FlockScore lanceert op Web Summit eerste ratingplatform voor industrial suppliers

Belgisch-Britse start-up zorgt voor transparantie in procurement en supply chain

Lissabon/Gent, 12 november 2025 - FlockScore, een Belgisch-Britse start-up uit de stal van Start it @KBC, lanceert vandaag op de Web Summit officieel zijn gelijknamige ratingplatform voor industrial suppliers, dat het omschrijft als een soort ‘Glassdoor© voor supply chain’. FlockScore wil daarmee voor transparantie zorgen in het vaak weinig doorzichtige woud van industriële toeleveranciers.

Matthew Spencer en Thomas Cambier, oprichters van FlockScore

Inzicht verschaffen in de ‘performance metrics’ van industriële leveranciers en zo voor meer transparantie bij aankopen zorgen: dat is in een notendop de missie van FlockScore. Het idee kwam voort uit de eigen ervaringen van medeoprichter Matthew Spencer op de procurement-afdeling van staaldraadproducent Bekaert.

Risico wegnemen

De financiële gezondheid van toeleveranciers is doorgaans goed gekend, hoe ze het prestatiegewijs doen meestal heel wat minder. Het is een van de grootste en meest voorkomende problemen in procurement: bij het kiezen van een nieuwe supplier hebben bedrijven vaak weinig info of referenties om zich op te baseren, waardoor de keuze niet zelden een sprong in het duister is. Dat is een groot risico, waar we met FlockScore iets aan willen doen”, vertelt Thomas Cambier, medeoprichter van FlockScore.Door inzicht te verschaffen in de performance metrics van suppliers, nemen we dat risico weg en zorgen we voor meer transparantie in de toeleveringsketen. Industriebedrijven kunnen zo beter inschatten hoe goed een bepaalde supplier aan hun behoeften kan voldoen, zodat ze een geïnformeerde keuze kunnen maken en hun risico kunnen beperken, zonder zelf veel testsamples te moeten vergelijken - een tijd- en geldrovend proces.

Anonieme scorecards

FlockScore werkt daarvoor met anonieme score cards, waarvoor het zich baseert op diverse bronnen: feedback van klanten en gebruikers, maar ook andere bronnen zoals nieuwsberichten, awards en certificaten. Die info wordt met behulp van AI verzameld uit publiek beschikbare webbronnen. 

Om toegang te krijgen tot het platform, dienen bedrijven zelf hun scorecards te delen. Met de credits die ze daarvoor krijgen, kunnen ze dan zelf de scorecards van andere bedrijven bekijken. Bijkomend wil FlockScore ook een premiumaanbod ontwikkelen dat diepere analyses mogelijk maakt, en APIs voor integratie met andere software of legacy-systemen. Daarnaast zien de oprichters nog een heleboel andere mogelijkheden om inkomsten aan te boren. 

Industry wide view

Initieel bestaat de uitdaging er echter vooral in om bedrijven te overtuigen hun data te delen, en zo veel mogelijk data te verzamelen. 

Ons product is gevalideerd door verschillende potentiële klanten, bovendien hebben we al een eerste grote industriële speler beet die zijn scorecards op het platform aan het zetten is. De grootste uitdaging zal zijn om alles volledig op te zetten, de bal aan het rollen te krijgen en zo veel mogelijk bedrijven op FlockScore te krijgen - eerst in België en Europa, en dan ook daarbuiten”, vervolgt medeoprichter Thomas Cambier. Het goede nieuws is dat de meeste bedrijven die scorecards intern al hebben, en ze die in bulk, anoniem en privacyveilig kunnen uploaden op ons platform.

Hoewel de focus in eerste instantie ligt op zwaardere industrie zoals automotive en aerospace, is de bedoeling om op termijn te evolueren naar een platform dat een industry wide view biedt, iets dat volgens oprichters Matthew Spencer en Thomas Cambier nog niet bestaat. De kwaliteit wordt daarbij gewaarborgd door zo veel mogelijk reviews en data te verzamelen.

Op zoek naar kapitaal

Naast het acceleratorprogramma van Start it @KBC, nam FlockScore dit jaar ook deel aan het Alpha Program van Web Summit, de jaarlijkse techconferentie in Lissabon. Het is de komende dagen ook met een eigen stand aanwezig op de conferentie, om contacten te leggen, inspiratie op te doen en andere ondernemers en investeerders te ontmoeten.

De reacties die we op events krijgen van procurement leaders bij enkele van de grootste of bekendste automerken ter wereld zijn duidelijk: wij willen de final solution van jullie product. Ook uit de VS en Canada zijn er al grote spelers die interesse toonden. Om onze ontwikkeling richting die final solution te versnellen, zijn we nu op zoek naar extern kapitaal voor extra mensen en marketing. De eerste gesprekken daarvoor zijn reeds gaande, maar geïnteresseerde partijen mogen zich nog steeds aanmelden, besluit Thomas Cambier.

 

 

Over Start it @KBC

Start it @KBC is een uniek, equity-free acceleratorprogramma dat inzet op reële impact en sinds 2014 al meer dan 1.800 start-ups begeleidde, waarvan ruim 1.500 in België. Het is daarmee de leidende speler in ons land en Europa en zelfs de vijfde wereldwijd.

Tweemaal per jaar begint een nieuwe lichting geselecteerde start-ups aan een eenjarig traject dat gericht is op groei en internationalisering. De start-ups krijgen naast intensieve begeleiding ook toegang tot een internationaal netwerk, en blijven nadien levenslang deel uitmaken van een actief ecosysteem van founders, investeerders, mentoren, experten en corporate partners.

Sinds de oprichting in 2014 speelt Start it @KBC een sleutelrol in het Belgische start-up-ecosysteem en was het mee verantwoordelijk voor de lancering en groei van enkele van de meest succesvolle Belgische tech- en impactgedreven ventures. 

In totaal haalden de start-ups die deelnamen aan het programma al meer dan 1,1 miljard euro aan kapitaal op en werden er meer dan 12.000 jobs gecreëerd; tot de bekendste ex-deelnemers aan het programma behoren namen als Aikido Security, Bolt, Loop Earplugs, Conveo, Segments.ai, Crazy Games en Ritchie.

In België heeft Start it @KBC hubs in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Charleroi, Louvain-la-Neuve en Luik.

https://startit-x.com/en/accelerate

 

Paul Geens

Paul Geens

Senior pr consultant, Evoke

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be