CO2Logic brengt wielerploeg Deceuninck – Quick-Step in koppositie naar CO2-neutraliteit

CO2Logic brengt wielerploeg Deceuninck – Quick-Step in koppositie naar CO2-neutraliteit

De Belgische ploeg compenseert restuitstoot met klimaatprojecten in Frankrijk en Oeganda

Het Belgische Deceuninck – Quick-Step wordt binnenkort de eerste CO2-neutrale wielerploeg ter wereld. De ploeg rijgt de sportieve successen aan elkaar en wil ook het goede voorbeeld geven op vlak van milieuvriendelijkheid. In het kader van zijn duurzaamheidsproject #itstartswithus start Deceuninck – Quick-Step onder begeleiding van het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2Logic met het verminderen en compenseren van zijn CO2-voetafdruk. Hiervoor ondersteunt het een klimaatproject in Oeganda en een biodiversiteitsproject in Frankrijk in de regio rond de Mont Ventoux. Voor deze inspanningen wordt de ploeg beloond met het CO2-Neutral label door CO2Logic en certificatie-instelling Vinçotte.

Door de sport reizen veel atleten en renners grote afstanden om nieuwe landen te ontdekken. Om zich bewust te worden van de impact die Deceuninck – Quick-Step heeft op het klimaat, deed de wielerploeg een beroep op het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2Logic om zijn CO2-voetafdruk in kaart te brengen. Die kwam uit op 1.288 ton CO2, het equivalent van een auto die 179 keer de wereld rond rijdt of 539 retourvluchten tussen Brussel en New York.

 Om deze impact op het milieu te verminderen, heeft de ploeg een ‘manifest van veranderingen’ gemaakt dat verspilling moet beperken en de renners, staf, partners en fans te informeren over dit onderwerp. In het kader van dit manifest zal de komende twee jaar het gebruik van plastic en zwerfvuil verminderd en recyclage bevorderd worden, er wordt meer bewustwording gecreëerd bij de partners en leveranciers van de ploeg, fans en werknemers worden aangemoedigd om met de fiets te reizen, het energieverbruik van het hoofdkwartier wordt teruggebracht en er wordt zoveel mogelijk gebruikgemaakt van biologisch afbreekbare producten. 

Unieke band met milieu
“In vergelijking met andere sporten heeft wielrennen een unieke band met de natuur en het milieu, want het is ons stadion en net als elk stadion moet ervoor worden gezorgd”, vertelt Marketing & Communication Manager Alessandro Tegner. “Als ploeg reizen we elk jaar duizenden kilometers en verbruiken we veel energie. We willen onze verantwoordelijkheid nemen en zullen dit doen met iedereen die bij onze ploeg is betrokken: renners, staf, sponsors en fans. Als we allemaal bijdragen dan zijn er voordelen voor de lange termijn. We zijn erg blij dat onze partners het initiatief meteen omarmd hebben en direct met ideeën kwamen om toe te voegen aan dit project.”

 “De toewijding van Deceuninck – Quick-Step is een voorbeeld voor andere ploegen, zowel in het wielrennen als andere sporten”, vertelt Antoine Geerinckx, oprichter en manager van CO2logic. “Wielrennen is een prachtige en van nature CO2-arme sport, die niet alleen in België maar overal ter wereld mensen samenbrengt. Helaas komt er door het reizen wel veel CO2 in de atmosfeer terecht. Samen met de ploeg zullen we daarom blijven berekenen hoe we de impact op het klimaat kunnen terugbrengen en dit vertalen naar het ondernemen van dagelijkse maatregelen.”

Restuitstoot compenseren
Ondanks de inzet van Deceuninck-Quick-Step om de klimaatimpact te beperken, blijft er een onvermijdelijke CO2-uitstoot over door de agenda van de UCI. Daarom zal de ploeg in het kader van #itstartswithus onder meer twee projecten ondersteunen om deze restuitstoot te compenseren. Het eerste project is gericht op een veilige watervoorziening in het Kaliro District in Oeganda. Door via boorputten veilig water te kunnen aanleveren, is de omgeving minder afhankelijk van grote vrachtwagens voor de aanvoer van water en is er minder hout nodig om het water te koken voor veilige consumptie. Daardoor wordt ontbossing vermeden en wordt de CO2-uitstoot teruggebracht. 

Mont Ventoux
Het tweede project in samenwerking met CO2logic ligt dichter bij huis op een plek die vele wielerfans maar al te goed kennen: de regio van de Mont Ventoux. Het Deceuninck – Quick-Step #itstartswithus project gaat daar de samenwerking aan met een project ontwikkeld door Centre Régional de la Propriété Forestière om bossen in de regio in stand te houden en heraan te planten. Deze regio staat bekend als habitat van de wolf, het dier dat synoniem staat voor de ploeg (#thewolfpack). Door het in stand houden van het bosrijke gebied, krijgen zij een stabiel leefgebied voor verdere ontwikkeling en een evenwicht in de lokale fauna.

Antoine Geerinckx, Oprichter CO2Logic
Antoine Geerinckx, Oprichter CO2Logic

 

 

 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel