Galitt PayObserver 2022: Europese leider in betalingen kondigt resultaten van zijn laatste Payment & Digital-barometer aan

Brussel, 5 juli 2022 - Galitt, een Europese leider in betalingen, presenteert de Belgische en Europese resultaten van zijn vijfde betalingsbarometer. Mobiele en contactloze betalingen, e-commerce, Buy Now Pay Later, instantbetalingen, cryptocurrencies... ​
Ze komen allemaal aan bod in de barometer, die peilde naar de grootste trends in betalingen, maar ook het gebruik en de verwachtingen van consumenten in vijf landen: België, Duitsland, Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Europese resultaten van de Galitt PayObserver 2022

  • Banken behouden hun leidende positie, ondanks opkomst nieuwe spelers

In alle landen blijven traditionele banken de eerste spelers waar consumenten een betaalrekening hebben: dit geldt bijvoorbeeld voor 92% van de Belgen en 74% van de Italianen. Hoewel de gebruikte technologie bij de verschillende betalingsaanbieders eenzelfde mate van vertrouwen geniet, scoren banken hoger wat veiligheid en klantenservice betreft. Zo voelt 49% van de Europese consumenten zich bij hen beschermd in geval van een cyberaanval, tegenover slechts 19% voor neobanken.

Cashless, transparant, tijdloos... en gratis: de nieuwe betaalspelers zijn nog steeds aantrekkelijk voor Europeanen, vooral in Italië, waar 54% van de consumenten een rekening heeft bij een neobank of een fintechbedrijf. Ook al wordt er minder gebruik van gemaakt en verdwijnen sommige van deze bedrijven uiteindelijk, zijn ze erin geslaagd de ultieme link te leggen tussen technologie en klantenservice, en hebben ze zo bijgedragen tot het herdefiniëren van de diensten van alle marktspelers

  • Terwijl de gsm het geliefkoosde communicatiekanaal is, blijft de bankkaart het meest gebruikte betaalmiddel

Vandaag zijn alle spelers verplicht hun klanteninterface aan te passen aan de mobiele telefoon, die, met uitzondering van Duitsland, het uitverkoren kanaal blijft voor consumenten om te communiceren met hun betaaldienstenaanbieder. Dat is het geval voor 70% van de Engelsen die contact willen opnemen met hun bank, 60% van de Italianen, en 57% van de Fransen. Opmerkelijk: bij Franse 50-plussers zijn mobiele toepassingen even populair als de telefoon.

In een wereld waar plastic steeds meer in het verdomhoekje zit, blijft de klassieke bankkaart de populairste betaalmethode in verkooppunten: zo gebruiken 67% van de Belgen en 62% van de Britten hun fysieke kaart voor alle betalingen. In deze context krijgen alternatieve betaalmethoden moeilijk voet aan de grond. Zo zegt slechts 1/3 van de Fransen dat zij hun mobiele telefoon gebruiken om te betalen en dat ook graag doen. Een tendens die naar alle waarschijnlijkheid geen stand zal houden, met dank aan Generatie Z. Door de fysieke kaart (met een kloof van 16 punten tussen de 18-25-jarigen en de 26-65-jarigen in het VK) of cash (met 10 punten verschil tussen dezelfde twee Belgische generaties) steeds meer te laten vallen ten voordele van mobiel (+16 punten tussen de twee Franse generaties) of winkelkredietkaarten (+10 punten tussen de twee Duitse generaties), lijken het gebruik en de zin voor innovatie van de jongere generatie voorbestemd om het betalingslandschap te veranderen.

  • De customer journey bij online betalingen moet beter over de hele lijn, met verschillende noden per generatie en land

Met uitzondering van Duitsland, waar de digitale portemonnee met 44% de populairste methode is, zijn debet- of kredietkaarten de betaalmethode bij uitstek voor onlineaankopen. Interessant is dat twee derde van de ondervraagde Europeanen zijn online aankoop annuleert als de betaalmethode van hun keuze niet beschikbaar is. Met name in Duitsland (75%) en Italië (68%) is dit het geval. Om winkelmandjes in reële aankopen om te zetten moeten online betalingen dus zowel snel als veilig zijn.

De snelheid van het proces hangt niet enkel af van de snelheid van de internetverbinding of de gegevensstroom, maar ook van de beschikbare betaalmogelijkheden. Betalen via PayPal zal bijvoorbeeld altijd sneller zijn dan een fysieke bankkaart bovenhalen en de gegevens handmatig invoeren. Om tegemoet te komen aan de nood aan gegevensbeveiliging van consumenten is het bankverificatieproces van essentieel belang, vooral voor de Fransen (58%) en de Italianen (55%), maar, enigszins verrassend, veel minder voor de Duitsers (29%).

  • Betaalinnovaties vinden maar traag ingang

Buy Now Pay Later (BNPL) - een dienst die het, zoals de naam aangeeft, mogelijk maakt iets nu te kopen en later te betalen, of in termijnen over een langere periode - is een oplossing voor cashflowproblemen en wordt door een meerderheid van consumenten met hoge inkomens gebruikt om waardevolle artikelen te kopen. Toch is het voor meer dan 30% van de ondervraagde Europeanen eerder een vorm van schuld dan een betaalmethode. 50% van de consumenten staat ook huiverig tegenover de kosten die eraan verbonden zijn.

Instantbetalingen zijn de nieuwe norm geworden voor consumenten, die geen reden zien om ervoor te betalen: 81% van de ondervraagden in het VK en 75% in België denken er zo over. Request to Pay (RTP), waarbij je iemand via een beveiligd kanaal een betalingsverzoek kunt sturen met alle relevante gegevens en vaak een directe betaallink - is voor velen nieuw op de markt. Consumenten reageren zeer positief wanneer ze met deze dienst kennismaken, vooral jonge Europeanen, van wie 92% deze mogelijkheid als nuttig beschouwt. 

Wereldwijd zijn consumenten zich bewust van cryptocurrencies, vooral in Italië, waar 78% ervan op de hoogte is. Over het algemeen is crypto vooral hot bij Generatie Z, die het als een bron van toekomstige rijkdom zien. Verrassend genoeg blijven banken (traditionele of digitale) als de meest betrouwbare partners gezien om cryptoportefeuilles te beheren, vooral in Frankrijk (45%).

Download hier de infographic met de Europese resultaten.

Belgische resultaten van de Galitt PayObserver 2022

  • Banken behouden voorlopig hun koppositie

De concurrentie in het betalingsecosysteem is groot, maar de traditionele banken behouden nog steeds een comfortabele voorsprong op hun naaste concurrenten (onlinebanken en neobanken). De traditionele banken behouden dat voordeel omdat ze sterker en betrouwbaarder lijken en klanten beter kunnen ondersteunen. Hoewel Gen-Z de grote testers zijn van nieuwe spelers in betaalland, behouden en gebruiken zij nog steeds hun klassieke bankrekeningen.

  • Kaarten worden niet snel vervangen door nieuwe betaalmethoden 

Zowel voor betalingen in de winkel als online genieten fysieke kaarten bij consumenten nog steeds in grote mate de voorkeur op andere betaalmethoden. Smartphones worden meer als back-up gezien, waarbij QR-codes populairder zijn dan NFC. Ook blijven consumenten vertrouwen op wachtwoorden, eerder dan andere authenticatiemethodes.

  • Innovaties : verschillende adoptiesnelheden

Wat instantbetalingen betreft, wijst de mix van een sterke marktadoptie en een terughoudendheid om ervoor te betalen op de relevantie van een freemium-model in een markt die geacht wordt te blijven groeien. Een aversie van krediet en de angst voor extra kosten kunnen de belofte van ethisch BNPL-krediet temperen, of toch totdat beleidsmakers hiermee aan de slag gaan. Request To Pay daarentegen zou wel eens het hot payment topic van morgen kunnen worden, aangezien gebruikers uit alle leeftijdsgroepen de relevantie van het product inzien en het zouden gebruiken, althans met bekende entiteiten. 

