C-battery verlicht netdruk bij laadstations van G&V Energy Group
Drie verschillende slimme batterij-oplossingen ingezet op drie sites in België

Oudenaarde, 11 augustus 2025 – C-battery, Belgische producent van veilige en kwalitatieve energieopslagsystemen, heeft mobiele en stationaire batterijcontainers geleverd aan G&V Energy Group, uitbater van tank- en laadstations in België. De batterijoplossingen vangen het tekort aan netcapaciteit op en maken de installatie van snellaadpunten mogelijk nog vóór netverzwaring is doorgevoerd. Voor de sites in Rotselaar, Marke en Waterloo ontwikkelde C-battery steeds een op maat gemaakte oplossing.
Sinds 2021 draagt C-battery bij aan de energietransitie met de productie van flexibele batterijoplossingen die zowel mobiel als stationair ingezet kunnen worden, geschikt voor binnen- en buitenopstellingen. Voor G&V Energy Group leverde de Belgische fabrikant een innovatieve dubbele batterij-opstelling alsook mobiele containers, specifiek afgestemd op de noden van de sites, om in te spelen op de vraag naar slimme, flexibele energieopslag bij de uitrol van laadinfrastructuur. De batterijcontainers maken het mogelijk om EV-laadpunten te activeren nog vóór netverzwaring - de capaciteit van je elektriciteitsaansluiting verhogen - gerealiseerd is.
Drie projecten, drie oplossingen
De samenwerking tussen C-battery, CKS en G&V Energy Group begon in Rotselaar, waar G&V vier snelladers installeerde. Omdat de benodigde aansluiting van 1000 kVA niet beschikbaar bleek op het hoogspanningsnet, leverde C-battery een mobiele batterijcontainer die op een aansluiting van slechts 250 kVA toch 75% van het gewenste laadvermogen leverde.
Na de succesvolle inzet in Rotselaar werd deze container verplaatst naar Marke, waar het dezelfde functie vervulde. De aanpasbare aard van het systeem bleek daarbij essentieel: de batterij werd eerst verzwaard in C-battery’s hoofdzetel in Oudenaarde alvorens opnieuw te worden ingezet, een toonbeeld van een circulaire en efficiënte inzet van de technologie.
“Op basis van die projecten twijfelden we niet om voor onze laadstation in Waterloo ook te kiezen voor C-battery”, zegt Joachim Maes, Operations and Sustainability manager bij G&V Energy Group. “Daar hadden we te kampen met een laagspanningsnet, wat extra uitdagingen met zich meebrengt. We ontvingen verschillende voorstellen, maar C-battery koos als enige voor een dubbele batterijconfiguratie, in tegenstelling tot een klassieke batterijopstelling. De hybride setup bestaat uit een ‘grid forming’ en een ‘grid following’ module, die niet alleen het vermogen van de laagspanningsaansluiting versterkt, maar tegelijk ook de backwash-stromen kan opvangen. Een aansluiting van 25 kVA wordt hier geboost tot 460 kVA."
Snel geleverd en duurzaam
De keuze voor C-battery werd vooral ingegeven door de korte leveringstermijn en het vermogen om flexibel te schakelen.
"Van bestelbon tot operationeel systeem zat voor het project in Marke slechts een viertal weken. Dat is uitzonderlijk snel voor een op maat gemaakte oplossing die tot op vandaag naar behoren draait. C-battery heeft zich bewezen als een partner waarop we kunnen terugvallen”, zegt Maes.
Ook de samenwerking liep volgens Bjorn Robbens, CEO van C-battery, naar behoren.
“Dat is vooral omdat we vanaf het begin goed op één lijn zaten wat betreft de timing en de doelstellingen. We deelden de gezamenlijke ambitie om onze oplossingen zo snel mogelijk op de sites van G&V te implementeren, wat zorgde voor een efficiënte en vlotte uitvoering van het project”, zegt hij.

Blik op de toekomst
Dankzij de positieve ervaringen bekijkt G&V momenteel hoe C-battery-oplossingen ook op grotere schaal structureel kunnen worden ingezet. Daarbij wordt onder meer gedacht aan toepassingen zoals peak shaving, onbalansbeheer en het verhogen van het beschikbare vermogen zonder bijkomende netverzwaring.