Duravit wint Red Dot Award voor badkamercollecties D-Neo en White Tulip

Duravit wint de Red Dot Award 2022 voor productdesign voor de twee complete badkamerseries D-Neo en White Tulip en de bijbehorende kranen. Een 50-koppige vakjury kent het internationaal erkende kwaliteitskeurmerk enkel toe aan producten die overtuigen door hun hoge designkwaliteit en die voldoen aan strenge beoordelingscriteria op het vlak van innovatie, functionaliteit, formele kwaliteit, ergonomie en duurzaamheid.

"Alle producten die aan de wedstrijd meededen, werden bekroond", vertelt Stephan Tahy, CEO van Duravit AG. "Dat bevestigt het uitstekende ontwerpwerk van onze teams."

D-Neo: lineair, geometrisch design

In maart 2021 introduceerde Duravit de complete badkamerserie D-Neo ontworpen door Bertrand Lejoly, de eerste Belgische designer in het meer dan 200-jarige bestaan van Duravit. D-Neo maakte indruk bij de jury met zijn lineaire, geometrische vormen en geeft met zijn aantrekkelijke instapprijs toegang tot nieuwe doelgroepen voor Duravit. De designserie als geheel en de kranen in het bijzonder werden eerder dit jaar al bekroond met twee begeerde German Design Awards voor uitstekend productdesign.

In lijn met het D-Neo-design hebben ook de D-Neo-kranen een lineair, geometrisch ontwerp. De kenmerkende smalle, verticaal gepositioneerde handgreep loopt door de hele lijn. Het kraanwerk is even rustig als expressief: D-Neo-kranen passen met hun heldere vormgeving in elke ruimte zonder ondergeschikt te zijn. Duurzaamheid speelt ook een belangrijke rol. Bij de wastafelmengkranen met FreshStart-functie stroomt in eerste instantie alleen koud water in de middenstand. Er komt enkel heet water bij als je de hendel bewust naar links beweegt. De energie-intensieve bereiding van warm water wordt dus beperkt tot situaties waarin het ook echt nodig is.

D-Neo: kraanwerk
D-Neo: kraanwerk

In combinatie met het meubeloppervlak Terra Oak geeft de royale ovale opzetwastafel van D-Neo de wasruimte een moderne uitstraling.

D-Neo: meubeloppervlak Terra Oak (35) en ovale opzetwastafel (600 x 400 mm)
D-Neo: meubeloppervlak Terra Oak (35) en ovale opzetwastafel (600 x 400 mm)

White Tulip: tulpvormig design

Met White Tulip creëerde de Franse ontwerper Philippe Starck een holistische badkamercollectie. Alle componenten van White Tulip zijn van zeer hoge kwaliteit en bijna sculpturaal. Het ontwerp van alle componenten in de serie volgt het organische silhouet van een bloeiende tulp: van ligbaden, wastafels en meubels, tot toiletten en bidets, tot bijpassende spiegels en een compleet assortiment kranen. Dat viel in de smaak bij de jury van de Red Dot Design Awards.

White Tulip
White Tulip

Een bijzondere blikvanger is de als monoliet uitgevoerde vrijstaande keramische wastafel.

White Tulip: vrijstaande keramische wastafel
White Tulip: vrijstaande keramische wastafel

Een consequent designelement van de kranen is de tulpvormige handgreep met fijngeslepen oppervlak, die de vorm aanneemt van de wastafels en ligbaden. 160 fijne, verticaal gegraveerde strepen verfijnen het beslag.

Red Dot Award - download de foto's in 72dpi & 300dpi.zip

ZIP - 131 Mb

Over Duravit AG

Het in Hornberg gevestigde Duravit AG is een van de toonaangevende internationale fabrikanten van designbadkamers en is actief in meer dan 130 landen over de hele wereld. De complete badkamerleverancier ontwerpt en vervaardigt sanitair keramiek, badkamermeubels, douches en baden, wellness-systemen, douche-wc's, armaturen en accessoires evenals installatiesystemen volgens de hoogste normen. Naast zijn interne ontwerpexpertise, werkt Duravit bij productontwikkeling nauw samen met een internationaal netwerk van ontwerpers zoals Cecilie Manz, Philippe Starck, Christian Werner of Sebastian Herkner en Bertrand Lejoly, evenals getalenteerde nieuwkomers. Door de interactie van baanbrekende ontwerpen, compromisloze productkwaliteit, een scherp gevoel voor menselijke behoeften en verantwoord ondernemerschap, werkt Duravit ambitieus om het leven van zijn belanghebbenden elke dag een beetje beter te maken. Een belangrijke maatregel hierbij is de allesoverheersende missie om in 2045 zonder uitzondering klimaatneutraal te zijn.

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be