Datashift brengt datakennis waar het nodig is met kenniscentrum The Link

Workshops versterken de datavaardigheden van kenniswerkers

Mechelen, 27 september 2022 - Technologisch adviesbureau Datashift gaat nog een stap verder om kenniswerkers meer datagedreven te laten worden. Datashift organiseert voortaan diverse datagerelateerde opleidingen onder de noemer ‘The Link’. Daarmee wil de Mechelse organisatie het databewustzijn en de datageletterdheid van allerhande professionals verhogen. The Link wil talent met verschillende expertises samenbrengen en inzetten op kennisdeling.

Datashift groeide de afgelopen maanden sterk. Ook in september vervoegden 10 nieuwe mensen Datashift. “Maar ons orderboek zit nog steeds vol”, aldus Datashift CEO Nico Huybrechts. “Momenteel moeten we een aantal potentiële klanten teleurstellen en projecten op lange termijn plannen. Met opleidingscentrum The Link willen we voor specifieke prangende vragen die we op de markt voelen toch een oplossing aanbieden.” 

The Link, dat is de oplossing waarmee Datashift bedrijven meer data gedreven wil maken. Diverse opleidingen brengen mensen samen met het doel kennis te delen. “Het draait echt om het linken van de juiste mensen via interactie en op die wijze kennis te delen”, legt Nico Huybrechts uit.

Silo's slopen
Het team van Datashift merkt dagelijks dat heel wat data nog steeds onderbenut wordt in organisaties. De silovormige organisatiestructuur van heel wat bedrijven en het daarbij horende gebrek aan transparantie spelen daarin een grote rol. Informatie van één afdeling bereikt zelden andere afdelingen die hier ook baat bij hebben. Communicatie is waar het schoentje wringt. En een goede communicatie start bij het spreken van dezelfde taal. Datageletterdheid is bijgevolg de basis om bepaalde processen tussen verschillende departementen loopt te verbeteren. De opleidingen van The Link willen verschillende profielen machtig maken in deze datataal.

Met The Link is het de bedoeling dat data de obscure niche & IT-sfeer definitief verlaat. Iedereen zou een basis moeten hebben. Er wordt onder meer stilgestaan bij dataverwerking en het belang van datakwaliteit. Tegelijkertijd zullen er sessies worden georganiseerd om C-level beter te informeren over wat data echt is en wat de risico’s zijn.

Noten lezen
Datashift-CEO Nico Huybrechts vergelijkt The Link graag met een muziekschool voor dataprofessionals. “Je moet geen noten kunnen lezen om een instrument te bespelen, maar het helpt wel wanneer je een ander instrument onder de knie wil krijgen. Zo gaat dat ook bij dataprocessen: als je begrijpt wat er onder de motorkap gebeurt, krijg je betere inzichten in de data die je genereert en de toepassingen daarvan. En het helpt mensen uit verschillende afdelingen en met uiteenlopende specialisaties elkaar toch te begrijpen.”

“Met onze opleidingen willen we T-vormige profielen creëren”, motiveert Huybrechts. “Door hun brede basiskennis kunnen ze hun kennis op verschillende domeinen inzetten, wat cruciaal is wanneer je in kleine teams werkt waarbij elk teamlid verschillende datadisciplines onder de knie moet hebben.”

Een greep uit enkele opleidingen die reeds staan gepland:

  • 20/10 - Hands-on Collibra Training - for newcomers in the Collibraverse - half day
  • 8/11 - Becoming Data Literate - for newcomers in the data world - full day
  • 22/11 - Modern Data Platform: introduction to key capabilities, components and how to initiate your journey - half day
  • 8/12 - Why user adoption is crucial for the long term success of Data Governance evolution and tooling - for data and business leaders - full day

Een overzicht van alle trainingen en meer informatie over The Link van Datashift vindt u via www.datashift.eu/get-trained

Nico Huybrechts

Nico Huybrechts

CEO, Datashift
Mattias Goossens

Mattias Goossens

PR Consultant, Evoke

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be