Dit zijn dé vijf badkamertrends voor 2023 volgens Duravit

Overijse, 6 maart - Natuurlijke materialen, subtiele kleuren en organische vormen, de badkamertrends voor 2023 hebben voor ieder wat wils. Het grootste verschil met een aantal jaar geleden is dat de badkamer niet langer alleen wordt gebruikt als een praktische ruimte voor dagelijkse verzorging en gezondheidsroutines. In ons bewogen dagelijkse leven is ze een toevluchtsoord geworden waar we helemaal kunnen ontspannen en genieten. Badkamers worden bijgevolg ook steeds meer een leefruimte als onderdeel van het complete interieur. Wil jij je badkamer ook stijlvol en modern inrichten? Laat je inspireren door de meest opvallende trends voor 2023 volgens de Duitse designbadkamerproducent Duravit!

1. De badkamer als leefruimte

De badkamer komt uit op de slaapkamer, vergelijkbaar met hoe de keuken al langer aansluit op de woonkamer. De grenzen van de verschillende ruimtes worden vloeiender, bijvoorbeeld door de wastafels en het bad in het midden van de slaapkamer te plaatsen en alleen het toilet ruimtelijk gescheiden te houden. Zulke ruimtes werken omdat de badkamer nu niet alleen meer ingericht wordt met sanitaire objecten en badkamermeubels, maar inmiddels ook meubels, lampen, textiel en accessoires hun weg naar de badkamer hebben gevonden. Naast rustgevende beige- en bruintinten zorgen vooral vormen en materialen voor een behaaglijke sfeer, aangevuld met planten die de ruimte accentueren. 

2. Natuurlijke en hoogwaardige materialen

Natuurlijke materialen zijn een trend die niet meer weg te denken is uit de interieurinrichting. In interieurontwerp wordt het gebruik ervan hedendaags vooral geassocieerd met Scandinavisch design en Japanse esthetiek. Materialen zoals hout brengen warmte in de badkamer en bieden een breed scala aan mogelijkheden voor een persoonlijke inrichting.

3. Klein maar fijne badkamermeubels

Zelfs badkamers met compacte afmetingen kunnen snel een leefruimte worden, omdat steeds meer fabrikanten naast sanitaire objecten nu ook meubels in kleinere afmetingen aanbieden. De badkamer is immers vaak maar een paar vierkante meter groot, vooral in stedelijke gebieden. Ook spiegelkasten, opbergmeubels en wastafels met opbergruimte helpen om orde in de badkamer te scheppen. Vrije ruimtes dienen voortaan als blikvangers voor decoratiestukken zoals juwelenkistjes, vazen ​​en schalen. Met een goede inrichting, wordt visuele rust verzekerd. 

DuraSquare
DuraSquare

4. Duurzame, waterbesparende en recycleerbare producten

De voorbije maanden ging er veel aandacht naar het besparen op gas en elektriciteit als gevolg van de hoge energiekosten. Ook is er steeds meer aandacht voor spaarzaam waterverbruik. Tijdloos vormgegeven producten van hoogwaardige en duurzame materialen spelen bijgevolg een steeds grotere rol, alsook badkameroplossingen die minder water verbruiken dan meer conventionele toepassingen, of gemaakt zijn van duurzame materialen. 

5. Hygiënische oplossingen

Sinds de pandemie is er meer aandacht voor hygiëne, vooral ook in de badkamer. Nu de wereld steeds digitaler wordt, vinden innovatieve producten die het comfort van de gebruiker verhogen ook hun weg naar deze ruimte, met onder andere aandacht voor hygiëne, zoals handenvrije kranen, spiegels waarbij het licht zonder aanraking aangezet kan worden en douchewc’s. 

Oplossingen van Duravit

Ook Duravit is helemaal mee met deze trends. Zo ontwierp Sebastian Herkner de collectie Zencha van natuurlijke materialen zoals keramiek, hout en structuurglas. Terwijl het modulaire opbergmeubel met fijn frame en schaduwvoegen eerder sober is gehouden, is het vrijstaande bad groot en eindigt het in een sierlijke, zacht gebogen rand.

