Communicatiebureau Publicis Groupe promoot belang van rust tijdens de werkuren met ‘Right to rest’-campagne

Stigma rond pauze nemen wordt doorbroken met verschillende initiatieven

Brussel, 7 februari 2022 - De Belgische afdeling van communicatiebureau Publicis Groupe lanceert de interne campagne ‘Right to rest’. Die moet betaalde rustpauzes tijdens de werkuren uit de taboesfeer halen en zelfs actief promoten. Wie creatief en mentaal in vorm wil zijn, moet immers voldoende rust nemen - vraag maar aan marathonloper Bashir Abdi, die voor de start van de campagne kwam getuigen voor de medewerkers van Publicis.

Uit onderzoek van sectororganisatie Creative Belgium blijkt dat de Belgische reclamesector slecht scoort op het vlak van mentaal welzijn. 82% van de ondervraagden geeft aan regelmatig overuren te kloppen, terwijl bijna driekwart zegt met stress te kampen, wat gelinkt wordt aan te veel werken. 

Right to Rest: de Belgische tak van Publicis Groupe moedigt medewerkers aan om betaalde rustmomenten te nemen, om zo het stigma rond rust in de sector te doorbreken.
Right to Rest: de Belgische tak van Publicis Groupe moedigt medewerkers aan om betaalde rustmomenten te nemen, om zo het stigma rond rust in de sector te doorbreken.

In een sector die gekenmerkt wordt door prestatiedrang, perfectionisme en de druk om steeds met iets nieuw en origineel op de proppen te komen, is het promoten van betaalde rust tijdens de werkuren behoorlijk atypisch. Met de ‘Right to rest’-campagne wil de Belgische afdeling van Publicis Groupe al haar 240 medewerkers hiervan overtuigen. Op lange termijn hoopt het communicatiebureau een gedragswijziging te creëren waarbij medewerkers zonder schroom rustmomenten durven inplannen.

Topsport

Als voorbeeld van het belang van rust verwijst Eva Devos, co-CEO van Publicis Groupe België, naar marathonloper Bashir Abdi, die bij de start van de campagne in het Publicis-kantoor kwam spreken over de rol van rust in zijn trainingsschema.

Topsporters hebben die rust nodig om te kunnen presteren wanneer het er toe doet. Dat is voor creatieve mensen niet anders. Wij verkopen geen broden maar bieden het intellect van onze mensen aan. En dat intellect is op z’n best wanneer mensen zich goed voelen”, stelt Devos.

Stigma doorbreken

Overuren zijn haast een verwachting in de prestatiegerichte reclamesector, terwijl rustmomenten de connotatie van ‘lui’ of ‘onbekwaam’ krijgen. Dat stigma willen we met deze campagne doorbreken. Rustmomenten zijn een middel om goed werk te kunnen leveren, scherpe inzichten te krijgen, om te creëren en te innoveren”, meent Eva Devos. “Da Vinci, Einstein en vele andere artiesten en wetenschappers deden het ons al voor.”

Een stilteruimte met zetels en enkele hangmatten op kantoor moeten die rustmomenten ook mogelijk maken voor wie op kantoor werkt. Daarnaast worden er verschillende workshops rond mentale rust georganiseerd en zijn er allerlei sportieve activiteiten. Om ervoor te zorgen dat deze rustmomenten effectief worden ingepland, werd een apart jobnummer aangemaakt. Daarmee kunnen medewerkers zelf hun rusttijd registreren. Eerder dan een controlemiddel beschouwt Eva Devos het jobnummer als een hulpmiddel om het inplannen van rustmomenten te normaliseren.

Het is een signaal dat het goed is om rust in te plannen. We kunnen op termijn bijsturen indien nodig, maar we hebben er alle vertrouwen in dat onze mensen hier geen misbruik van zullen maken.”

Het idee van de campagne werd mee uitgewerkt door Veerle De Vos, die vroeger zelf actief was in de communicatie en intussen al zes jaar als coach bij Publicis Groupe actief is om mee het mensgerichte personeelsbeleid uit te stippelen.

Er woedt een wereldwijde economische en mentale crisis, het huidige model is niet houdbaar. Na twee corona-jaren waarin we heel sterk hebben ingezet op mentaal welzijn, doen we dat nu opnieuw rond de balans tussen opnieuw op kantoor werken en privéleven. De ‘Right to rest’-campagne wil duidelijk maken dat rust belangrijk is om creatief in topvorm te zijn. Zo willen we ons wapenen voor een intens 2023.”

 

Over Publicis Groupe België

Bij Publicis Groupe Belgium zijn we geobsedeerd door mensen. Dat is onze raison d'être: merken relevant en interessant maken voor mensen, om hen te raken en hun gedrag te beïnvloeden, om de business van de merken waarvoor we werken te laten groeien. Je zou kunnen zeggen dat we mensen bewegen om zaken te doen.

De aard van de oplossingen die we bieden wordt ook gedreven door het feit dat we geobsedeerd zijn door mensen. Door creativiteit, media en data te combineren ontwerpen we creatieve oplossingen op maat die elk individu op een gepersonaliseerde manier beïnvloeden. Meer dan 200 verschillende experts werken binnen 6 onderling verbonden expertteams (strategie, data, creatie, inhoud, media en productie), en zijn de drijvende krachten achter onze collectieve creativiteit. 

Als het gaat om de talenten die voor ons werken, zijn we natuurlijk ook geobsedeerd door mensen. Alle inspanningen die we leveren om onze mensen gelukkig te maken en te laten groeien, hebben ertoe geleid dat Publicis Groupe voor het tweede jaar op rij het prestigieuze label "Great Place To Work" heeft gekregen.

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be