Duurzaamheid in de bouw: Duravit bespaart jaarlijks 290 miljoen liter vers water in Europa

Badkamerspecialist streeft met duurzame oplossingen naar volledige klimaatneutraliteit

Untitled design.png

Overijse, 19 juli 2022 - Duravit spreekt de ambitie uit om tegen 2045 al zijn activiteiten wereldwijd klimaatneutraal te maken. De badkamerleverancier wil zo het goede voorbeeld geven in de bouwsector die notoir achterop hinkt als het gaat om duurzaamheid. Dat gelooft ook de Duitse professor Amandus Samsøe Sattler, die zich als voorzitter van de Duitse Raad voor Duurzaam Bouwen al meer dan 15 jaar inzet voor hulpbronnen en milieuvriendelijke architectuur. Meer bedrijven moeten volgens Sattler beseffen dat de kern van duurzaamheid is om zo te bouwen dat het milieu zo min mogelijk schade ondervindt. 

Amandus Samsøe Sattler
Amandus Samsøe Sattler

Het doel van de leverancier van designbadkamers Duravit is om actief bij te dragen aan de bescherming van ons milieu. Om dat te proberen bereiken hanteert de producent verschillende methoden.

Waterrecycling

Bij de productie in de fabriek in het Duitse Hornberg vermindert de badkamerfabrikant ​ enerzijds het waterverbruik, anderzijds zet het in op recyclage. 60 procent van het water wordt zo al hergebruikt: op een verbruik van bijna 70 miljoen liter komt dat neer op ruim 40 miljoen liter dat gerecupereerd wordt. Daarnaast wordt op alle Duravit-locaties al ingezet op waterbehandeling, dat naargelang de locatie voor andere doeleinden gebruikt wordt, van het besproeien van groene gebieden tot hergebruik in productie.

Waterverbruik verminderen en de supply chain controleren

“Omgaan met water is zeer belangrijk in de sanitaire sector. Niet alleen de productie moet duurzaam en zo watervrij mogelijk zijn, maar ook voor het geproduceerde sanitair is dit een cruciaal gegeven”, legt Sattler uit. 

Alleen al de waterbesparende knop, die Duravit in alle toiletten gebruikt, in combinatie met de gerichte vermindering van de hoeveelheid spoelwater, zorgt voor een jaarlijkse besparing van ongeveer 290 miljoen liter vers water in Europa.

De producent heeft ook een energiebesparende FreshStart-functie. Het energie-intensieve verwarmen van warm water wordt daarmee gereduceerd tot situaties waarin dat daadwerkelijk nodig is doordat in de middelste stand van de kraan aanvankelijk alleen koud water stroomt. Heet water wordt dus enkel toegevoegd als de hendel bewust naar links wordt bewogen. Wastafelkranen met MinusFlow hebben een doorstroombegrenzing van 3,5 l/min in plaats van de gebruikelijke 5 l/min.

Maar fabrikanten moeten nog een stap verder gaan, wenst Sattler. “Ze moeten de hele supply chain in de gaten houden, waar de materialen vandaan komen en waar en hoe ze worden gewonnen en verwerkt.”

Dat alles met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. Duravit vertrouwt dan ook al jaren op een ‘local-for-local-strategie’ met regionale productie- en inkoopkanalen.

Hergebruik van materialen

Volgens Sattler is het behouden, renoveren en hergebruiken van bestaande materialen nog een andere stap naar meer duurzaamheid. "Dat bespaart niet alleen hulpbronnen, maar draagt ook bij aan het herstel van hulpbronnen en verbruikt het minste CO2." 

Duravit heeft het ook tot haar taak gemaakt om innovatieve en functionele materialen te gebruiken, die bovendien duurzaam zijn. Daartoe doet de fabrikant voortdurend onderzoek naar nieuwe materialen en verbeterde oppervlakte-eigenschappen. Uiterlijk, gevoel, onderhoudsgemak en veiligheid zijn net zo belangrijke factoren bij de keuze van geschikte materialen als duurzaamheid en recycleerbaarheid na de gebruiksfase.

 

Duravit AG

Het in Hornberg gevestigde Duravit AG is een van de toonaangevende internationale fabrikanten van designbadkamers en is actief in meer dan 130 landen over de hele wereld. Het productportfolie van deze badkamerfabrikant bevat sanitair keramiek, badkamermeubels, douchebakken en ligbaden, wellness-systemen, douche-wc's, kranen en accessoires evenals installatiesystemen van de hoogste kwaliteit. Naast zijn interne ontwerpexpertise, werkt Duravit bij productontwikkeling nauw samen met een internationaal netwerk van ontwerpers zoals Cecilie Manz, Philippe Starck, Christian Werner, Sebastian Herkner en Bertrand Lejoly, evenals getalenteerde nieuwkomers. Door de interactie van baanbrekende ontwerpen, hoge productkwaliteit, een scherp gevoel voor menselijke behoeften en verantwoord ondernemerschap, is het de ambitie van Duravit om het leven van de eindgebruikers elke dag een beetje beter te maken. Een belangrijk doel hierbij is de allesoverheersende missie om in 2045 volledig klimaatneutraal te zijn.

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be