Elmos Group zet toekomstambities kracht bij met CEO-wissels en overnameplannen

Herinvesteringen moeten onafhankelijk karakter vrijwaren in sector getekend door globalisering

Mechelen, 3 juni 2024 - Elmos Group, het ecosysteem van bedrijven gespecialiseerd in IT-dienstverlening, heeft met Liesbeth Debruyn sinds 1 juni een nieuwe CEO. Tot op heden was ze general manager van dochteronderneming Elmos nv, een rol die nu vervuld zal worden door Marijke Wouters. Debruyn zal de komende jaren vooral toezien op het waarborgen en uitbouwen van de complementariteit tussen de zuster- en dochterondernemingen. Om dit te bewerkstelligen koestert de groep ambitieuze overnameplannen die de sterke positie van het Elmos-merk in de Belgische IT consultancymarkt moeten bestendigen. Eddy Lambaerts, oprichter van Elmos nv, blijft actief als lid van de Raad van Bestuur van de groep.

Elmos nv werd opgericht in 1997. Tien jaar later, in 2007, zag Elmos Group het daglicht, de holding die de basis zou gaan vormen voor de groep van zeven bedrijven die het ecosysteem vandaag telt. In 2010 nam Liesbeth Debruyn het roer over van Lambaerts als CEO van Elmos nv. In de voorbije veertien jaar zag ze de firma verder uitgroeien tot een gevestigde waarde in België met 320 IT-consultants en interne medewerkers. Elmos nv werd zo een sterkhouder binnen de Elmos Group, naast spelers als Peopleware, ElmosExpert, TargetEngineering en Assign. In totaal bestaat de groep vandaag uit zeven complementaire bedrijven die zowat alle aspecten binnen de IT-dienstverlening dekken, van consulting over try & hire tot contract handling. 

Complementariteit en diversiteit
Sinds 1 juni is Liesbeth Debruyn de nieuwe CEO van Elmos Group. In haar nieuwe rol zal ze in de eerste plaats toezien op het verder verbeteren van de overkoepelende diensten zoals marcom, HR en administratie. Daarnaast wil de nieuwe CEO de samenwerking tussen de verschillende zuster- en dochterondernemingen intensiveren.

“Hier en daar laten we als groep nog opportuniteiten liggen omdat er onvoldoende transparantie is in het palmares en de activiteiten van de dochterondernemingen onderling. De complementariteit is er en die synergie wil ik nog beter benutten. We willen een ecosysteem zijn van entiteiten die elkaar helpen en versterken zodat we er met z’n allen beter van worden. Ik wil af van het concurrentiële en naar de toekomst toe meer diversiteit creëren binnen Elmos Group. Ook aan onze profilering als groep zal ik verder bouwen.”

Om die diversiteit uit te bouwen en de complementariteit als ecosysteem te bevorderen, legt het management vanaf heden duidelijke overnameplannen op tafel. “In het verleden gebeurden acquisities eerder toevallig, omdat een opportuniteit op ons pad kwam”, gaat Liesbeth Debruyn verder.

“We zullen dit nu meer structureel aanpakken met een duidelijk plan van aanpak dat moet helpen om via de juiste overnames onze positie in het sterk concurrentiële Belgische IT-consultancylandschap te bestendigen. We gaan daarom op zoek naar bedrijven die onze kennis en expertise verder aanvullen, ons qua specialisaties vervolmaken en ons in de breedte versterken zodat we het volume dat de klant vraagt aankunnen.”

Onafhankelijk en familiaal
Elmos Group zal hiervoor het kapitaal inzetten dat de voorbije jaren via dividenden werd opgespaard.

“We willen in de eerste plaats een onafhankelijke speler blijven. De Belgische markt van IT-dienstverleners is getekend door buitenlandse investeringen. Ook wij hebben al de interesse gewekt van buitenlands kapitaal, maar we hebben die altijd al aan ons laten voorbijgaan. We zijn er fier op dat we het familiale karakter van Elmos tot dusver hebben kunnen bewaren in een sector die steeds meer gekenmerkt wordt door globalisering. Door zelf te blijven investeren in de groep behouden we onze onafhankelijkheid zonder onze groeikansen in het gedrang te brengen”, getuigt oprichter Eddy Lambaerts.

Kennis en kwaliteit
Haar rol als CEO van Elmos nv geeft Liesbeth Debruyn door aan Marijke Wouters. Wouters is een doorwinterde professional in de wereld van IT-dienstverlening en is reeds meer dan 18 jaar actief bij Elmos. Ze kent de organisatie dus door en door. Ook zij kijkt ambitieus naar de toekomst en zal ongetwijfeld haar stempel drukken op de onderneming in haar nieuwe rol:

“We kunnen stellen dat onze sector zich het laatste half jaar anders gedraagt dan we gewend zijn. Er is opnieuw een evenwicht tussen vraag en aanbod in IT. De klant, en Elmos dus ook, heeft vandaag keuze. Het wordt daarom zaak om meer dan ooit in dialoog te gaan met onze klanten. We zullen nog meer investeren in onze kennis, zowel van onze consultants als de expertise bij sales, recruitment en competence management. Elmos staat voor kwaliteit en we willen die standaard hoog houden. Er zal extra ingezet worden op projectwerking; vanuit een businessnood bij onze klant, naar voorstudie, analyse, oplossing en implementatie tot go-live en support na oplevering. Daarnaast willen we ook meer focussen op Team as a Service: Elmos voorziet de klant van een dedicated team dat elkaar kent en al volledig op elkaar is ingespeeld, waardoor zij meteen snelheid kunnen maken en we vanuit Elmos een duidelijke meerwaarde kunnen bieden aan onze klanten.”

Tot slot zal Marijke Wouters ook toezien op de wendbaarheid van Elmos als lokale en toegankelijke dienstverlener.

“Wereldspelers en internationals in onze sector zijn log door een enorme hiërarchie en lange beslissingslijnen. Wij willen echter kort op de bal kunnen spelen en snel beantwoorden aan de vraag van onze klanten. Snelheid leveren zonder kwaliteitsverlies. Ik zal er daarom op toezien dat we ook in de toekomst dicht bij onze klanten blijven staan en onze time-to-market zo kort mogelijk houden. Met het oog hierop zullen we de kaart trekken van automatisatie en AI om bepaalde processen te versnellen en onze efficiëntie hoog te houden ten dienste van de klant”, besluit Marijke Wouters.

Voor meer info
Bjorn Vanden Broeck
Marketing Manager
+32 (0)472 03 08 02
bjorn.vandenbroeck@elmos.be

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be