“Empathie is key”: tot 3,4 keer meer merkentrouw en 3,1 keer hogere werktevredenheid

Communicatiestrategen Bart De Leeuw en Mieke Fonck pleiten in praktisch handboek voor meer empathie en geven organisaties de tools om een empathisch merk uit te bouwen

Brussel, 31 januari 2024 - Empathie als sleutel tot een aantrekkelijkere positionering als werkgever enerzijds, en betere, meer impactvolle relaties met consumenten anderzijds... Het lijkt evident, maar is het dat ook echt? Bart De Leeuw en Mieke Fonck, communicatie- strategen bij The Oval Office, voerden samen met Human8 een diepgaand onderzoek naar de rol en het belang van empathie specifiek voor bedrijven en merken. Hun bevindingen, maar ook dertig inspirerende cases en voorbeelden met concrete aanwijzingen en tips, bundelden ze in een bij Pelckmans nieuw te verschijnen boek: “Empathie werkt”.

Meer trouw en een hogere tevredenheid

Enkele bevindingen uit het onderzoek: mensen die een hoge empathische score geven aan een merk zullen dit merk 2,7 keer meer overwegen, 3,4 keer meer de intentie hebben dit merk te kopen, 4 keer meer het merk missen wanneer het ophoudt te bestaan, 3,4 keer meer trouw zijn, zich 3,4 keer meer identificeren met het merk en een 2,9 keer hogere Net Promoter Score (NPS) geven. Het omarmen van de kracht van empathie heeft dus een directe invloed op de resultaten door de impact van merken te vergroten.

Bovendien maakt het bedrijven in de war for talent ook aantrekkelijker voor huidige en nieuwe talenten. Want, medewerkers die hun werkgever een bovengemiddelde score geven op empathie, zullen die ook een hogere score geven op KPI’s zoals tevredenheid (x3,1), identificatie (x3,1), open voor veranderingen (x2,7), retentie (x 1,6) en eNPS (x4,4). Empathie heeft met andere woorden een impact op de volledige employee experience journey.

Een praktisch handboek voor meer empathie in de (werk)wereld

De cijfers spreken voor zich: empathie is cruciaal voor bedrijven en organisaties om echtere, meer duurzame vertrouwensrelaties op te bouwen met mens en medewerker: relaties die niet louter op verkopen of een top-downrelatie gestoeld zijn, maar op wederzijds begrip en respectvolle interactie. Ook de maatschappij in z'n geheel heeft daar, in het gepolariseerde klimaat waarin we vandaag leven, alleen maar bij te winnen. Met dit boek reiken we organisaties niet alleen de argumenten, maar ook de taal en de tools om, aan de hand van concrete pijlers, meer empathie te creëren op de werkvloer, en een empathisch merk uit te bouwen. Een praktisch handboek dus, dat we bij The Oval Office dagelijks in de praktijk brengen. Bij deze een warme oproep om ons voorbeeld te volgen en ermee aan de slag te gaan!”, aldus auteurs Bart De Leeuw en Mieke Fonck.

Nu verkrijgbaar in de boekhandel

“Empathie werkt” wordt uitgegeven bij Pelckmans, en is vanaf midden januari verkrijgbaar in de boekhandel.

 

Over de auteurs
Bart De Leeuw is een doorgewinterde strateeg en brandlover. Na een carrière van veertien jaar bij BBDO, waar hij managementrollen vervulde en instond voor de communicatiestrategie van verschillende merken, maakte hij de overstap naar The Oval Office. Hier gaf hij mee invulling aan de nieuwe positionering van het bureau en verdiepte hij zich in de kracht van empathische communicatie.

Mieke Fonck is employee communication-strateeg bij The Oval Office. Al bijna tien jaar begeleidt ze bedrijven bij het communiceren met hun medewerkers; van employer branding en rekruterings- campagnes tot changecommunicatie voor tientallen organisaties, zoals Actiris, UHasselt, Vandemoortele, Umicore en PSA.

Over The Oval Office
The Oval Office is een experience-driven communicatiebureau dat de kracht van empathie gebruikt om mensen dichter bij merken en bedrijven te brengen.

Over Pelckmans Uitgevers
Pelckmans Uitgevers wil de lezer van vandaag inspireren, informeren en ontspanning bieden met boeken die bijblijven, boeken die je beleeft. Met een neus voor trends van nu en morgen brengt de uitgeverij romans, kinder- en jeugdliteratuur, memoires, kook- en andere doe-boeken, essays en management- en economieboeken. Pelckmans Uitgevers werkt met toonaangevende auteurs, illustratoren en vormgevers die aansluiting vinden bij de aspiraties en leefwereld van een divers publiek.

www.pelckmans.be 

 

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be