Ecocheque levert per euro een besparing op van 1 kg CO2

Ecocheque levert per euro een besparing op van 1 kg CO2

Thermostatische kranen aankopen met ecocheques zorgen voor grootste CO2-besparing

Brussel, 3 juli 2019 – Het gebruik van ecocheques in 2018 levert een besparing op van maar liefst 230.000 ton CO2 of 11,6 miljoen trajecten Brussel-Oostende met de wagen. Dat blijkt uit een studie van het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2Logic in opdracht van VIA, de Belgische vereniging van uitgevers van maaltijdcheques en ecocheques. LED-verlichting, isolatieproducten en groot elektro leverden de grootste bijdrage aan de CO2-besparingen.

Een studie van het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2Logic, in opdracht van de Belgische vereniging van uitgevers van maaltijdcheques en ecocheques (Voucher Issuers Association – VIA), heeft inzicht gegeven in de hoeveelheid uitgegeven ecocheques in 2018, het type producten die werden aangekocht en de klimaatimpact die de uitgegeven ecocheques hadden.

Ecocheques als stimulans
De studie toont aan dat de aankopen met ecocheques in 2018 in totaal zorgen voor een geschatte CO2-besparing van 229.797 tCO2e (ton CO2 equivalent) over de levensduur van deze duurzame producten. Dit stemt overeen met 11,6 miljoen trajecten Brussel-Oostende met de wagen of de jaarlijkse emissie van 22.573 Belgen. Elke gebruikte euro via ecocheques leverde zo een besparing op van gemiddeld 1,01 kgCO2e.

In de studie werd enkel rekening gehouden met de gevallen waarin ecocheques voor de consument de stimulans waren om een duurzamer product te kopen. Aankopen van ecologische producten die sowieso zouden gebeuren, werden dus niet in rekening gebracht.

Besparing op lange termijn
38% van het totaal bedrag aan ecocheques werd uitgegeven aan elektro- of multimediaproducten. 17% ging naar doe-het-zelfproducten en 4% naar renovatie- en bouwproducten. Deze categorieën vertegenwoordigen respectievelijk 31%, 35% en 24% van de totale reductie. Wordt er naar de specifieke producten gekeken, dan heeft de aankoop van LED-verlichting de grootste absolute bijdrage (25%), gevolgd door isolatiematerialen (21%) en groot elektro (17%). Ook fietsen, douchekoppen en thermostatische kranen hebben een aanzienlijke impact (respectievelijk 7%, 5% en 4%).

“Er bestaat een belangrijk onderscheid tussen producten die een besparing op lange termijn teweegbrengen, zoals een wasmachine of isolatiemateriaal, en producten zoals eco-wasmiddel, waarbij de besparing enkel optreedt door de aankoop zelf”, vertelt Jan Janssen, Project Director bij CO2Logic. “Wanneer een consument op zoek gaat naar een nieuwe koelkast, zullen zijn of haar ecocheques hem of haar in de winkel stimuleren om voor de duurzamere variant te kiezen. Hierdoor kan er op lange termijn energie bespaard worden. Deze producten hebben dan ook een veel groter effect per geïnvesteerde euro aan ecocheques.”

Grootste reductiepotentieel
Door de aankoop van thermostatische kranen kan met één euro ecocheques de grootste besparing bekomen worden. Ook isolerend glas, zonnepanelen en isolatiemateriaal in het algemeen hebben een groot reductiepotentieel voor een beperkte aankoopprijs. Kraan- en douchekoppen, alsook LED-verlichting vervolledigen het lijstje van koplopers wat betreft CO2-reductie per geïnvesteerde euro.

Over VIA

VIA, Voucher Issuers Association, verenigt de uitgevers van cheques, materieel of elektronisch, die uitwisselbaar zijn voor specifieke goederen of diensten. De vereniging verdedigt en vertegenwoordigt de belangen van haar leden bij nationale en internationale autoriteiten door verbeteringen of alternatieven voor te stellen op het gebied van de waardering, de veiligheid, de uitgifte, de uitgave, maar ook de verdeling van uitgegeven cheques.

Contacteer ons
Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel