Fraikin ziet mogelijkheden in consultancy en versoepeling van rijbewijs B voor elektrificatie van lichte vrachtvervoer

Fraikin Lab leidt mee de weg naar elektrificatie van bestelwagens

Machelen, 25 juni 2025 - Fraikin wil als toonaangevende leasingmaatschappij in de Benelux oplossingen bieden om de elektrificatie van transportvoertuigen proactief te stimuleren. Onderweg naar een duurzamere transportsector blijft de omschakeling naar elektrische voertuigen namelijk uitdagend. De voordelen van elektrificatie zijn nochtans duidelijk: minder uitstoot, lagere operationele kosten op lange termijn en een positieve impact op het milieu. Technische en financiële bezorgdheden vormen echter obstakels voor organisaties die afhankelijk zijn van bestelwagens en vrachtwagens voor hun dagelijkse activiteiten. Een op feiten gebaseerde consultancy en een versoepeling van het rijbewijs B kunnen daarbij oplossingen zijn. 

Door de Europese Green Deal, die een CO2-reductie van 55% verplicht vanaf 2030, wordt de druk op organisaties om over te schakelen naar elektrische voertuigen alleen maar groter. Fraikin verwacht dan ook een grote doorbraak van elektrische voertuigen tegen 2030. De leasingmaatschappij zet zich daarom nu al actief in om klanten te begeleiden bij deze transitie.

Het Fraikin Lab zorgt voor heel wat technische kennis over elektrische voertuigen op de markt
Het Fraikin Lab zorgt voor heel wat technische kennis over elektrische voertuigen op de markt

Uitdagingen

Een van de belangrijkste uitdagingen bij elektrificatie is het aanzienlijk hogere investeringsbedrag in vergelijking met gelijkaardige dieselvoertuigen. Hoewel de onderhoudskosten op lange termijn lager zijn, blijft de initiële investering een drempel voor veel bedrijven. Daarnaast zijn er zorgen over de restwaarde van elektrische voertuigen, de onzekerheid rond subsidies en de beperkte laadmogelijkheden, vooral voor vrachtwagens met een grotere actieradius.

Koelvoertuigen

Koelvoertuigen vormen een extra uitdaging in de elektrificatie-inspanningen. Elektrische vrachtwagens met koelunits houden door hun zwaarder gewicht een lager laadvermogen over. Een elektrische vrachtwagen van 3,5 ton heeft bijvoorbeeld slechts een laadvermogen van 100 kilogram, in vergelijking met 600 kilogram bij een dieselvoertuig. Momenteel loopt een proefproject om chauffeurs met rijbewijs B ook te laten rijden met een vrachtwagen van 4,2 ton. Dat chauffeurs met hun huidige rijbewijs met zwaardere voertuigen kunnen rijden, zou een oplossing kunnen zijn voor het probleem van laadvermogens. Transporteurs kunnen dan immers een zwaarder koelvoertuig inzetten om het verminderde laadvermogen te compenseren.

Onderzoek

Fraikin erkent deze uitdagingen en zet zich actief in om oplossingen te vinden. Het richtte Fraikin Lab op, een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum waar alle nieuwe elektrische voertuigen onafhankelijk worden getest. Deze tests bestaan uit een grondige analyse van de prestaties, laadcapaciteit, actieradius en andere doorslaggevende factoren die allemaal een invloed hebben op de haalbaarheid van elektrische voertuigen. Fraikin Lab zorgt voor een overzicht van alle beschikbare opties en toepassingen binnen de markt van elektrische voertuigen, ook bestelwagens en vrachtwagens.

Consultancy

Aanvullend staat Fraikin haar klanten steeds vaker bij als consultant en is de leasingmaatschappij niet langer alleen de leverancier van voertuigen.

“Met een uitvoerige behoefteanalyse en casestudie ter plaatse, helpen we onze klanten bij het beoordelen van de haalbaarheid van elektrificatie”, legt Cyriel Vrijders, CEO Benelux bij Fraikin uit. “Op basis van de specifieke behoeften van onze klanten zoeken we de meest geschikte oplossing. Daarvoor kunnen we terugvallen op de technische kennis van ons Fraikin Lab en onze jarenlange ervaring als leasingpartner.”
Cyriel Vrijders, CEO Benelux bij Fraikin
Cyriel Vrijders, CEO Benelux bij Fraikin

Operationele ondersteuning

Als leasingmaatschappij speelt Fraikin een cruciale rol in het begeleiden van grote spelers bij de overstap naar elektrische voertuigen.

“We willen onze klanten ontzorgen door hen bij te staan met technische expertise, operationele ondersteuning en advies bij het kiezen van de juiste voertuigen. Door deze inspanningen te blijven stimuleren en te ondersteunen, kunnen we elektrische voertuigen een centrale rol laten spelen in de verduurzaming van de transportsector”, besluit Cyriel Vrijders.

Over Fraikin

Fraikin is de Europese marktleider in de allround verhuur en leasing van bedrijfsvoertuigen en bestelwagens. Het verhuurt voertuigen op korte en lange termijn en biedt een full-servicepakket aan om klanten volledig te ontzorgen. Fraikin beschikt over jarenlange ervaring en kennis van verhuur- en lease-oplossingen voor zowel kmo’s als grote bedrijven. Het kan een merkonafhankelijk wagenpark met meer dan 58.000 voertuigen beschikbaar stellen, van bestelwagens, trekkers en vrachtwagens over koelwagens, kiepwagens en vuilniswagens tot ziekenwagens en kraanwagens. Met een aanpak waarin de klant centraal staat, ondersteunt Fraikin bedrijven bij de reductie van de totale gebruikskosten van het wagenpark.

Mattias Goossens

Mattias Goossens

PR Consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be