Fyndera verlost boekhouders van tijdrovend opzoekingswerk voor fiscaal advies

AI-platform creëert in knelpuntberoep weer tijd en ruimte voor persoonlijke begeleiding

Antwerpen, 9 oktober 2025 - Fyndera, een Gentse start-up gesteund door accelerator Start it @KBC, lanceert een AI-platform dat de manier waarop accountants en tax consultants fiscaal advies verlenen moderniseert. Het systeem verzamelt en structureert fiscale wetgeving, rechtspraak en adviesteksten en koppelt die input aan concrete vragen van klanten. Zo creëert Fyndera tijd en ruimte voor transparant advies en persoonlijke begeleiding in een knelpuntberoep dat gebukt gaat onder repetitief en manueel opzoekingswerk.

De fiscale wetgeving verandert voortdurend en wordt steeds complexer. Voor accountants en fiscalisten betekent dit dat ze dagelijks veel tijd besteden aan het opzoeken en interpreteren van nieuwe regels. Traditioneel verloopt dat proces omslachtig: een klant stelt een vraag, de boekhouder raadpleegt gespecialiseerde databanken, leest verschillende artikels en adviesteksten, herformuleert de informatie en stuurt die via e-mail terug. Als dezelfde vraag later opnieuw gesteld wordt, begint een collega vaak helemaal opnieuw. Het resultaat: tijdrovend, repetitief werk waarbij waardevolle kennis verspreid en moeilijk terugvindbaar is.

Kennisbank

Fyndera leeft als AI-tool rechtstreeks in de inbox en analyseert elke inkomende vraag automatisch. Het systeem zoekt onmiddellijk in alle bronnen die de fiscus publiceert, zoals rechtspraak, circulaires en verschillende wetboeken. Op basis daarvan formuleert het een duidelijk antwoord, steeds met een verwijzing naar de gebruikte bronnen zodat de gebruiker de juridische basis kan controleren. Zo kan de gebruiker meteen nagaan of het advies correct en relevant is. Antwoorden worden bovendien bewaard in een interne kennisbank, zodat collega’s die later eenvoudig kunnen hergebruiken. 

“Het traditioneel proces is niet alleen tijdrovend maar ook foutgevoelig, en het zorgt ervoor dat waardevolle kennis verspreid raakt en moeilijk terug te vinden is. Boekhouden is bovendien al een knelpuntberoep, waardoor de druk op de sector toeneemt. Wat vandaag nog uren zoekwerk vergt, brengen wij terug tot een kwestie van seconden. Je stelt een vraag in Fyndera en krijgt meteen een antwoord dat gestoeld is op de juiste wetgeving. Dat maakt dit werk niet alleen sneller, maar ook transparanter”, zegt Tijl Coenen, oprichter van Fyndera. 
Tijl Coenen, oprichter van Fyndera

Meerwaarde

Voor accountants en fiscalisten betekent dit niet alleen efficiëntiewinst, maar ook zekerheid en vertrouwen. Antwoorden zijn steeds onderbouwd met actuele bronnen, en de vrijgekomen tijd kan gaan naar waar klanten het meest bij gebaat zijn: persoonlijke begeleiding en advies.

De eerste gebruikers van het platform zijn enthousiast: “Met Fyndera hebben we een fiscale assistent die helpt de meest complexe fiscale vraagstukken op te lossen. Onze interne adviezen worden door Fyndera voortaan centraal bewaard, waar deze ook beheerd en geactualiseerd kunnen worden”, zegt Régis Kapinga, bestuurder bij Polar

VLAIO

Fyndera ontving recent €50.000 steun van VLAIO om de verdere ontwikkeling en opschaling van het platform te ondersteunen. De zoekfunctie is gratis toegankelijk, terwijl de AI-assistent beschikbaar is via flexibele abonnementen van 39 tot 119 euro per maand. Het platform richt zich in eerste instantie op accountants- en consultancykantoren.

“Tijl Coenen combineert een achtergrond in economie en artificiële intelligentie met onder meer als market lead DACH bij scale-up Deliverect. Dat geeft hem zowel de technische bagage als het marktinzicht om met Fyndera een sector aan te pakken die al lang op innovatie wacht”, zegt Dirk Lievens, business coach bij Start it @KBC.

 

Over Start it @KBC

Start it @KBC is een uniek, equity-free acceleratorprogramma dat inzet op reële impact en sinds 2014 al meer dan 1.800 start-ups begeleidde, waarvan ruim 1.500 in België. Het is daarmee de leidende speler in ons land en Europa, en zelfs de vijfde wereldwijd.

Tweemaal per jaar begint een nieuwe lichting geselecteerde start-ups aan een eenjarig traject dat gericht is op groei en internationalisering. De start-ups krijgen naast intensieve begeleiding ook toegang tot een internationaal netwerk, en blijven nadien levenslang deel uitmaken van een actief ecosysteem van founders, investeerders, mentoren, experten en corporate partners.

Sinds de oprichting in 2014 speelt Start it @KBC een sleutelrol in het Belgische start-up-ecosysteem en was het mee verantwoordelijk voor de lancering en groei van een aantal van de meest succesvolle Belgische tech- en impactgedreven ventures. 

In totaal haalden de start-ups die deelnamen aan het programma al meer dan 1.1 miljard euro aan kapitaal op en werden er meer dan 12.000 jobs gecreëerd; tot de bekendste ex-deelnemers aan het programma behoren namen als Aikido Security, Bolt, Loop Earplugs, Conveo, Segments.ai, Crazy Games en Ritchie.

In België heeft Start it @KBC hubs in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Charleroi, Louvain-la-Neuve en Luik.

startit-x.com/en/accelerate

Herlinde Rollez

Herlinde Rollez

PR Consultant, Evoke

 

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be