Gentse scale-up Factry verbetert werking Chileense biomassacentrales met IIoT-software

Dataverzameling en -visualisatie zorgt voor efficiëntere energieproductie en naleving van strengere wetgeving

Gent, 29 november 2023 - EISA, de Chileense uitbater van biomassa-installaties, rekent op de Gentse scale-up Factry om de procesinzichten in de werking van zijn biomassacentrales te verbeteren. EISA was op zoek naar historian-software die cruciale gegevens efficiënt verzamelt, opslaat en visualiseert, met het oog op voortdurende optimalisatiemogelijkheden voor de verschillende processen en diensten. Een belangrijke vereiste was dat het nieuwe systeem in lijn is met de strengere lokale wetgeving, die EISA verplicht om te voorzien in een continue data-uitwisseling met de overheid.

Energías Industriales S.A. (EISA) beheert al zo’n veertig jaar biomassacentrales in heel Chili. Biomassa wordt verbrand en de opgewekte warmte wordt omgezet in stoom, die aan verschillende sectoren geleverd wordt als energiebron. Het bedrijf heeft twee bedrijfsonderdelen: verkoop van stoom en verhuur van ketels.

Om de energieproductie te optimaliseren is een kritische analyse nodig van verschillende variabelen in het verbrandingsproces.

“EISA had een intuïtieve oplossing nodig die inzichten in dit proces biedt, waardoor continu leren en verbeteren mogelijk werd”, vertelt Frederik Van Leeckwyck, business development director bij Factry. “Ze zochten nieuwe historian-software, die de output van operationele technologiesystemen vastlegt, beheert en analyseert. Cruciaal was dat deze software een dataverbinding met de overheid kan maken, zodat EISA aan nieuwe wetgeving rond data-uitwisseling voldoet. Na grondige online research kwamen ze bij Factry terecht. Onze proactieve houding en opvolging hebben hen zeker geholpen om voor een Belgische partner te kiezen in dit verhaal.”

Intuïtief en visueel

EISA’s eigen historian-applicatie was niet gebruiksvriendelijk en werd daardoor amper gebruikt door de operatoren. Een flexibele en visueel aantrekkelijke opvolger moest het personeel op de productievloer en daarbuiten eenvoudig toegang bieden tot productiegegevens. Dankzij Factry Historian krijgt EISA nu nauwkeurige data-inzichten uit vijf centrales, die dankzij deze informatie energie besparen en interne processen kunnen optimaliseren. Zo kan EISA beter voldoen aan de toenemende vraag van klanten, die steeds vaker kiezen voor biomassa vanwege de lagere milieu-impact in vergelijking met fossiele brandstoffen.

“We hadden betere informatie nodig om betere beslissingen te kunnen nemen”, motiveert EISA-ingenieur Javier Calvo de zoektocht naar nieuwe historian-software. “Die moest sneller, duidelijker en makkelijker te begrijpen zijn voor onze mensen. Door gegevens van lokale locaties naar de cloud te halen, hebben we een duidelijk overzicht van onze installaties gekregen en kunnen we heel goed begrijpen hoe onze fabrieken draaien.”

Tot duizend metingen

De gegevensverzameling via Factry Historian stelt EISA in staat om tussen de 500 en 1.000 datapunten per installatie te meten. Deze uitgebreide aanpak omvat datapunten uit verschillende sensoren waardoor een holistisch begrip van operationele parameters ontstaat, zoals druk, temperatuur, klep- en stroomsterkte. Operatoren van de ketels verkrijgen realtime inzichten, zelfs op hun mobiele apparaten, wat leidt tot snelle identificatie en oplossing van storingen. Datavisualisatie op een dashboard vereenvoudigt de briefing bij ploegwissels, wat de operationele efficiëntie verbetert. De gebruiksvriendelijke interface van Historian bezorgt het management van EISA daarnaast kritische metingen en voorspellende analyses. Visuele grafieken, eenvoudig aanpasbaar aan de specifieke behoeften van EISA, zorgen voor geïnformeerde besluitvorming.

Ononderbroken operationeel

De Chileense wet verplicht bovendien een veilige digitale verbinding tussen de biomassacentrales en overheidsinstanties. Compliance was dus cruciaal en er was een schaalbare IT-verbinding tussen EISA en de overheid nodig om een naadloze afstemming met de wettelijke vereisten voor zowel EISA als zijn klanten te garanderen. De betrouwbare data-opslag via buffering zorgt ervoor dat de energieopwekking ononderbroken plaatsvindt, zelfs tijdens internetstoringen. Gebufferde gegevens worden meteen doorgestuurd voor analyse zodra de connectiviteit hersteld is, zonder dat de dataopslag of de werking van de centrale in het gedrang komt. Realtime dataverzameling en efficiënte cloudgebaseerde opslag maken naadloze gegevensanalyse, vergelijking tussen de verschillende biomassacentrales en het opzetten van automatische feedbackloops mogelijk.

Tevreden klanten

Ook EISA’s klanten profiteren mee van deze verbeterde operationaliteit.

“Een klant had regelmatig last van drukdalingen”, legt Javier Calvo uit. “Door onze data te analyseren, kwamen we erachter dat deze niet te wijten waren aan een hoger stoomverbruik, maar eerder met de biomassalevering."

Dankzij dit cruciale inzicht konden we de hoofdoorzaak opsporen en snel de nodige aanpassingen doorvoeren. De samenwerking van EISA met Factry illustreert het transformerende potentieel van innovatieve IIoT-oplossingen. De integratie van Factry Historian optimaliseert niet alleen de operationele efficiëntie, maar verhoogt ook de klanttevredenheid, wat belangrijk is om een breder draagvlak te creëren voor duurzame energieopwekking in Chili.

“Werken met Factry Historian is voor ons een geweldige ervaring. Ik zou deze oplossing een perfecte 10 op 10 geven. De software voldoet volledig aan onze behoeften, is zeer flexibel, ziet er mooi uit en is zeer gebruiksvriendelijk voor onze medewerkers”, besluit Javier Calvo.

Over Factry
Met behulp van industrial internet of things (IIoT)-oplossingen die productieactiviteiten digitaliseren en de effectiviteit vergroten, helpt Factry klanten uit de procesindustrie om duidelijkheid te scheppen op de productievloer en voor het management. Daarbij staat voor deze Gentse scale-up de mens centraal. De scale- up brengt haar IIoT-oplossingen en open datacultuur nu naar bedrijven – van KMO’s tot multinationals – op vijf continenten en in 27 landen. Factry groeide in enkele jaren tijd uit tot een onderneming met 16 medewerkers en zag haar omzet jaar-op-jaar quasi verdubbelen. Toch zal je ze niet terugvinden in de maandelijkse ‘rankings’ van opgehaald kapitaal door Belgische scale-ups. De onderneming draait namelijk volledig op eigen kapitaal, gegenereerd door het productportfolio en aandacht voor service. Zeker nu de tijd van onbeperkt VC-kapitaal op zijn retour is, rekent de solide business, met een omzet van 1,3 miljoen euro in 2022, op de kracht van haar product om de organische groei verder te ondersteunen. Voor meer informatie, surf naar factry.io.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be