Dashdoc-platform erkend als provider van binnenkort verplicht E-IDF voor afvalstoffen

Gebruiksvriendelijke integratie van E-IDF in transportmanagementsysteem

Antwerpen, 25 oktober 2023 - OVAM erkent Dashdoc als wettelijk toegelaten platform om digitale identificatieformulieren voor afvalstoffen (E-IDF) te verwerken. Het E-IDF is vanaf begin volgend jaar verplicht voor alle beheerders en vervoerders die werken met afvalstoffen. Het bevat een digitaal overzicht van het traject dat afvalstoffen afleggen en verbetert zo de tracering. Dit document moet afgeleverd worden via een door de OVAM erkend platform, zoals Dashdoc. Via de Dashdoc-app kunnen E-IDF’s eenvoudig aangevuld worden, zelfs zonder internetconnectie. De integratie met andere functies van het Dashdoc-transportmanagementsysteem en de toegewijde in-house ondersteuning maken het een bijzonder gebruiksvriendelijke tool.

De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) certificeert Dashdoc als aanbieder van het digitaal identificatieformulier voor afvalstoffen (E-IDF). Dat formulier biedt een digitaal overzicht van het volledige traject dat de afvalstoffen hebben afgelegd, naast een identificatie van de afvalstoffen. Via de Dashdoc-app kunnen chauffeurs het E-IDF eenvoudig aanvullen wanneer afvalstoffen getransporteerd worden. Daarvoor is zelfs geen internetverbinding nodig. Wanneer de internetverbinding hersteld wordt, kunnen de E-IDF’s automatisch geüpload worden naar de cloud. Dat vermindert de kans op technische problemen.

“We stellen ons op als een van de meest gebruiksvriendelijke platformen waarmee E-IDF’s verwerkt kunnen worden” - Sami Dandache, general manager Benelux Dashdoc

“We stellen ons op als een van de meest gebruiksvriendelijke platformen waarmee E-IDF’s verwerkt kunnen worden”, stelt Sami Dandache, general manager Benelux bij Dashdoc. “Transporteurs kunnen via Dashdoc niet alleen het E-IDF aanvullen, maar ook hun planning en dispatch opvolgen. Dat zorgt voor veel transparantie tussen de transporteurs en hun klanten.” Om de invoering en de opvolging van het E-IDF te vereenvoudigen, biedt Dashdoc een online training aan. Daarnaast zijn enkele eigen medewerkers van Dashdoc voltijds bezig met de ondersteuning en opvolging van de tool.

Het E-IDF wordt geïntegreerd in het TMS van Dashdoc
Het E-IDF wordt geïntegreerd in het TMS van Dashdoc

 

Verbeterde tracering
De invoering van het E-IDF moet de tracering van afvalstoffen verbeteren. In 2019 ontwikkelde OVAM reeds de database MATIS met drie doelstellingen: het volgen van afval tot aan het eindstation, het voorkomen van illegale lozingen en sluikstorten en het bevorderen van de circulaire economie. Een E-IDF is daarbij een noodzakelijk instrument om afvalstoffen altijd te kunnen volgen.

Het digitaal afvalidentificatieformulier biedt verschillende voordelen, vergelijkbaar met die van een elektronische vrachtbrief (eCMR). Het E-IDF is papierloos en spaart veel manueel repetitief werk uit. Daarnaast dient het E-IDF als een dubbelcheck voor de juistheid van afvalstofdocumenten. Het gebruik van het E-IDF faciliteert dus niet alleen een efficiëntere, maar ook betrouwbaardere manier van werken.

Over Dashdoc
Dashdoc is het avontuur van vier jeugdvrienden, ontstaan uit de drang om problemen op te lossen die eigen zijn aan wegtransport. Vandaag is het een bedrijf met 60 werknemers in Frankrijk en België. Het biedt verladers en vervoerders een veilige, performante en complete oplossing in de vorm van het eigen TMS. Het beheer van al hun vervoersactiviteiten, van planning tot facturering en de berekening van hun CO2-voetafdruk, wordt daarmee kinderspel.

Sami Dandache

Sami Dandache

General Manager Benelux, Dashdoc
Mattias Goossens

Mattias Goossens

PR Consultant, Evoke

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be