Chery introduceert robots Mornine en Argos die slimme technologie naar de showroom en daarbuiten brengen
Brussel, 7 november 2024 - De Chinese autogroep Chery Group, het moederbedrijf van de automerken OMODA en JAECOO, introduceerde tijdens zijn International User Summit twee baanbrekende robots: de humanoïde robot Mornine en de mechanische hond Argos. Deze robots, uitgerust met geavanceerde functies zoals gezichtsherkenning en spraakinteractie, transformeren de klantenservice en bieden een scala aan dagelijkse diensten zoals huisbewaking en schoonmaak. Met deze stap benadrukt Chery zijn toewijding aan technologie en klantgerichtheid in de moderne autowereld.
Chery lanceert de humanoïde robot Mornine en de mechanische hond Argos. De robots combineren de IoT-technologie van OMODA & JAECOO met het bionische design van partner AIMOGA, wat leidt tot een slim ecosysteem voor meer comfort en gemak. Deze twee bionische intelligente producten zijn onder andere uitgerust met uitzonderlijke computerkracht en machine learning-technologie. Hoewel in China robots al gebruikelijk zijn in verschillende sectoren en een cruciale rol spelen in het dagelijks leven, staat de implementatie van dergelijke technologieën in de Belgische markt nog in de kinderschoenen. Chery is vastbesloten om deze op de lange termijn ook in Europa te introduceren en ziet een lange weg voor zich om de voordelen van slimme robots toegankelijk te maken voor Belgische consumenten.
Intelligente interactie dankzij robot Mornine
Mornine biedt klanten een interactievere en meer persoonlijke gebruikerservaring door hen te verwelkomen op beurzen en in showrooms, hun behoeften te begrijpen en op maat gemaakt autoadvies te geven. Dankzij multimodaal redeneren, autonome loopplanning, nauwkeurige sensortechnologie en spraakinteractie kan de robot bezoekers begeleiden, een drankje aanbieden en automodellen professioneel toelichten, inclusief prestatiekenmerken, technische details en veiligheidskenmerken. De intelligente algoritmen van Mornine zetten gegevens om in autonome beslissingen, waardoor elke actie nauwkeurig en accuraat is. De robot past zijn interactie aan op de wensen en het budget van de klant, wat de service-efficiëntie en klanttevredenheid vergroot. Naast de autoverkoop is Mornine veelzijdig inzetbaar in onder andere winkels, cafés en bibliotheken. Ook voor ouderen biedt de robot transportdiensten, veiligheidsmonitoring en emotionele steun terwijl Mornine voor jongeren fungeert als een intelligente assistent en bron van entertainment, die helpt bij het schoonmaken en sociale interacties bevordert.
Robothond Argos voor emotionele interactie
De tweede generatie bionische robothond Argos, de opvolger van het eerste generatie-model Dorry, verrijkt daarentegen vooral het gezinsleven als slimme en veilige huisgenoot. Argos herkent stemmen en commando's, volgt bewegingen en voert mensachtige acties uit zoals dansen, wat zorgt voor interactie en entertainment voor het hele gezin. Wanneer de gebruiker niet thuis is, kan Argos realtime foto's van het huis naar de mobiele telefoon sturen voor extra veiligheid. Ook voorziet de robot ’s nachts extra verlichting. Argos kan daarnaast commercieel ingezet worden, bijvoorbeeld bij voertuigdisplays. In de toekomst zal de robothond nog extra functionaliteiten krijgen, onder meer voor emotionele begeleiding aan kinderen met autisme en ondersteuning voor mensen met een beperking.
“Kortom, OMODA en JAECOO zetten in op voortdurende innovatie door slimme technologie te integreren in het dagelijks leven. We ontwikkelen hoogwaardige producten en diensten die inspelen op de diverse behoeften van gebruikers en de mogelijkheden van een technologisch leven uitbreiden”, concludeert Taylor Zhang, Country Director België bij Chery.
Daarnaast blijft Chery ook inzetten op elektrische voertuigen: in maart 2025 komt de OMODA 7 uit in Europa, gevolgd door de nieuwe JAECOO 5 in december.
Over Chery
Chery Group werd opgericht in 1997 en zijn dochteronderneming, Chery Automobile, is een van China's eerste automerken in eigen beheer die meer dan een miljoen voertuigen verkocht en internationaal actief is. In 2023 groeide de verkoop van Chery Group voor het twaalfde jaar op rij, met een cumulatieve verkoop van 1.881.316 voertuigen, goed voor een groeitempo op jaarbasis van 52,6%. In januari en februari 2024 behaalde de Chery Group een gecumuleerde autoverkoop van 348.019 voertuigen, 69,5% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Op dit moment heeft de Chery Group wereldwijd meer dan 13 miljoen klanten, waaronder 3,35 miljoen internationale gebruikers. Chery beschouwt onafhankelijke innovatie als zijn kernstrategie, door een productinnovatiesysteem op te zetten met een focus op technologische R&D en een kwalitatieve gebruikerservaring. Acht grote R&D-centra, waaronder die in Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Europa, zijn met succes opgericht. Eind 2023 heeft Chery meer dan 29.000 patenten aangevraagd en meer dan 18.000 geautoriseerde patenten verkregen, waarmee het bedrijf zich in de voorhoede van de industrie positioneert. Chery is wereldwijd actief in meer dan 80 landen en regio's.
Over OMODA
OMODA verkent het slimme, elektrische autotijdperk. Het automerk is toegewijd aan het verkennen van innovaties in voertuigen en intelligente productie, intelligente auto-oplossingen en innovatie op het gebied van energie. OMODA zet zich in voor het bouwen van innovatieve bedrijfsmodellen waarin de bestuurder centraal staat, het verkennen van toekomstgerichte transporttechnologieën, het bouwen van duurzame groene ecosystemen en filantropie. OMODA streeft ernaar om wereldwijd hoogwaardige voertuigen en service aan te bieden. Momenteel verkent OMODA de nieuwe energiesector en werkt het een "Lifestyle of Health and Sustainability" (LOHAS) strategie uit die verder gaat dan auto's en tegemoetkomt aan het wereldwijde streven naar een beter leven.
Over JAECOO
JAECOO leidt de nieuwe stedelijke off-roadtrend met een uitzonderlijke vierwielaandrijving, opmerkelijke veiligheidsfuncties en toekomstgerichte intelligente technologieën. Het merk combineert luxe met het vakmanschap van internationale ontwerpteams, waardoor een nieuwe standaard wordt gezet voor SUV's. In de toekomst zal JAECOO duurzame ontwikkeling actief promoten, door all-road capaciteiten te combineren met nieuwe energie-oplossingen, en zo efficiëntere en milieuvriendelijkere off-road prestaties creëren om stedelingen een comfortabelere en groenere reiservaring te bieden.
Caitlin Muyllaert