In de badkamercollectie White Tulip van Duravit brengen organische vormen in combinatie met meubels in natuurlijke massief houten oppervlakken en hoogglans- of satijnafwerkingen harmonie en zachtheid in het interieur. Ontworpen door Philippe Starck doen de vormen van de sanitaire objecten, armaturen en meubels denken aan het silhouet van een bloeiende tulp.

White Tulip van Duravit
White Tulip van Duravit

Daarnaast heeft met D-Neo de Belgische ontwerper Bertrand Lejoly een complete badkamerserie gecreëerd waarbij de lineaire wastafelonderkasten en halfhoge kasten verkrijgbaar zijn in verschillende eiken- en notenhouten meubeloppervlakken.

Daarnaast heeft ook duurzaam denken en handelen bij Duravit altijd een belangrijke rol gespeeld. Zo lanceerde de Duitse fabrikant met Sustano de eerste recycleerbare douchebak gemaakt van het duurzame minerale materiaal DuroCast Nature. Aan het einde van hun levensduur kunnen de douchebakken ook worden teruggebracht naar de fabrikant of naar een plaatselijk recyclingcentrum.

 

De puristische kranenlijn Tulum van Philippe Starck bespaart bovendien energie en water omdat ze is uitgerust met een FreshStart-functie, wat betekent dat er in eerste instantie alleen koud water in de middenstand stroomt. De doorstroombegrenzer MinusFlow spaart daarnaast water. Parallel aan het bestaande duurzame productassortiment heeft Duravit zich verankerd in haar bedrijfsdoelstellingen om tegen 2045 klimaatneutraal te zijn.

Ook hecht Duravit veel belang aan innovatie hygiënische oplossingen, waaronder onderhoudsvriendelijke oppervlakken zoals keramiek of DuroCast Nature. Daarnaast zijn de toiletten van de White Tulip-serie van Philippe Starck uitgerust met de nieuwe HygieneFlush-spoeltechnologie, waarbij een nieuwe oppervlaktespoeling het gehele binnenoppervlak van het toilet reinigt. Het HygieneGlaze-keramische glazuur zorgt er ook voor dat ongeveer 90% van de bacteriën (bijv. E. coli-bacteriën) al na zes uur wordt geremd, en ca. 99,9% na 24 uur. Ook de badkamerserie Soleil by Starck komt van Philippe Starck, waarvan het toilet verrast met een iets overhangend filigraan deksel. Dankzij dit ontwerpkenmerk is het gemakkelijk vast te pakken zonder de zitting of het keramiek aan te raken.

Trends - download de foto's in 300dpi.zip

ZIP - 180 Mb

Over Duravit AG

Het in Hornberg gevestigde Duravit AG is een van de toonaangevende internationale fabrikanten van designbadkamers en is actief in meer dan 130 landen over de hele wereld. Het productportfolie van deze badkamerfabrikant bevat sanitair keramiek, badkamermeubels, douchebakken en ligbaden, wellness-systemen, douche-wc's, kranen en accessoires evenals installatiesystemen van de hoogste kwaliteit. Naast zijn interne ontwerpexpertise, werkt Duravit bij productontwikkeling nauw samen met een internationaal netwerk van ontwerpers zoals Cecilie Manz, Philippe Starck, Christian Werner, Sebastian Herkner en Bertrand Lejoly, evenals getalenteerde nieuwkomers. Door de interactie van baanbrekende ontwerpen, hoge productkwaliteit, een scherp gevoel voor menselijke behoeften en verantwoord ondernemerschap, is het de ambitie van Duravit om het leven van de eindgebruikers elke dag een beetje beter te maken. Een belangrijk doel hierbij is de allesoverheersende missie om in 2045 volledig klimaatneutraal te zijn.

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be