Duravit realiseert voor het eerst een omzet van meer dan 600 miljoen euro

  • Aanzienlijke omzetstijging van ongeveer 28 procent
  • Europese bedrijven op koers voor groei ondanks pandemie
  • Voor het eerst meer dan een miljard RMB-omzet in China

Overijse, 2 mei 2022 - Duravit boekte voor 2021 een omzetrecord van 604 miljoen euro, wat overeenkomt met een stijging van zo'n 28 procent ten opzichte van het voorgaande jaar (2020: 469 miljoen euro). Het bedrijfsresultaat steeg met 41 procent tot 73,7 miljoen euro en ontwikkelde zich na een uitstekend resultaat in het voorgaande jaar ook onevenredig sneller dan de netto-omzet in 2021. Stephan Tahy, die sinds 2020 CEO van Duravit is, heeft gezien de algemene economische omstandigheden aanzienlijke steun gekregen voor zijn consequent doorgevoerde groeistrategie.

Stephan Tahy: "De huidige cijfers bevestigen onze koers en geven ons het vertrouwen dat we de doelstelling van één miljard euro omzet in 2025 kunnen halen."
Stephan Tahy, CEO van Duravit
Stephan Tahy, CEO van Duravit

Local-to-local-strategie bevordert wereldwijde groei

Een groot deel van de groei komt van blootstelling aan China. Daar overschreed Duravit voor het eerst de verkoopgrens van één miljard RMB (ca. 139 miljoen euro) en wist China de verkoop met 32 ​​procent te verhogen.

Stephan Tahy: “De gerevitaliseerde detailhandel in China heeft hieraan bijgedragen, evenals een forse groei in de steeds belangrijker wordende e-commerce. Daarnaast neemt de vraag naar hoogwaardiger producten, zoals onze SensoWash® douchewc, toe - vooral in de projectmarkt.”

Het bedrijf kon ook zijn rol als systeemleverancier van complete badkamers in zijn uitgebreide Europese verkoopregio Europe Plus versterken en zo een hogere toegevoegde waarde bereiken: met een stijging van 26,8 procent tot 328,6 miljoen euro leverde de regio een belangrijke bijdrage aan het succes.

Over het geheel genomen heeft de local-for-local-strategie, die Duravit om onder meer duurzaamheidsoverwegingen al jaren nastreeft, een positief effect gehad. Met de focus op regionale productie- en inkoopkanalen, was het bedrijf in staat om te leveren in tijden van wereldwijde grondstoftekorten, ondanks knelpunten in de bevoorrading.

Succesvolle introductie van nieuwe productlijnen

Naast de buitengewone prestaties van eerdere topverkopers, heeft de introductie van nieuwe productseries zoals D-Neo een sterke groei-impuls gegeven: hiermee boort Duravit jongere doelgroepen aan en creëert aanvullend aantrekkelijke aanbiedingen voor de projectmarkt. Innovaties zoals HygieneFlush en succesvolle samenwerkingen met gerenommeerde ontwerpers zoals Philippe Starck en Bertrand Lejoly onderstreepten nogmaals de claim van het bedrijf op technologisch leiderschap en ontwerpexpertise.

Groothandel en vakhandel blijven het ankerpunt voor het merk Duravit

Duravit groeit op alle verkoopkanalen - van klassieke groothandel tot online platformen - met een focus op klassieke groothandel en de projectmarkt. Ook binnen de multi-channel-strategie wil de CEO vasthouden aan het principe van drietrapsverkoop.

"We zullen onze partners in de toekomst nog beter ondersteunen met aanvullende aanbiedingen", benadrukt Stephan Tahy. "Met de strategische beslissing om het merk Bernstein en de 'Bernstein-Badshop' over te nemen, hebben we voorzien in de grotere behoefte aan online winkelen. Desalniettemin blijft ons ankerpunt met het merk Duravit binnen de tweemerkenstrategie klassieke verkoop met de unieke adviesvaardigheden van groothandels en speciaalzaken.”

Groei en duurzaamheid nauw met elkaar verbonden

"Met onze aanzienlijke omzetstijging ondersteunen we onze onafhankelijkheid en de professionele toekomst van ons personeel", vertelt Stephan Tahy. "Tegelijkertijd creëren we de nodige ruimte om onze duurzaamheidsstrategie vooruit te helpen."

Duravit streeft daarom naar het doel om in 2045 klimaatneutraal te zijn, zonder uitsluitend te vertrouwen op compensatie van CO2-emissies of emissiehandel. Voor Stephan Tahy is één ding duidelijk:

"We zijn er vast van overtuigd dat het duurzame materiaal keramiek, dat al duizenden jaren wordt beproefd en getest, ook zijn plaats heeft in een klimaatneutrale toekomst."

Voor 2022 ziet de CEO van Duravit het bedrijf uit het Zwarte Woud goed voorbereid:

“We werken momenteel op maximale capaciteit in alle markten en zijn trots op ons merk en ons bedrijf. Dit alles zou niet mogelijk zijn zonder het teamwork van onze medewerkers, die ondanks uitdagende en veranderende omstandigheden elke dag mede vormgeven aan dit succes. Dit zijn de beste voorwaarden voor het implementeren van onze bedrijfsvisie 'We upgrade your everyday’ voor al onze stakeholders."
Duravit Design Center
Duravit Design Center

De financiële cijfers voor 2021 vertegenwoordigen het voorlopige resultaat van Duravit.

Duravit AG

Opgericht in Hornberg in het Zwarte Woud in 1817, is Duravit AG vandaag de dag een toonaangevende internationale fabrikant van designbadkamers. Het bedrijf is aanwezig in meer dan 130 landen wereldwijd en staat voor innovaties in origineel design, comfortverhogende technologie en topkwaliteit. In samenwerking met een internationaal netwerk van designers zoals Philippe Starck, sieger design, Christian Werner, Cecilie Manz en jonge talenten zoals Bertrand Lejoly of Kurt Merki Jr. ontstaan unieke badkamers die de levenskwaliteit van hun gebruikers duurzaam verhogen. Het productportfolio van Duravit omvat sanitair keramiek, badkamermeubels, douchebakken en ligbaden, wellness systemen, douche-wc's, kranen en accessoires, alsook installatiesystemen.

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be