Designer Sebastian Herkner blikt terug op zijn samenwerking met Duravit

Badkamerspecialist Duravit bracht dit jaar de Zencha-collectie uit, ontworpen door de Duitse designer Sebastian Herkner. Hij liet zich daarvoor inspireren door de Japanse bad- en theecultuur. Herkner deed al ervaring op met het materiaal porselein bij porseleinfabrikant Rosenthal en is nu verheugd met zijn eerste keramische badkamercollectie: "Het was een zeer inspirerende samenwerking die vlot verliep dankzij de expertise van Duravit."

Direct na het afronden van zijn studies productdesign richtte Herkner in 2007 zijn eigen studio op in Offenbach, die nu vijf medewerkers telt. Zijn ontwerpen hebben altijd een bepaalde twist, of het nu gaat om artistiek geweven tuinmeubelen, mondgeblazen bijzettafels of handgeknoopte tapijten. Herkner heeft al talloze designprijzen ontvangen, waaronder de Elle Deco International Design Award (EDIDA)/Best Designer of the Year 2021, Maison & Objet/Designer of the Year 2016 en iF Design Award. Hij dankt zijn succes aan zijn gevoel voor kleuren, materialen en texturen. 

Sebastian Herkner combineert zijn interesse voor traditionele ambachten met nieuwe technologieën en modern design. "Ik hou ervan om op ontdekkingsreis te gaan en me onder te dompelen in het dagelijkse leven van andere landen", zegt de ontwerper. Dat tonen ook de sanitaire objecten van de nieuwe badkamercollectie Zencha aan, met hun ronde vorm, zacht gebogen rand en het puristische opbergmeubel, allemaal beïnvloed door de Japanse bad- en theecultuur.

Authentieke, kwalitatieve materialen

Aandacht voor detail en meerwaarde zijn enkele terugkerende karakteristieken van zijn werk. Ook Zencha illustreert Herkners waardering van pure materialen en zijn verlangen om daarmee emoties op te wekken. Geïnspireerd door de theeceremonie, introspectie en onthaasting, is het ontwerp met de drie kleurwerelden terughoudend en gericht op details zoals de fijne, gebogen afwerking van de wastafel. Dat is gebaseerd op fijne theekommen die zich natuurlijk in de hand nestelen. 

Sebastian Herkner: “Het was voor ons belangrijk om een ​​sfeer in de badkamer te ontwikkelen waar mensen 's ochtends hun batterij kunnen opladen, maar waar ze evengoed 's avonds kunnen ontspannen. Ik hecht ook veel belangrijk aan authentieke materialen, zoals hout, keramiek en glas. Voor deze collectie werd zelfs gestructureerd glas gebruikt dat speelt met licht, schaduw en reflecties. Die authenticiteit hoort bij de harmonie van de hele creatie van deze reeks.”

Nauwe samenwerking

Ruim drie jaar geleden begon Sebastian aan de samenwerking met Duravit. De gehele collectie heeft Sebastian ontwikkeld in nauwe samenwerking met de fabrieken in Hornberg voor keramiek en in Schenkenzell voor meubels. Voor Sebastian en zijn team was het de eerste keramische badkamerserie die ze ontwikkelden. 

“Het is een voorrecht om als ontwerper de vrijheid en het vertrouwen van een bedrijf te hebben om er een nieuwe visie voor te ontwikkelen. We konden daarvoor rekenen op de enorme kennis, bereidheid en openheid van Duravit. Het was belangrijk voor ons om de fijne elegantie van de wastafels met de zacht gebogen rand op het meubel over te brengen. De fraaie frames van de opbergmeubels onderstrepen nogmaals de technische kwaliteit van Duravit”, vertelt de Duitse designer.
Sebastian Herkner
Sebastian Herkner

Foto's Sebastian Herkner - 72dpi & 300dpi.zip

ZIP - 157 Mb

Duravit AG

Het in Hornberg gevestigde Duravit AG is een van de toonaangevende internationale fabrikanten van designbadkamers en is actief in meer dan 130 landen over de hele wereld. Het productportfolie van deze badkamerfabrikant bevat sanitair keramiek, badkamermeubels, douchebakken en ligbaden, wellness-systemen, douche-wc's, kranen en accessoires evenals installatiesystemen van de hoogste kwaliteit. Naast zijn interne ontwerpexpertise, werkt Duravit bij productontwikkeling nauw samen met een internationaal netwerk van ontwerpers zoals Cecilie Manz, Philippe Starck, Christian Werner, Sebastian Herkner en Bertrand Lejoly, evenals getalenteerde nieuwkomers. Door de interactie van baanbrekende ontwerpen, hoge productkwaliteit, een scherp gevoel voor menselijke behoeften en verantwoord ondernemerschap, is het de ambitie van Duravit om het leven van de eindgebruikers elke dag een beetje beter te maken. Een belangrijk doel hierbij is de allesoverheersende missie om in 2045 volledig klimaatneutraal te zijn.

Sebastian Herkner

Sebastian Herkner is in 1981 geboren in Bad Mergentheim, hij studeerde productdesign aan de Offenbach University of Design en richtte zich vanaf dat moment op het ontwerpen van meubels en objecten. Direct na het afronden van zijn studie richtte Herkner in 2007 zijn eigen studio op in Offenbach en heeft hij nu vijf medewerkers.

Herkner heeft een scherp gevoel voor kleuren, materialen en texturen. Zijn ontwerpen hebben altijd een bepaalde twist. Of het nu gaat om artistiek geweven tuinmeubelen, mondgeblazen bijzettafels of handgeknoopte tapijten.

De ontwerper heeft talloze designprijzen ontvangen, waaronder Elle Deco International Design Award (EDIDA)/Best Designer of the Year 2021, Maison & Objet/Designer of the Year 2016 en iF Design Award. Zijn creatieve bereik is groot: hij werkt zowel voor diverse fabrikanten van hoogwaardig design zoals Classicon, Dedon, Cappelini, Fritz Hansen of Zwiesel en is ook actief als interieur- en tentoonstellingsontwerper. 

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be