Gemiddeld 2 tot 10 jaar wachten voor een juiste diagnose: digitale kliniek Uma Health wil menopauzezorg rechtstreeks naar de vrouw brengen
Amper elf maanden live en meer dan 2.500 vrouwen vonden hulp via platform

Gent, 18 oktober 2025 – Terwijl vrouwen gemiddeld 2 tot 10 jaar wachten op een correcte menopauze-diagnose blijft menopauzezorg in België versnipperd en ontoegankelijk. Uma Health wil daar verandering in brengen. De Belgische healthtech-start-up, ondersteund door Start it @KBC, ontwikkelde een digitaal zorgmodel dat vrouwen rechtstreeks verbindt met gespecialiseerde zorgverleners – zonder wachttijden. Sinds de lancering eind 2024 vonden bijna 2.500 vrouwen de weg naar het platform.
75% van de vrouwen ervaart tijdens de overgang klachten die hun levenskwaliteit en werkprestaties ernstig beïnvloeden. Toch wordt de menopauze vaak genegeerd in de reguliere gezondheidszorg. Uit onderzoek van Leen-Marie Reynvoet, uitgevoerd in het kader van haar thesis van de bacheloropleiding verpleegkunde aan de Hogent, blijkt dat vrouwen gemiddeld 3 tot 6 zorgverleners bezoeken vooraleer de juiste diagnose wordt gesteld.
“De gezondheidszorg kan vandaag complexe operaties uitvoeren met robotchirurgie, maar voor de menopauze – een hoofdstuk dat elke vrouw doormaakt – bestaat er nauwelijks gestructureerde zorg en krijgt de vrouw nog te vaak te horen dat ze er ‘wel door komt’. In de meeste medische opleidingen krijgt het thema ook amper aandacht: gemiddeld slechts 2 uur les over de menopauze. Daardoor zijn veel artsen niet vertrouwd met de tientallen mogelijke klachten, wat vaak leidt tot foutieve diagnoses zoals depressie of burn-out. Dat kan niet meer en daarom hebben wij Uma Health opgericht”, zegt Ann Broché.

Via Uma Health kunnen vrouwen rechtstreeks een online consultatie boeken bij gynaecologen, menopauzeconsulenten, orthomoleculair therapeuten en artsen met specifieke expertise in menopauze. Daarnaast zijn er consulenten die begeleiding bieden rond thema’s zoals slaap, voeding, beweging en stress. Vrouwen kunnen kiezen voor losse consultaties of voor trajecten van zes tot twaalf maanden bij éénzelfde zorgverlener, waarbij medische opvolging vaak wordt gecombineerd met leefstijladvies. Hierbij wordt een actieplan opgesteld en regelmatige check-in sessies ingepland. Zo wordt een diagnose niet het eindpunt, maar het startpunt van een zorgpad dat klachten zoals slaapproblemen, gewrichtsklachten, stemmingswisselingen en gewichtsschommelingen duurzaam verlicht. Inmiddels kiest meer dan de helft van de gebruikers voor zo’n traject.
“Ik liep maanden rond met extreme fysieke en emotionele vermoeidheid. Via Uma Health kreeg ik niet alleen snel een afspraak bij een arts, maar ook persoonlijke coaching rond voeding en beweging. Dat heeft mijn energie en werkritme helemaal veranderd”, vertelt Margot Van Miegroet, een van de eerste gebruikers van het platform.
Groeiversnelling
Uma werd opgericht door Ann Broché (ex-Roche Diabetes Care en Intuitive Surgical), Dr. William Declerck en Thibaut Santermans. Inmiddels zijn al meerdere artsen, consulenten en coaches aangesloten op het platform, en wil tegen eind volgend jaar doorgroeien naar meer dan 21 zorgverleners. Het platform breidt daarnaast uit met AI-toepassingen die zorgverleners ontziet van alle niet-medische taken, en een aanbod van supplementen die wetenschappelijk onderbouwd zijn. Uma werd recent ook door Deloitte genomineerd als Rising Star, een erkenning voor veelbelovende technologie bedrijven. Om haar Europese expansie en verdere productontwikkeling te versnellen, bereidt Uma binnenkort een nieuwe financieringsronde voor.
“Het mooie aan Uma Health is dat het gegroeid is uit de persoonlijke ervaring van Ann. Ze voelde zelf wat het betekent om in deze levensfase geen antwoorden te vinden ondanks haar eigen achtergrond in de medische sector. Dat maakt Uma Health niet alleen een sterke businesscase, maar vooral een onderneming die vertrekt vanuit echte nood en empathie. Zulke initiatieven tonen hoe ondernemerschap maatschappelijke impact kan creëren”, zegt Inge Wouters, Lead Business coach bij Start it @KBC.
Actie ‘45 voor 45’
“Met de actie ‘45 voor 45’ willen we symbolisch stilstaan bij de leeftijd waarop klachten vaak beginnen, én vrouwen de kans geven om laagdrempelig kennis te maken met gespecialiseerde zorg. Deelnemers kunnen zich inschrijven via het Uma-platform op 18 en 19 oktober en maken kans op een gratis consultatie met een gecertificeerde menopauzeconsulent. De winnaars worden willekeurig gekozen via een winactie. Ons doel is om menopauzezorg toegankelijk, bespreekbaar en beter geïntegreerd te maken – zowel thuis als op de werkvloer”, zegt Ann Broché, CEO en medeoprichter van Uma Health.
Herlinde Rollez
Ann Broché