E-cargospecialist Urbeez en krantenbedeler PPP bundelen krachten

Beide spelers gaan via micro-fulfillment voor een duurzamere logistiek 

Brussel, 4 september 2023 - PPP, de in 1992 opgerichte Belgische specialist in de dagelijkse bedeling van kranten en ander drukwerk, neemt de Brusselse pionier in koolstofneutrale thuisbezorging Urbeez over. De overname past binnen de ambitie van PPP, kort voor Pers, Periodicals en Publiciteit, om zijn aanbod te vergroenen en diversifiëren. 

Crowdshipping, fiets- en flitskoeriers … Aan nieuwe spelers en initiatieven geen gebrek als het gaat over thuisbezorging. Maar, niet zelden verdwijnen ze even snel als ze gekomen zijn. Het toont aan hoe de befaamde last mile tot op vandaag de heilige graal van de logistiek blijft. 

Urbeez, een innovatieve Belgische start-up, probeert sinds 2020 een antwoord te bieden op die uitdaging met een diverse vloot van 100% elektrische voertuigen: fietsen en bakfietsen maar ook scooters en vans. Met succes, want Urbeez kende de afgelopen jaren een exponentiële groei en werkt ondertussen voor het gratis dagblad Metro, Brico en 5àSec, maar ook grote retailers zoals Amazon en Colruyt. Dat alles is PPP, zelf klant van Urbeez, niet ontgaan.

Duurzame verandering dankzij micro-fulfillment

Zowel Urbeez als PPP hebben de ambitie om voor positieve en duurzame verandering te zorgen binnen de logistieksector, vanuit gedeelde waarden als innovatie, duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Door onze krachten te bundelen zullen we onze expertise in micro-fulfilment nog verder kunnen uitbouwen om de toeleveringsketen van PPP te optimaliseren, en zo nationaal en internationaal meer impact te creëren”, stelt Michel d’Alessandro, CEO van PPP

Die micro-fulfillment waarvan sprake is een innovatieve logistieke strategie waarbij met kleine lokale opslagruimtes gewerkt wordt, vaak in stedelijke zones, van waaruit klanten snel en efficiënt bediend kunnen worden. 

Bij Urbeez worden we gedreven door het verlangen om pakjesbezorging te transformeren, door de logistiek erachter via micro-fulfillment te optimaliseren. Concreet brengen we producten met onze vernieuwende aanpak dichter bij de eindklant, om zo voor snellere leveringen en minder uitstoot te zorgen. Op die manier willen we aantonen dat milieubescherming en een ongeëvenaarde klantervaring perfect kunnen samengaan”, verklaart Angelino Capretti, oprichter en Managing Director van Urbeez. “Daarnaast biedt ons model ook een antwoord op de tendens om (vervuilend) verkeer uit de stadskernen te weren, denk bijvoorbeeld aan de lage-emissiezones.

Diversificatie

Behalve het verder verduurzamen van haar operaties, is de overname van Urbeez, dat naast de ‘klassieke’ boodschappen ook actief is in maaltijdbezorging, ook een manier voor PPP om haar activiteiten strategisch te diversifiëren.

Dat de gedrukte pers onder druk staat, is niet nieuw. Deze overname biedt ons een uitgelezen kans om onze activiteiten niet alleen te verduurzamen en consolideren, maar ook nieuwe sectoren en opportuniteiten te verkennen, en zo de toekomst van PPP Groep veilig te stellen”, besluit Michel d’Alessandro.

Krantenconcessie

PPP is vandaag een van de 3 kandidaten voor de krantenbedelingsconcessie. Mocht het bedrijf het contract winnen, zal de samenwerking met PPP cruciaal zijn om de kranten duurzaam te bedelen in elk stedelijk gebied inBelgië. 

Urbeez telt momenteel 60 koeriers en een vloot van ongeveer veertig voertuigen.

 

Over PPP 

PPP (bedeling van Pers, Periodicals en Publiciteit) werd in België opgericht in 1992. Sinds mei 2015 is het een autonoom bedrijf, in Europa is het marktleider in de dagelijkse krantenbedeling voor abonnees.

Over Urbeez

Urbeez is een specialist in thuislevering die actief is in Brussel, Gent, Antwerpen en Parijs. Met zijn vloot aan (bak)fietsen en andere elektrische voertuigen biedt het jonge bedrijf een innovatieve en ecologische oplossing voor de bezorging van pakjes in stedelijke gebieden, en een antwoord op de file- en vervuilingsproblematiek. Door zijn diensten specifiek op maat van klanten te ontwikkelen kent Urbeez sinds de oprichting in 2020 een snelle en sterke groei.

 

Paul Geens

Paul Geens

Senior pr consultant, Evoke

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be