ECS streeft met nieuwe campagne naar maximale tevredenheid bij werknemers

Logistieke speler profileert zich als topwerkgever met werknemerstevredenheid van 84%

Zeebrugge, 9 mei 2023 - ECS lanceert een nieuwe interne campagne om de tevredenheid bij werknemers verder te verhogen. Die campagne werd opgesteld op basis van de input uit een interne bevraging. 600 medewerkers in vier landen werden aangeschreven, waarvan 69% actief deelnam aan de bevraging. Daaruit blijkt dat 84% van de deelnemende werknemers ECS een goede werkgever vindt. De gedetailleerde resultaten zullen de basis vormen voor workshops en een actieplan om de tevredenheid verder te verbeteren. Zo streeft ECS naar een maximale werknemerstevredenheid.

ECS rolt momenteel een nieuwe tevredenheidscampagne uit. Daarmee wil de intermodale supply chain-specialist aan de slag gaan met de input van werknemers om hun tevredenheid over de werkplek te verbeteren. Als voorbereiding werd vorig jaar samen met Great Place To Work, de internationale autoriteit op het vlak van bedrijfsenquêtes, reeds een interne bevraging afgenomen. Op basis van die resultaten worden in de loop van dit jaar workshops georganiseerd en een actieplan opgesteld om de tevredenheid te verhogen.

Goede werkgever
Ter voorbereiding van de tevredenheidscampagne werden in het kader van de Great Place To Work-bevraging 600 medewerkers uit België, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk bevraagd. 412 deelnemers deelden anoniem hun standpunt over vijf elementen, goed voor een responsgraad van 69%. ECS scoorde als werkgever gemiddeld 72% voor geloofwaardigheid, 68% voor respect, 74% voor trots, 75% voor kameraadschap en 85% voor rechtvaardigheid. In het algemeen oordeelde 84% van de werknemers dat ECS een goede werknemer is.

Als vervolgtraject organiseert ECS in de loop van 2023 een dertigtal workshops georganiseerd rond thema’s als respect, vertrouwen en geloofwaardigheid. De input van deze workshops wordt in een actieplan gegoten. Met dat actieplan wil de logistieke speler de tevredenheid bij medewerkers verder verhogen. “We willen zo veel mogelijk mensen van alle diensten betrekken bij deze campagne”, geeft hr-director Griet Van Reeth aan. “Het moet echt leven binnen het bedrijf. Daarom hebben we een oproep gelanceerd voor ambassadeurs: werknemers die als inspiratie kunnen dienen voor anderen. Want er vallen veel inspirerende verhalen te rapen bij onze medewerkers.”

Griet Van Reeth
Griet Van Reeth

Doorgroeien
Een van die inspiratiebronnen is Steven Boey. Hij begon negen jaar geleden als magazijnmedewerker met een interimcontract en coördineert intussen een team van een dozijn collega’s. “Ik ben met zeer weinig ervaring gestart als magazijnier en ben toen goed geholpen door collega’s. Ik kom van niets en heb als jonge twintiger bij ECS de kans gekregen om mijn leven op het juiste spoor te krijgen. Als je iets wil, moet je er stapje voor stapje voor gaan. Dat verhaal heb ik ook al mogen vertellen aan zesdejaarsstudenten die in de sector aan de slag willen gaan.”

Steven is dankbaar voor de ondersteuning die hij binnen ECS kreeg. “Ik heb op eigen initiatief verschillende opleidingen kunnen volgen, bijvoorbeeld rond leiderschap, EHBO en brandbestrijding. Als je iets vraagt, is de kans groot dat het aangeboden wordt.” Die doorgroeimogelijkheden wil ECS met de tevredenheidscampagne in de verf zetten. “We willen interne groei promoten en duidelijk maken dat er heel wat doorgroeimogelijkheden zijn”, geeft Griet Van Reeth aan. “Daar is ruimte voor, zowel hiërarchisch met promoties als in de breedte met expertise.”

Steven Boey
Steven Boey

Top 1%
De campagne op basis van de resultaten uit de Great Place To Work-bevraging is de volgende stap in een breder hr-verhaal rond optimale werkomstandigheden. Die inzet werd in 2022 al beloond door bedrijfsbeoordeelaar Ecovadis, die ECS het Platinum-label gaf. Op het gebied van werkomstandigheden behoort ECS daar tot de top 1% van alle reeds beoordeelde logistieke bedrijven. De ambitie is om een maximale werknemerstevredenheid te behalen. Daarom nemen zowel het vervolgtraject op de Great Place To Work-bevraging als het creëren van optimale werkomstandigheden een belangrijke plaats in binnen het duurzaamheidsbeleid van ECS, vastgelegd in de ESG-doelstellingen in het recentste duurzaamheidsrapport.

Over ECS
ECS profileert zich als marktleider op het vlak van Supply Chain logistics en intermodaal transport. ECS heeft haar hoofdzetels in Zeebrugge (de handelspoort tussen EU en VK) en Venlo (de schakel naar Noord- en Oost-Europa). ECS beheert een vloot van 10.000 containers en trailers waarbij de nadruk ligt op CSR-logistics: “Creating Sustainable & Reliable logistics”. Daarom wordt ingezet op zo veel mogelijk optimaal gevulde containers die zo veel mogelijk via de trein vervoerd worden over heel Europa, goed voor 63 miljoen kilometer aan verplaatsingen via spoor per jaar.

Simon De Schryver

Simon De Schryver

Marketing & Communications Director, ECS
Mattias Goossens

Mattias Goossens

PR Consultant, Evoke

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be