiddellijk inzicht in de werking van de apparatuur, waarbij wordt aangegeven of machines actief, inactief of gestopt zijn”, getuigt Frederik Van Leeckwyck van Factry. “Operatoren kunnen in één oogopslag zien hoeveel werd geproduceerd of hoeveel voorgemengd product nodig is om een batch te draaien, waardoor stilstand of overbodig werk wordt voorkomen. Daarnaast is de tool zeer nuttig om root cause analyses uit te voeren door real-time en historische gegevens over verschillende productiefasen te correleren. Zo kunnen procesproblemen sneller worden opgelost. Dankzij Historian is de toegang tot historische gegevens voor kwaliteitsbeheer bovendien aanzienlijk verbeterd. Voorheen was het bij een klacht of audit omslachtig om relevante gegevens over een langere periode op te vragen, omdat hier veel applicaties bij kwamen kijken. Nu is het proces gestroomlijnd, waardoor zowel snelle analyse als gedetailleerd onderzoek mogelijk is.”

Zelfredzaam

De gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van Factry Historian laten Agristo ook toe om het platform zelf te gaan inzetten voor nieuwe use cases. Zo kan het team steeds kort op de bal spelen en hoeft het niet te wachten op de input van een ontwikkelaar.

“Een tijd geleden merkten we dat we continu olie dienden aan te vullen, in totaal zo’n 29 ton. Daarom maakte ik zelf snel een dashboard dat het oliepeil in onze tanks en ovens monitort. Bleek dat een oven 40% meer verbruikte dan verwacht. Door dit in kaart te brengen kunnen we sneller de oorzaak hiervan achterhalen en het kostte me amper anderhalf uur om het dashboard te bouwen. De tijd dat we moesten teren op intuïtie ligt achter ons. Nu kunnen onze ploegleiders beslissingen nemen op basis van robuuste data, waardoor ze kunnen anticiperen en problemen aanpakken voor ze ernstig worden”, stelt Nathan Van der Eecken.

Voortdurende verbetering

De verschillende teams op de vier productiesites zagen de waarde van Factry Historian meteen in zodra het platform volledig geïmplementeerd was.

“Dit illustreert hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat nieuwe tools volledig operationeel en gebruiksvriendelijk zijn voordat ze worden uitgerold. De teams vroegen zelfs om kleine verbeteringen, waaruit blijkt dat ze er achter staan en dat de tool nuttig voor ze is. Dit heeft geleid tot een cultuur van voortdurende verbetering op alle locaties. Factry speelt echt in op onze behoeften. Wanneer we voor een uitdaging staan, brainstormen we samen over oplossingen. Ze onderscheiden zich door echt te luisteren, zonder hun eigen agenda op te dringen. De beslissende factor om met hen in zee te gaan was hun praktische aanpak, zonder dingen te ingewikkeld te maken”, besluit Silke Govaert, data-analist bij Agristo.

Over Factry
​Factry voorziet producenten van open software voor het bewaken, analyseren en optimaliseren van hun activiteiten. Onze oplossingen maken bruikbare data-inzichten toegankelijk voor elke rol, van operator tot CFO. Met een sterke focus op gebruiksvriendelijkheid brengt Factry gebruikers dichter bij hun procesgegevens, zodat ze ervan kunnen leren, slimmere beslissingen kunnen nemen, stilstand kunnen voorkomen en continu de kwaliteit van producten en processen kunnen verbeteren. Met Factry bundelen fabrikanten hun krachten met een team dat toegewijd is aan de toekomst van hun fabriek, waardoor een cultuur van voortdurende innovatie wordt bevorderd - cruciaal om een concurrentievoordeel te behalen in Industrie 4.0.

Contactpersoon: Frederik Van Leeckwyck - frederik.vanleeckwyck@factry.io

Jesse Huybrechts

Jesse Huybrechts

Copywriter, Evoke

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be