Familiebedrijf met toekomst: igus in de finale van EY Entrepreneur Of The Year 2025

Met zijn innovatiekracht, klantgerichtheid en duurzame visie is igus een van de genomineerden voor de Ernst & Young Award.

Schoten, 9 oktober 2025 - In Duitsland zijn er veel familiebedrijven die zich sterk ontwikkelen ondanks de moeilijke tijden. igus is een van hen. Het in Keulen gevestigde bedrijf begon in 1964 met kunststof onderdelen zoals industriële glijlagers en kabelrupsen. Het bedrijf betreedt ook voortdurend nieuwe en veelbelovende zakelijke gebieden aan, bijvoorbeeld goedkope robotica. Deze flexibiliteit is een van de redenen waarom igus finalist is in de wereldwijd gerenommeerde wedstrijd "EY Entrepreneur Of The Year 2025". Volgens organisator Ernst & Young is igus hiermee een van de beste door de eigenaar geleide bedrijven in Duitsland die de toekomst met vertrouwen vormgeven.

De Amerikaanse onderneming Ernst & Young is een van de Big Four op het gebied van accountantscontrole. De "EY Entrepreneur Of The Year" competitie, waarmee het bedrijf sinds 1986 uitmuntendheid op het gebied van ondernemerschap eert, geniet over de hele wereld een navenant hoge reputatie. De wedstrijd wordt nu in 58 landen gehouden en voor de 29e keer in Duitsland. Dit jaar is igus een van de 20 bedrijven die de finale hebben gehaald.

"Het is onze visie om een wereld zonder smering te creëren - met duurzame, onderhoudsvrije kunststoffen voor beweging die CO₂-neutraal zijn, geen afval genereren en onze klanten een samenwerking bieden die zo eenvoudig mogelijk is: verbeterde technologie, lagere kosten en met een minimale impact op het milieu," zegt igus CEO Frank Blase. "Dat we finalist zijn in de 'EY Entrepreneur Of The Year' competitie bevestigt dat we op de goede weg zijn met onze start-up mentaliteit en onze nieuwe kunststof producten. Daarom ontwerpen we er elk jaar meer." De winnaars worden op 6 november bekend gemaakt in de Wappenhalle in München.

Klantgerichtheid als sleutel tot succes

Met meer dan 5,200 werknemers en een jaarlijkse omzet van meer dan €1 miljard euro is igus een van de meest succesvolle familiebedrijven in Duitsland. Het bedrijf is van plan om zijn klantenbestand en omzet tegen 2030 meer dan te verdubbelen. Elk jaar worden er meer dan 200 nieuwe producten en diensten ontwikkeld. Volgens Frank Blase is een van de redenen voor dit succes het vermogen van het bedrijf om actief naar klanten te luisteren. "Als ondernemer leerde ik al vroeg op een pijnlijk wijze dat het verkeerd is om je op je eigen succes te richten. Je moet ervoor zorgen dat je klanten succesvol zijn." Als een goede luisteraar heeft igus in de loop der jaren duizenden gespecialiseerde producten ontwikkeld, waaronder genetwerkte en gedigitaliseerde glijlagers en kabelrupsen van smeringsvrije hoogwaardige kunststoffen voor de industrie, satellieten, ruimtestations en zonnepanelen. Als corrosiebestendig en onderhoudsvrij alternatief voor klassieke metalen tegenhangers hebben deze producten het potentieel om de toepassingen van klanten economischer en dus succesvoller te maken. De nieuwere bedrijfsgebieden omvatten ook low-cost robotica. Met de ReBeL knikarmrobot, bijvoorbeeld, heeft igus een cobot gemaakt van hoogwaardig kunststof die ontworpen is om KMO's een eenvoudige en kosteneffectieve instap in de wereld van automatisering te bieden. "Met een prijs van €4.970 is het een van de weinige robots uit Duitsland die kan concurreren met Chinese producten," legt Frank Blase uit.

Duurzaamheid als centraal strategisch doel

Daarentegen is igus niet geïnteresseerd in groei tegen elke prijs. Het bedrijf zet zich in om op een duurzame manier te handelen, waarbij het bevorderen van een CO-neutrale en afvalvrije kunststofindustrie een belangrijk strategisch doel is. Hiervoor zet igus gesloten processen op, bijvoorbeeld door middel van retour- en recyclingprogramma's en producten met gerecycled materiaal. Een symbolische mijlpaal is de RCYL fiets van igus, een smeringsvrije en corrosiebestendige fiets voor stedelijke mobiliteit. Het bestaat bijna volledig uit plastic en bevat momenteel ongeveer 50% gerecycled materiaal, waaronder plastic afval zoals gebruikte visnetten. igus hecht ook veel waarde aan duurzaamheid, zowel cultureel als economisch. Zo stimuleert het bedrijf talent, diversiteit en innovatie door middel van traineeprogramma's, duale opleidingen, interne opstart platforms en internationale samenwerking.

Meer informatie over het succesverhaal van igus: https://www.youtube.com/watch?v=f7zjJ_lWPmk

Een wereld zonder smering creëren - met deze visie zijn CEO Frank Blase en zijn familiebedrijf igus genomineerd voor de "EY Entrepreneur Of The Year 2025" uitreiking. (Bron: igus B.V.)

Over igus

​igus GmbH ontwikkelt en produceert motion plastics. Deze smeermiddelvrije hoogwaardige polymeren verbeteren de techniek en verlagen de kosten, overal waar er sprake van beweging is. In energietoevoersystemen, uiterst flexibele kabels, glijlagers en lineaire lagers en draadspindeltechniek gemaakt van tribo-polymeren is igus wereldwijd marktleider. Het familiebedrijf dat is gevestigd in Keulen, Duitsland, is vertegenwoordigd in 31 landen en heeft wereldwijd meer dan 5.000 mensen in dienst. In 2023, genereerde igus een omzet van €1,136miljard. Onderzoek in 's werelds grootste testlaboratorium in de sector, leidt constant tot innovaties en meer zekerheid voor de gebruikers. 243.000 artikelen zijn leverbaar uit voorraad en de levensduur kan online worden berekend. In de afgelopen jaren is het bedrijf uitgebreid door interne startups te beginnen, bijvoorbeeld voor kogellagers, robot-aandrijvingen, 3D-printen, het RBTX-platform voor Lean Robotica en intelligente smart plastics voor Industry 4.0. Enkele van de belangrijkste milieu-investeringen zijn het "chainge" programma - voor recycling van gebruikte kabelrupsen - en de deelname in een onderneming die olie uit kunststof-afval produceert.

Caitlin Muyllaert

Caitlin Muyllaert

PR Consultant, Evoke

 

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be