Data-inzichten en centrale monitoring effenen pad naar franchising voor Dierendonck

Enorme redementsverbeteringen voor topslagerij dankzij gebruiksvriendelijk horeca-platform Horeko

Untitled design.png

Heverlee/Koksijde, 16 december 2021 — Sinds slagerij Dierendonck gebruikmaakt van het softwarepakket van het Leuvense Horeko voor keuken en personeel, is het rendement er voor de vleesspecialist fors op vooruit gegaan. De tool helpt Dierendonck onder meer te besparen door afvalregistratie, de optimalisatie van de personeelsplanning, gecentraliseerde monitoring van de verschillende vestigingen en een automatische HACCP-registratie rond voedselveiligheid. Na de opening van vijf winkels, een centrale productieruimte en een restaurant, heeft Dierendonck met Horeko een nieuwe troefkaart in handen om de ambitie van een franchisesysteem waar te maken.

Slagerij Dierendonck zag in de jaren ‘70 het levenslicht in Koksijde, met een vleesfilosofie die zich vrij snel vertaalde in een succesverhaal. Sinds Hendrik Dierendonck enkele jaren geleden het roer als zaakvoerder overnam van zijn ouders, kwam de groei van het bedrijf in een stroomversnelling terecht. Hendrik merkte evenwel dat enkele van zijn winkels mooie omzetcijfers haalden, maar dat ze qua rendement niet zo goed presteerden. Op zoek naar een manier om alle data in kaart te brengen die een invloed konden hebben op dat rendement, kwam ‘s lands meest bekende kwaliteitsslager bij Horeko uit Leuven terecht, de online beheertool voor keuken- en personeelsprocessen.

Personeelskost fors omlaag
Dankzij de digitale totaaloplossing van Horeko kunnen horeca-ondernemers hun marges verbeteren en hun personeelsplanning efficiënter maken. Ook Dierendonck slaagde er snel in om de personeelskosten fors omlaag te krijgen met de Horeko Employee Manager. Hendrik: “Voorheen werd er nog wel eens te lang gewacht met bijvoorbeeld iemand naar huis sturen. Nu houden we in Horeko alles precies in de gaten en schakelen we meteen als dat nodig is. We mikken voor onze personeelskost op 20%, maar vóór Horeko zaten we nog wel eens op 28-30% in sommige winkels. Daar maken we met de tool onmiddellijk winst op. Ook de tijd die door de verantwoordelijken wordt besteed aan het maken van planningen is flink verminderd. Ze geven aan dat ze iedere dag een half uur winnen.”

Dervingsregistratie en voedselveiligheid
De tweede significante stap voorwaarts zette de slagerij door afval- of dervingsregistratie, mogelijk dankzij de Horeko Kitchen Manager. “Alles wat je weg moet gooien, voer je in in Horeko”, vertelt Pieter Van der Heyden, zaakvoerder van Horeko België. “Zo krijg je een goed zicht op de verliezen, waardoor je vlot kan bijsturen. Bovendien maakt dat werknemers ook heel bewust van de waarde van producten. Net zo bevorderlijk voor de gemoedsrust, is de eenvoudige registratie van HACCP-taken in Horeko. Op die manier is men op elk moment voorbereid voor een mogelijk bezoek van het FAVV.”

Centrale monitoring
Vandaag is Horeko voor Dierendonck een belangrijke troefkaart om zijn ambitie van een franchisesysteem waar te maken. Horeko centraliseert namelijk alle gegevens van alle vestigingen op één plek, zodat Hendrik gemakkelijk de vinger aan de pols kan houden. Hendrik Dierendonck: “Het is een hele uitdaging om een groeiend aantal zaken goed te kunnen blijven monitoren. Iedere zaak heeft wel een verantwoordelijke, maar dat zijn slagers die juist in de winkel moeten staan. Het is aan mij om het hen gemakkelijk te maken om tegelijkertijd de filosofie en kwaliteit van Dierendonck te bewaken. Omdat alles nu via Horeko gebeurt, behoud ik als bedrijfsleider de controle want ik kan zien wat er gebeurt, zelfs al ben ik niet in de winkel.”

“Wij willen er met onze tool voor zorgen dat het leven gemakkelijker wordt voor horeca-ondernemers. Dankzij Horeko krijgen zij inzicht in hun data, waardoor ze kunnen optimaliseren en hun rendement opdrijven. Onze klanten helpen om maximaal resultaat te behalen met minimale moeite, dat is onze filosofie. Gebruiksgemak en overzichtelijkheid staan centraal”, besluit Pieter Van der Heyden.

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be