CO2logic breidt dienstverlening verder uit in strijd tegen wereldwijde plasticvervuiling

Label is stimulans voor circulaire economie van plastics

Brussel, 16 maart 2021 - Afgelopen zomer lanceerde het Brusselse klimaatadviesbureau CO2logic het ‘Plastic Neutral-label’. Samen met het certificeringsbedrijf Vinçotte reiken ze dit label uit aan bedrijven die hun plasticverbruik succesvol terugdringen en compenseren. Nu gaat het bedrijf nog een stap verder met de lancering van de website www.plastic-neutral-label.org en met de start van een concrete dienstverlening omtrent het opruimen en recycleren van plastics. CO2logic heeft hiermee één belangrijk doel voor ogen: het terugdringen en verminderen van de globale plasticvervuiling en de circulaire economie van plastics stimuleren.

Met de lancering van het label en bijhorende diensten zet CO2logic een grote stap in het ondersteunen van meer organisaties naar plasticneutraliteit. Aan de hand van een 4-stappen methode wil CO2logic dat doel bereiken. De methode wordt al bijna 15 jaar toegepast voor CO2-neutraliteit: de eerste stap is om de plasticvoetafdruk te berekenen, om deze in de tweede stap te verminderen. De derde stap is om het niet-reduceerbare en resterende plasticverbruik te compenseren door inzameling van plasticafval en recyclage-initiatieven wereldwijd te ondersteunen. De laatste stap is om eerlijk en transparant te communiceren over de impact.

Plastic Neutral label website

Op de nieuwe website www.plastic-neutral-label.org (beta versie) kunnen organisaties informatie vinden over het label en het certificeringsproces, de plasticprojecten en de problematiek rond plastic. Via de website kunnen ze ook rechtstreeks contact opnemen met het Plastic Neutral team om aan de slag te gaan met hun plasticvoetafdruk en reductieplan. “De uitdaging van plastic afval en zwerfvuil in de oceanen is zo groot dat er een dringende behoefte is aan onmiddellijke actie. De Plastic Neutral aanpak is waarschijnlijk niet perfect, maar het zal in ieder geval vlug het vrijwillig opruimen en recycleren van zwerfvuil in oceanen en rivieren stimuleren, kostenefficiënt financieren en versnellen”, vertelt Antoine Geerinckx, oprichter van klimaatadviesbureau CO2logic.

Behoefte aan geloofwaardige actie

Er is een zeer sterke toename van het bewustzijn rond zwerfvuil in rivieren en oceanen. Verschillende medewerkers bij CO2logic zijn al betrokken bij vrijwilligerswerk voor opruimacties op stranden en in rivieren (met River Clean-Up, Surfrider Foundation,...). De inspanningen moeten echter opgevoerd worden om het bewustzijn en de actie van bedrijven te versnellen. Daarom besloot CO2logic in 2020 om haar diensten uit te breiden om organisaties te ondersteunen die hun plasticgebruik willen aanpakken. Het klimaat- en milieuadviesbureau stelt het concept van plasticneutraliteit voor om de groeiende trend van plasticafval te keren. Hierbij zet het haar expertise op het gebied van milieubeoordeling in voor plastic footprinting en begeleidt het haar klanten bij reductie- en compensatiestrategieën.

Dit idee werd geconcretiseerd door de lancering van het ‘Plastic Neutral’-label. Het nieuwe label is een garantie voor engagement en transparantie, om pogingen tot greenwashing tegen te gaan. De berekeningsmethodologie van CO2logic is in overeenstemming met de nieuwe standaard die in februari 2021 is uitgebracht door het onafhankelijke internationale certificatiebureau Verra en het 3R Initiative. Na de berekening van de plasticvoetafdruk van de klant volgt de verificatie door het internationaal erkende bureau Vinçotte, waardoor CO2logic wetenschappelijke nauwkeurigheid en onafhankelijkheid kan garanderen.

“Zo’n label is een geweldige referentie voor grote bedrijven. Het is belangrijk dat alle cijfers exact zijn. Al te vaak zien we dat grote bedrijven onjuiste gegevens publiceren in hun jaarverslagen”, verklaart Michel Vandegard van Vinçotte. Het label ‘Plastic Neutral’ toont daarentegen aan dat bedrijven en organisaties hun plasticvoetafdruk effectief verkleinen en compenseren met een meetbaar doel en de bijhorende last dus niet afschuiven op de samenleving en maritieme ecosystemen.

Een vrachtwagenlading per minuut

Nadat de belangrijkste plasticbronnen van de klanten zijn geïdentificeerd, begeleiden CO2logics’ Life Cycle Assessment (LCA) experts hen doorheen reductiestrategieën en ecodesign voor het efficiënte gebruik van materialen. Pas na inspanningen voor reductie en compensatie van de eventuele resterende plasticvoetafdruk, kunnen bedrijven beloond worden met het label.

Elk jaar wordt 348 miljoen ton plastic geproduceerd[1] en 40% van het afval belandt in het milieu of lekt in rivieren en oceanen, zelfs 80% als het gaat om flexibele en meerlaagse kunststoffen[2]. Dat heeft rampzalige gevolgen voor fragiele ecosystemen en voor de menselijke gezondheid. Ongeveer een vrachtwagenlading plastic wordt per minuut in de oceaan gedumpt. De kosten voor de samenleving worden geschat op $3.000 tot $33.000 per ton plastic in zee per jaar[3]. “Het label is een garantie dat bedrijven hun eigen verantwoordelijkheid voor plastic serieus nemen. Via de compensatie zorgen ze voor de broodnodige financiering van de inzameling en recycling van plastic afval over de hele wereld”, vertelt Antoine Geerinckx.

Groei van de circulaire economie van plastic

Door de bijna 15 jaar ervaring die CO2logic heeft met CO2-compensatie, is hun visie op compensatie van plastic die van een hefboom voor andere inspanningen voor reductie. Het bedrijf gelooft dat wanneer er een prijs op plastic wordt gezet, organisaties niet alleen een prikkel hebben om hun verbruik in de eerste plaats te verminderen, maar dit ook bijdraagt aan het opruimen van afval uit het milieu, het opschalen van de infrastructuur voor afvalbeheer en het verhogen van de waarde van gerecycleerd plastic. Met dit initiatief laten ze de circulaire economie van plastic groeien.

[1]Geyer, Jambeck, & Law (2017). Production, use, and fate of all plastics ever made. Science Advances, 3(7). DOI: 10.1126/sciadv.1700782. https://advances.sciencemag.org/content/3/7/e1700782

[2]Beaumont et al. (2019). Global ecological, social and economic impacts of marine plastic. Marine Pollution Bulletin, 142. https://doi.org/10.1016/j.marpolbul.2019.03.022

[3]Systemiq & Pew Charitable Trust. (2020). Breaking the Plastic Wave [report]. https://www.pewtrusts.org/-/media/assets/2020/07/breakingtheplasticwave_report.pdf

Antoine Geerinckx

Founder, CO2 Logic

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be