  • Betalingen zouden in de toekomst met crypto kunnen gebeuren

De bekendheid van cryptocurrencies is groot: 56% van de Belgische consumenten is ermee bekend. Voortgestuwd door Gen-Z zijn ze bestemd om in de toekomst een essentiële betaalmethode te worden. Hoewel crypto werd ontworpen om buitenom het banksysteem te werken, vertrouwt 35% van de ondervraagden het meest op banken om hun crypto te beheren. De behoefte aan veiligheid van consumenten, gekoppeld aan de interesse in betalingen in crypto en het feit dat alles gratis zou moeten zijn, opent de deur voor Central Bank Digital Currency (CBDC): een digitale munt uitgegeven door een centrale bank die verschilt van crypto in dat ze door een staat wordt of zou worden uitgegeven, en niet noodzakelijk gebruikmaakt van blockchain- technologie.

  • Wat experts denken is niet altijd wat er uiteindelijk toe doet

Wat betalingen betreft, is het kostenaspect duidelijk prioritair voor consumenten op zaken als expertise en klantenondersteuning. Zo zou 75% van de respondenten een andere betalingsverwerker of bank kiezen als die goedkoper was. Betalingen zijn in die zin nog steeds een basisbehoefte. Voorts zijn consumenten weliswaar geïnteresseerd in nieuwe functies en mogelijkheden, maar maken ze zich toch meer zorgen over de veiligheid. Ten slotte is het duidelijk dat een naadloos betaalproces een prioriteit is geworden als het gaat om online betalen.

 

Gedetailleerde resultaten verkrijgbaar op aanvraag via mail naar paul@evokepr.be.

 

Over Sopra Steria

Sopra Steria, een leidende Europese techspeler bekend voor zijn advies, digitale diensten en softwareontwikkeling, helpt zijn klanten in hun digitale transformatie om tastbare en duurzame voordelen te behalen. Sopra Steria biedt end-to-endoplossingen om grote bedrijven en organisaties concurrerentiëler te maken, door diepgaande kennis van een breed scala aan bedrijfssectoren en innovatieve technologieën te combineren met een volledig op samenwerking gebaseerde aanpak. Sopra Steria stelt mensen centraal in alles wat het doet en heeft als missie om digitale technologie maximaal te benutten om zo te bouwen aan een positieve toekomst voor haar klanten.

Met 47.000 medewerkers in bijna 30 landen genereerde de groep in 2021 een omzet van 4,7 miljard euro.

De wereld is wat we ervan maken.

Over Galitt, een dochterbedrijf van Sopra Steria Group 

Galitt, dat in 1990 het levenslicht zag, ondersteunt met haar 350 consultants en experts financiële instellingen, handelaars en spelers uit de betaalindustrie in het transformeren van hun betaaldiensten om deze eenvoudig, efficiënt en veilig te maken in het dagelijks leven. Als toonaangevende speler op de Europese betaalmarkt helpt Galitt haar klanten in verschillende sectoren en regio's, van het definiëren van hun strategie tot het implementeren van hun oplossingen.

Galitt doet studies en biedt trainingen aan om klanten te begeleiden bij strategische keuzes en hen te helpen innoveren in een voortdurend veranderende betaalmarkt. Galitt staat klanten bij in hun projecten om nieuwe betaaloplossingen te bouwen en te implementeren, bouwend op een sterke sectorexpertise, en levert ondersteuning voor de compliance en beveiliging van geïmplementeerde oplossingen. Tot slot levert Galitt testsoftware van wereldklasse om nieuwe productlanceringen te faciliteren, en ontwikkelt het gespecialiseerde betaaloplossingen op basis van de nieuwste technologieën.

Voor meer informatie: bezoek onze website, LinkedIn of Twitter.

Perscontacten

Charles Devroye – charles.devroye@soprasteria.com

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be