Brusselse projectontwikkelingsorganisatie De Overmolen viert 25-jarig bestaan

Bezoekers ontdekken de werking van OVM en ondervinden aan den lijve wat arm zijn inhoudt

De Overmolen wordt 25 jaar. In het kader van deze verjaardag, organiseerde de Brusselse projectontwikkelingsorganisatie vandaag in WIELS, het Centrum voor Hedendaagse kunst in Brussel, een dag vol interactieve activiteiten. Ook ging hier de OVM-documentaire in première, een retrospectieve over 25 jaar Overmolen en een blik op haar werking, geschiedenis en de verwezenlijkingen van de organisatie en haar partners.

De Overmolen is een pluralistische vzw die creatieve en duurzame projecten ontwikkelt als antwoord op verschillende uiteenlopende Brusselse samenlevingsproblemen. In haar 25-jarig bestaan zagen reeds meer dan 30 projecten het daglicht, stuk voor stuk in het leven geroepen om deze specifieke problematieken zoals mensenhandel, werkloosheid of kansarmoede aan te pakken. De organisatie vierde samen met deelwerking vakantiehuis De Kleppe en haar partners - BAITA, Job Yourself, Pag-Asa, Globe Aroma en Lhiving - vandaag het jubileum. Sofie Vancoillie, directrice van De Overmolen: “De Overmolen is ontstaan uit een initiatief van vijf vrienden en door de jaren uitgegroeid tot een stabiele en daadkrachtige organisatie. Vandaag is dan ook een mooi moment om onze verwezenlijkingen en die van onze partners, maar ook onze visie voor de toekomst in de verf te zetten. Dit alles onder het motto 25 jaar bouwen aan hoop.”

De OVM-documentaire

Het event, dat officieel werd ingeluid door minister Pascal Smet en voorzitter Johnny De Mot, ging van start met de première van de OVM-documentaire. Van de hand van cameraman Silvio Ivicic, trakteerde deze documentaire de aanwezigen op een originele inkijk in De Overmolen, het ontstaan en de beginjaren. Getuigenissen van cliënten en interviews vertellen dan weer meer over de actuele werkingen.

Een nacht buiten op karton

Na de vertoning en een introductie door minister Sven Gatz, konden de bezoekers kennismaken met de partnerorganisaties die in de afgelopen 25 jaar in de schoot van De Overmolen ontstonden. Zo liet Globe Aroma de bezoekers kennismaken met muziek van over de hele wereld, verzorgde Cosmos wereldse hapjes en drankjes, kon er gespeeddatet worden met Minor-Ndako en kon je leren hoe een konijn van De Kleppe als therapiedier gebruikt wordt.

Daarnaast ondervonden de bezoekers in levenden lijve wat arm zijn betekent. Ze konden praten met verschillende spilfiguren van De Overmolen, mensen die ooit begeleiding en hulp gekregen hebben van de organisatie en met de partnerorganisaties zelf. Meer nog, op het dakterras ervaarden ze zelf hoe het voelt om op een stuk karton onder de blote hemel te moeten slapen. “Je kent pas de problematiek, valkuilen en uitdagingen van armoede als je zelf hebt ervaren hoe het leven op straat is”, vertelt Johnny De Mot, voorzitter van De Overmolen en pastoor in Brussel. “Daarom hebben we ex-straatbewoners en slachtoffers van armoede, mensenhandel of verslaving al die jaren nauw betrokken bij de werking van onze organisatie. Zij hebben er mede voor gezorgd, en doen dat ook nog vandaag, dat we de nodige hulp kunnen bieden in Brussel op maat van hen die door de mazen van het sociale vangnet zijn gevallen.”

 

Contacteer ons
Sofie Vancoillie Directeur De Overmolen, De Overmolen
Corneel Haine Evoke (CJ Communications BVBA)
Sofie Vancoillie Directeur De Overmolen, De Overmolen
Corneel Haine Evoke (CJ Communications BVBA)
Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel