BraveBites lanceert eerste wetenschappelijk onderbouwde snack voor honden met kanker in Europa
Health start-up hielp al meer dan 1.000 honden en is actief in vijftig dierenartspraktijken en 7 landen

Damme, 5 november – BraveBites, een Belgische veterinary health start-up ondersteund door Start it @KBC, ontwikkelde de eerste snack in Europa speciaal voor honden met kanker. De snack stimuleert de eetlust en helpt honden hun spiermassa te behouden – een essentiële voorwaarde voor de slaagkans van behandelingen en een betere levenskwaliteit. Inmiddels wordt BraveBites al verkocht bij meer dan vijftig dierenartspraktijken in Vlaanderen en heeft het product meer dan 1.000 honden en hun baasjes geholpen.
Kanker is de meest voorkomende doodsoorzaak bij huisdieren. 1 op 4 honden krijgt ooit kanker; bij honden ouder dan 10 jaar loopt dat cijfer zelfs op tot bijna 1 op 2. Toch bestaan er nauwelijks voedingsopties die aangepast zijn aan de noden van honden met kanker waardoor veel baasjes zelf beginnen te experimenteren.
“Als dierenarts kreeg ik dagelijks de vraag van baasjes wat ze hun dier konden geven om de eetlust terug te stimuleren. Omdat ik geen degelijk antwoord kon geven, ben ik zelf op zoek gegaan naar een oplossing. Als mensen kanker hebben, kijken we ook naar hun voedingspatroon om ervoor te zorgen dat ze de beste zorg krijgen, waarom niet hetzelfde doen voor onze viervoeters?", zegt Camille De Ley, dierenarts en oprichter van BraveBites.
.jpg)
Wetenschappelijk onderbouwd
Wanneer een hond stopt met eten, verliest hij snel gewicht en spiermassa. Dat maakt het lichaam zwakker, waardoor behandelingen zoals chemotherapie of bestraling minder kans op slagen hebben. Voor veel baasjes voelt het verlies van eetlust als een teken dat hun hond de strijd opgeeft, wat vaak leidt tot euthanasie.
BraveBites is speciaal samengesteld, in samenwerking met voedingsspecialisten om honden in deze kwetsbare fase te ondersteunen. De snack bevat hoogwaardige eiwitten voor spierbehoud, omega-3-vetzuren uit zalm- en algenolie die ontstekingsremmend werken, en prebiotica voor een gezonder maagdarmstelsel. Dankzij de semi-vochtige textuur en smaak vinden ook honden met verminderde eetlust het product aantrekkelijk. Uit een bevraging bij de baasjes bleek dat meer dan 95% van de honden BraveBites goed opneemt, met duidelijke verbeteringen in eetlust en verminderde maagdarmklachten.
Jana De Moor, dierenarts bij AniCura dierenartsencentrum Herckenrode, bevestigt de meerwaarde: “Cachexie, een ernstige vorm van spierverlies, is één van de meest slopende gevolgen van kanker bij huisdieren. Wanneer honden te veel spiermassa verliezen, kunnen ze geen behandelingen meer aan en verliest het baasje vaak de hoop. Precies daarom is het zo belangrijk dat er producten zoals BraveBites bestaan die eetlust stimuleert en spiermassa helpt behouden.”
Ook baasjes ervaren het verschil. Kathleen Gentens, eigenaar van een hond met lymfoom: “Mijn hond Luna vecht al vijftien maanden tegen lymfeklierkanker. Ze weigerde vaak te eten en had last van haar maag en darmen. Dankzij BraveBites begon ze opnieuw te eten. Dat gaf ons niet alleen de kracht om door te zetten, maar ook meer rust en kwaliteit in de tijd die we nog samen hebben.”
Pet Cancer Awareness
Naast België wordt BraveBites inmiddels ook verkocht in onder meer Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Frankrijk, Portugal en Slovakije. Ook de komende jaren wil BraveBites verder internationaal uitrollen en nieuwe producten ontwikkelen, specifiek voor katten met kanker. Daarnaast organiseert het bedrijf in op 28 november een awareness-event in op het Stadhuis in Antwerpen tijdens de internationale Pet Cancer Awareness Month.
“BraveBites is een mooi voorbeeld van hoe medische expertise kan leiden tot een schaalbare en maatschappelijk relevante oplossing. Het bedrijf vertrekt vanuit een échte nood, en combineert dat met sterke ondernemerschapszin. Zulke innovaties ondersteunen we bij Start it @KBC graag, omdat ze zowel impact hebben op de markt als op de samenleving”, zegt Ludo Dhelft, business coach bij Start it @KBC.
Over Start it @KBC
Start it @KBC is een uniek, equity-free acceleratorprogramma dat inzet op reële impact en sinds 2014 al meer dan 1.800 start-ups begeleidde, waarvan ruim 1.500 in België. Het is daarmee de leidende speler in ons land en Europa en zelfs de vijfde wereldwijd.
Tweemaal per jaar begint een nieuwe lichting geselecteerde start-ups aan een eenjarig traject dat gericht is op groei en internationalisering. De start-ups krijgen naast intensieve begeleiding ook toegang tot een internationaal netwerk, en blijven nadien levenslang deel uitmaken van een actief ecosysteem van founders, investeerders, mentoren, experten en corporate partners.
Sinds de oprichting in 2014 speelt Start it @KBC een sleutelrol in het Belgische start-up-ecosysteem en was het mee verantwoordelijk voor de lancering en groei van enkele van de meest succesvolle Belgische tech- en impactgedreven ventures.
In totaal haalden de start-ups die deelnamen aan het programma al meer dan 1 miljard euro aan kapitaal op en werden er meer dan 11.500 jobs gecreëerd; tot de bekendste ex-deelnemers aan het programma behoren namen als Aikido Security, Bolt, Loop Earplugs, Conveo, Segments.ai, Crazy Games en Ritchie.
In België heeft Start it @KBC hubs in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Charleroi, Louvain-la-Neuve en Luik.
https://startit-x.com/en/accelerate
Herlinde Rollez
Camille De Ley
.jpg)
