Driekwart van de Belgen investeert meer in hun wooncomfort door de pandemie

Driekwart van de Belgen investeert meer in hun wooncomfort door de pandemie

Parijs/Brussel, 26 mei 2021 - Volgens een enquête van iVOX voor het smart home bedrijf Netatmo denken Belgen sinds het begin van de coronapandemie meer na over hoe ze de tijd die ze thuis doorbrengen aangenamer kunnen maken. De lockdown heeft ervoor gezorgd dat mensen hun woning comfortabeler willen maken. Ook zijn ze zich bewuster van het energieverbruik, willen ze meer inzetten op kostenbesparing en staan gezonde leefomstandigheden hoger op de agenda. Hierdoor neemt ook de interesse in smarthome producten toe.

Ruim een derde van de ondervraagden is door de coronacrisis meer gaan investeren in verbeteringen in huis (34%). Nu we door corona meer thuis zijn, stellen we vooral hogere eisen aan ons huis als het gaat om comfort. Meer dan de helft (52%) van de duizend respondenten geeft aan dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat ze hun woning comfortabeler willen maken.

Vooral jongeren hechten door de lockdown meer belang aan wooncomfort
De behoefte aan comfort is het grootst onder de jongere respondenten, in de leeftijd van 18 tot 34 jaar. Bijna drie vijfde (60%) van deze groep wil meer comfort in huis. Van alle leeftijdsgroepen houdt slechts de helft van de 55-plussers zich hiermee bezig. Vrouwen en mannen hebben evenveel behoefte om hun tijd thuis aangenamer te maken. Bijna 57% van de ondervraagde vrouwen denkt hieraan in vergelijking met 56% van de mannen.

Meer aandacht voor kostenbesparing en energieverbruik, minder voor veiligheid
Sinds de uitbraak van de coronacrisis hecht meer dan de helft van de Belgen (53%) meer belang aan kostenbesparingen in hun woning. Bovendien blijkt uit de enquête dat bijna de helft (48%) van de respondenten sinds maart 2020 meer aandacht heeft voor het energieverbruik van hun woning. Meer dan 35% van de respondenten verwacht verbeteringen op het gebied van duurzaamheid te kunnen doorvoeren door gebruik te maken van smart home-producten.

Luchtkwaliteit en gezonde leefomstandigheden staan ook vaker hoger op de agenda dan vóór Corona: 50% van de respondenten besteedt meer aandacht aan dit aspect. De traagste groei heeft betrekking op de beveiliging van woningen (+ 44%). Dit is niet verwonderlijk, aangezien het aantal inbraken sterk is afgenomen nu veel mensen door Corona vaker thuis zijn (bron: De Tijd).

Toenemende belangstelling voor slimme apparaten in huis

Meer dan 20% van de ondervraagden heeft meer interesse in smart home-producten nu ze vaker thuis zijn. Inmiddels bezit 3 op de 5 Belgen (62%) al één of meer Smart Home producten. De populairste Smart Home-producten blijken een slim verwarmingsproduct (37%), een slim beveiligingsproduct (34%) en een slim verlichtingsproduct (27%) te zijn.

Degenen die al een smart home product bezitten geven aan dat de belangrijkste redenen hiervoor meestal comfort (67%) en veiligheid (48%) zijn. Verder zijn duurzaamheid (35%) en het creëren van automatiseringsprocessen binnen de woning (26%) een belangrijke reden.

Over het onderzoek
Het onderzoek werd in mei 2021 uitgevoerd door iVOX in opdracht van het smart home bedrijf Netatmo, onder 1.000 Belgische consumenten (500 Nederlandstalige en 500 Franstalige Belgische consumenten). Uit eerder onderzoek van Gfk blijkt dat de markt voor slimme producten in 2020 met 24% is gegroeid. In zeven Europese landen (naast België waren dat Duitsland, Frankrijk, Nederland, Groot-Brittannië, Italië en Spanje) werd vorig jaar maar liefst 20 miljard euro uitgegeven in deze markt.
Ann-Frédérique Lorquet
Ann-Frédérique Lorquet PR Consultant, Evoke

 

 

 

 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel