Club Brugge lanceert met MISMAS eerste officiële fanwearcollectie voor vrouwen in België
Van tribune tot straatbeeld: Belgische samenwerking wil vrouwelijke fans zichtbaarder maken
.png)
9 oktober 2025, Brugge/Leuven/Boutersem – Voetbalclub Club Brugge en het Belgische modelabel MISMAS lanceren samen een kledinglijn die zich volledig richt op vrouwelijke supporters. Het is de eerste keer dat een Belgische topclub inzet op een fanwearcollectie die specifiek ontworpen is voor én door vrouwelijke fans. De samenwerking mikt niet alleen op stijl en kwaliteit, maar wil ook een sociale beweging op gang brengen die vrouwelijke fans zichtbaarder maakt, in het stadion en daarbuiten. MISMAS maakt deel uit van Start it @KBC, Europa's grootste accelerator voor start-ups.
MISMAS werd opgericht door Lia Steppe, moeder van drie jongens en partner van een sportliefhebber. Vanuit haar persoonlijke ervaring merkte Lia Steppe hoe beperkt het kledingaanbod is voor vrouwelijke supporters. Na talloze bezoeken aan fanshops in binnen- en buitenland besloot ze het anders aan te pakken. Met ondernemerschap in de genen en een sterke drive om gemeenschappen te verbinden via sport, richtte ze MISMAS op: een label dat vrouwelijke fans op een stijlvolle, toegankelijke en duurzame manier wil vertegenwoordigen. Ze bouwde haar merk op met de professionele ondersteuning van Start it @KBC waar ze deel uitmaakte van de Spring 2024-cohort.
“We willen vrouwen niet apart zetten, maar dankzij 'female fan fashion' wel een plek geven binnen de clubcultuur waar ze zich écht in herkennen”, zegt Lia Steppe, Leading Lady en oprichtster van MISMAS. “Fan zijn stopt niet na de match. Met MISMAS maken we kleding die de trots, kracht en identiteit van de supporter weerspiegelt, zowel in het stadion als in het dagelijkse leven.”
Fanbehoeften: gemis wordt kans
De samenwerking met Club Brugge ontstond vanuit een gedeelde visie. De club erkende het gemis aan vrouwelijke fanwear en besloot in zee te gaan met MISMAS voor een exclusieve collectie. Alles wordt ontworpen op basis van een nauwe dialoog met de club en haar vrouwelijke fans. Voor de ontwikkeling van de collectie organiseerde MISMAS een grootschalige survey onder vrouwelijke Club Brugge-fans. Van de meer dan zeshonderd deelnemers gaf 85% aan dat het huidige aanbod tekortschiet en 99% vond het een goed idee om een aparte lijn voor vrouwen te creëren. Opvallend is dat 75% van de respondenten de fanwear ook buiten het stadion zou dragen. Vier op de vijf ondervraagde vrouwen gaven bovendien aan een kledingstuk uit de collectie te willen kopen.
Naast de survey brachten MISMAS en Club Brugge ook een focusgroep samen van vrouwelijke fans. Daaruit bleek dat vrouwen andere verwachtingen hebben dan mannen: ze willen basics die ze kunnen combineren tot outfits, kleding die subtiel verwijst naar hun club en die ook stijlvol is in een alledaagse context. Items als een blauwe bomberjack, een vrouwelijke mid-sleeve en een stretch sleeveless shirt kwamen als topfavorieten naar voren. De voorkeur ging uit naar rekbare stoffen, subtiele logo’s en vrouwelijke snits zoals V-halzen of afgeronde zomen. “Wat opviel tijdens het panelgesprek, is het belang dat vrouwelijke fans hechten aan inclusie binnen de clubcultuur. Ze willen geen ‘aparte’ merchandise, maar wel stukken die voor hen ontworpen zijn met comfort en stijl in het achterhoofd én met het Club Brugge logo erop. Unisex-items blijven welkom, zolang ze ook echt goed zitten”, verklaart Lia Steppe.
Een beweging met impact
Met deze samenwerking wil Club Brugge een voortrekkersrol opnemen in het Belgische voetbal. De club erkent het belang van representatie en diversiteit binnen de fanbase.
“Deze collectie past perfect binnen onze ambitie om meer inclusieve en nauwe connecties te bouwen met onze supporters”, zegt Gauthier Vervaeke, Head of Merchandise van Club Brugge. “Er wordt altijd vanuit de mannelijke fan gedacht, zeker bij het creëren van nieuwe kledinglijnen. Nu hebben we het proces helemaal omgedraaid en iets samen gemaakt dat uitsluitend voor vrouwelijke fans is. In de focusgroep bleek al snel dat zij heel fanatiek hun liefde voor de Club uitdragen, zoniet nog fanatieker dan de mannelijke fans. Het is zeker een sprong in het onbekende voor ons, maar door de grondige studie en geduldige aanpak in samenwerking met MISMAS, voelen we ons gesterkt dat deze collectie en zeker ook het initiatief gesmaakt zal worden door onze fans.”
De fanwearcollectie, officieel gelanceerd op 9 oktober 2025 via de kanalen van Club Brugge, is zowel online als in de Club Shop (shop.clubbrugge.be) te koop. De lijn bevat sterke basics, commerciële toppers en enkele uitgesproken statement pieces, met prijzen die schommelen tussen €45 en €155. Duurzaamheid, Europese productie en een toegankelijke pasvorm staan centraal. MISMAS werkt intussen ook met andere sportclubs aan toekomstige collecties. “Wat begon als een persoonlijke frustratie groeide uit tot een missie met maatschappelijke impact. De fanwear van MISMAS geeft vrouwen de ruimte om hun clubliefde zichtbaar en stijlvol te beleven, niet als uitzondering, maar als vanzelfsprekendheid”, concludeert Lia Steppe. MISMAS focust met haar 'female fan fashion' in eerste instantie op het voetballandschap, maar wil op termijn ook uitbreiden naar andere sportdisciplines zoals basketbal (NBA), American football (NFL) en hockey. Op die manier wil MISMAS evolueren naar een breder aanbod in merchandise voor vrouwen in het algemeen.
Meer info via http://www.mismas.be
Over MISMAS
MISMAS is een Belgisch mode- en fanwearlabel dat zich exclusief richt op vrouwelijke supporters. Het merk werd opgericht door Lia Steppe en ontstond uit een duidelijke nood in de sportwereld: stijlvolle, kwalitatieve en comfortabele kledij op maat van vrouwen die trots hun club willen vertegenwoordigen – in het stadion én daarbuiten. De naam ‘MISMAS, wat ‘hetzelfde’ betekent in het Spaans, weerspiegelt het idee van verbondenheid: ongeacht afkomst, taal, achtergrond,… staan fans samen achter hun team. MISMAS ontwerpt collecties in samenwerking met professionele sportclubs en nationale teams, waarbij elke lijn de identiteit van de club én de beleving van de vrouwelijke fan weerspiegelt. De collecties worden duurzaam geproduceerd binnen Europa, met aandacht voor diversiteit in pasvormen, voor het menselijke aspect binnen het productieproces en voor een toegankelijke prijsklasse. MISMAS is lid van Start it @KBC, Europa’s grootste accelerator voor start-ups. Meer informatie: www.mismas.be
Contact Lia Steppe
E: lia.steppe@mismas.be, M: 0494 57 88 72