Dataroots lanceert met RootLabs een community en events rond toegepast AI-onderzoek

Dataroots lanceert met RootLabs een community en events rond toegepast AI-onderzoek

Community stimuleert kennisdeling rond AI tussen overheidsinstellingen, academische en privéorganisaties

Leuven, 16 maart 2020 - Dataroots, expert in artificiële intelligentie, lanceert vandaag RootLabs. Het doel van deze community is om het potentieel van artificiële intelligentie via onderzoek verder te ontluiken en deze kennis vervolgens te delen via eigen initiatieven en events zoals Rootcamps of de Rootacademy. Met open events, stages, een academie en sessies aan onderwijsinstellingen, wil Rootlabs mensen uit de academische en bedrijfswereld samenbrengen en zo de kruisbestuiving rond AI bevorderen.

Het Leuvense Dataroots gaat prat op AI-implementaties bij klanten met een gegarandeerde ROI. Oprichters Jonas Tundo en Bart Smeets streven ernaar om met Dataroots een Belgisch AI-competentiecenter te worden. De volgende stap in die groei is de lancering van RootLabs. Die community richt zich op AI-onderzoek en brengt academische instituties, overheidsinstellingen en privéorganisaties rond de tafel om de mogelijkheden van AI verder te verkennen. 

“Artificiële intelligentie wordt in steeds meer bedrijven geïmplementeerd en tegelijkertijd staat de technologische evolutie niet stil. Er valt nog van alles te leren en te ontdekken over die technologie”, vertelt Jonas Tundo, CEO van Dataroots. “Kennisdeling is daarom enorm belangrijk. Via RootLabs willen we onze praktische expertise bundelen en delen met andere AI-specialisten uit het werkveld en de academische wereld. Zo blijven we toonaangevend in de toepassing van state-of-the-art AI-onderzoek.”

Levenslang leren
Een van de stokpaardjes van RootLabs is de RootAcademy, het interne opleidingsorgaan van Dataroots dat volop in ontwikkeling is en voor alle nieuwe processen en technologieën steeds de beste oplossingen en werkwijzen naar voor schuift. De trainingssessies om nieuwe technologieën te ontdekken en onder de knie te krijgen zijn er zowel voor juniorprofielen als voor de ervaren engineers en later ook voor klanten. 

“Levenslang bijleren zit ingebakken in onze bedrijfscultuur”, verklaart operationeel directeur Bart Moens. “Het is een belangrijke manier om de skills van ons sterk groeiende en diverse team te blijven aanscherpen. Iedereen kan van elkaar leren en krijgt de kans om dit te blijven doen. Mensen die bij ons aan de slag gaan, verwachten dat we hen bijstaan in hun ontwikkeling. Als techbedrijf is het sowieso een absolute noodzaak om steeds op de hoogte te zijn van alle nieuwe technologieën en onze werknemers de kans te geven om samen met ons te blijven groeien.”

Bedrijfs- en academische wereld samenbrengen
Naast interne kennisdeling, is het doel van RootLabs om mensen uit de bedrijfs- en academische wereld te samen te brengen. Dit gebeurt tijdens verschillende RootCamp-sessies, waar studenten en mensen die AI op operationeel niveau implementeren met elkaar in contact komen. Die sessies worden maandelijks georganiseerd en gaan verder in op verschillende AI-topics. Onder voorbehoud is de eerste sessie gepland op woensdag 18 maart op de campus van KU Leuven. Deze sessie behandelt het onderwerp Natural Language Processing. Andere toekomstige topics zijn onder andere DataOps en Entrepreneurship in AI. RootLabs ondersteunt ook studenten in hun stage bij Dataroots en in het uitwerken van een masterproef rond AI.

Kennisdelen en onderzoek
Om de kennisdeling verder te stimuleren organiseert Dataroots via RootLabs ten slotte verschillende open events zoals ontbijtsessies voor mensen die met AI werken. Die informele samenkomsten staan open voor iedereen die ervaringen over AI wil delen. Ook wordt de kennis van het Dataroots-team ingezet voor goede doelen, zo werken ze onder de noemer van ‘Data for good’ pro-bono een case uit voor een goed doel. “We blijven kijken naar nieuwe manieren om onze kennis en ervaring verder te ontwikkelen en blijven stappen zetten naar een AI-competentiecentrum”, besluit Jonas Tundo.

 

 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel