DPD fresh kan IoT-oplossing van Sensolus wel smaken om voedselveiligheid te garanderen

Sensolus brengt temperaturen van gekoelde producten van DPD fresh in kaart

Sensolus header.png

Gent, 11 januari 2023 - Sensolus, gespecialiseerd in connected asset management, heeft samen met Simac Groep een IoT-oplossing uitgewerkt voor DPD fresh. Met behulp van trackers en een monitoringsplatform is de express transportdienst nu in staat om steeds het overzicht te bewaren over de temperaturen van de duizenden gekoelde voedselpakketten tijdens transport. Op die manier kan het de voedselveiligheid garanderen, preventief ingrijpen waar nodig en voedselverspilling vermijden. 

DPD fresh werd in 2020 door DPD Belux opgericht als express transportdienst en levert, binnen de 24 uur, zowel droge voeding als verse en diepgevroren producten aan professionals en particulieren. De Belgische dochter van de Europese pakketleverancier DPDgroup onderscheidt zich met een actief gekoeld netwerk zodat klanten niet zelf moeten investeren in dure verpakkingsmaterialen om hun goederen op temperatuur te houden. Met het oog op een garantie van de voedselveiligheid, staat het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) in haar richtlijnen een grenswaarde-overschrijding van de temperatuur van gekoelde goederen toe van maximaal 30 à 60 minuten. DPD fresh wilde verder gaan en zocht de oplossing in technologie.

Betrouwbaar

Simac Groep, DPD’s IT-partner sinds vele jaren, wees hen op de kracht van traceertechnologie, waarvoor het nauw samengewerkt met IoT-specialist Sensolus. De oplossing combineert op een slimme manier hard- en software en rapporteert de temperatuurdata via een tracker. De TRACK 1100 van Sensolus maakt gebruik van NB-IoT technologie om de data van de sensors via zendmasten naar de cloud te sturen. De informatie is in real-time centraal uit te lezen in het systeem van DPD fresh. 

“Wij willen en kunnen beter doen. Een meting elke paar minuten creëert de mogelijkheid om proactief in te grijpen waar en wanneer nodig en niet pas achteraf te constateren dat er iets mis is. Met de kwaliteit en versheid van voedingswaren worden geen risico’s genomen en daarom hadden we nood aan een betrouwbaar monitoringsplatform”, vertelt Tom Mertens, IT manager bij DPD fresh.
“De trackers verbruiken bovendien weinig stroom, waardoor hun batterij jarenlang meegaat”, gaat Pieter Doornaert, VP Sales bij Sensolus, verder. “Op deze manier kunnen assets met een lagere kostprijs, maar die uitermate waardevol zijn in de logistieke keten, toch getraceerd worden. Om de levensduur van de batterij te verdubbelen, worden er geen gegevens doorgeseind wanneer de bestelwagen stilstaat, tussen 21 uur en 6 uur. Zodra die ook maar één meter beweegt, treedt de tracker opnieuw in werking.”

Efficiëntie en naadloze integratie

Als een volgestapelde camionette met vijftig pakketten aankomt bij de bestemming, moeten alle pakketten en de overeenkomende sensoren digitaal worden ‘overgedragen’ aan de diepvries. Dat betekende vroeger 50 keer scannen. Nu kan de gehele lading, die geregistreerd staat in het IoT-platform, in één scan worden overgedragen aan de diepvries.

“Dit is een enorme tijdsbesparing en ik schat dat het een reductie van wel 30 tot 50% kan opleveren op de totale gebruikskosten bij het afhandelen van grotere volumes”, vertelt Koen Verlaenen, general manager van DPD fresh. 

Naast het bijbehorende IoT-platform worden de data van de trackers door middel van een API ook geïntegreerd in het eigen platform van DPDgroup.

“Zo wordt de traceerbaarheid voor alle getransporteerde voedingswaren nog groter. Ook bespaart deze naadloze integratie ons een hoop tijd en opzoekwerk, al doen we sommige opzoekingen en het terughalen van historische data wel via het Sensolus-platform omdat het zo gebruiksvriendelijk is”, geeft Tom Mertens aan.

Schoolvoorbeeld voor voedseltransport

De oplossing draait intussen al een paar maanden, en dat tot ieders tevredenheid. Voor elk pakket met voedingswaren kan DPD fresh voor de volle 100% garanderen dat het in ideale omstandigheden werd vervoerd en kan het bedrijf ook preventief ingrijpen wanneer die belofte in het gedrang komt.

Over Sensolus
Sensolus is een industrieel Internet of Things (IoT) bedrijf dat via een end-to-end oplossing non-powered assets zoals trailers, containers, enz. trackt en zo bedrijven helpt om betere, datagedreven bedrijfsbeslissingen te nemen. Het bedrijf heeft een jarenlange expertise in telecom, netwerken met laag stroomverbruik, draadloos sensorontwerp en cloud-gebaseerde analyses. De plug & play IoT-oplossing van Sensolus omvat draadloze trackers en een open IoT-platform dat waardecreatie en kostenverlaging mogelijk maakt door het te koppelen aan bedrijfsdata. Op die manier kunnen supply chains en logistieke processen waarin non-powered assets een belangrijke rol spelen geoptimaliseerd worden.

De Gentse scale-up werd in 2013 opgericht door vier IoT-enthousiastelingen en telt ondertussen reeds 35 werknemers. Het is actief in diverse industrieën, gaande van luchtvaart, automotive en logistiek tot industrial manufacturing en de afvalindustrie. Klanten als Airbus, Atlas Copco en AB InBev doen dagelijks een beroep op de IoT-oplossing van Sensolus. Meer dan 150.000 assets zijn realtime in het platform te volgen. Voor meer informatie: www.sensolus.com.

Over DPD fresh
DPD fresh is een expres transportdienst voor de levering van zowel droge voeding als verse en diepgevroren producten in België. De Belgische dochter van de Europese pakketleverancier DPDgroup onderscheidt zich met een actief gekoeld netwerk. DPD fresh biedt hiermee de levensmiddelenindustrie een flexibele en eenvoudige oplossing voor de logistieke uitdagingen van een steeds veranderende markt. Daarnaast optimaliseren ze distributie en ondersteunen e-commerce activiteiten. Voor meer informatie over snelheid, voedselveiligheid en traceerbaarheid en het verhogen van de efficiëntie in uw logistiek en productie, ga naar www.dpd.com/be/en/sending/dpd-fresh/

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be