‘Blablacar meets Booking.com’: Splitstay introduceert platform voor accommodatiedelen

Matchmaking van Belgische start-up maakt reizen duurzaam, sociaal en betaalbaar

Maaseik, 11 december 2025 - SplitStay, een Belgische traveltechstart-up uit de Start it @KBC-accelerator, lanceert een platform om tijdens korte buitenlandse verblijven accommodaties te delen met gelijkgestemden. Van festivals of sportevenementen tot beurzen en congressen: SplitStay maakt het mogelijk om op een veilige manier een kamer, appartement of villa te delen, en biedt zo betaalbaarheid, duurzaamheid én connectie in tijden van stijgende prijzen en veranderende reistrends. 

Ruben Vanhees, Limburger, wereldburger en bedenker van SplitStay

Carpoolen kennen we al langer, accomodatiedelen veel minder. Nochtans is het idee op zich logisch, zegt bedenker Ruben Vanhees, een Limburgse wereldburger die als ervaren Couchsurfer bij honderden mensen thuis overnachtte en via dat platform zelf ook talloze gasten ontving. Het idee voor SplitStay kreeg hij toen hij ‘s avonds alleen op een veel te grote hotelkamer met 2 dubbele bedden lag, nadat zijn Couchsurfing-verblijf op het laatste moment geannuleerd werd.

Beleving, betaalbaarheid en duurzaamheid

Al enkele jaren zien we dat accommodatieprijzen in stijgende lijn gaan, en blijven gaan. Zeker tijdens grote evenementen, zoals de Olympische Spelen of een concert van Taylor Swift, swingen de prijzen voor accommodaties de pan uit, soms tot 1000% hoger dan de gebruikelijke prijs. Er is dus een reële nood aan meer flexibele en betaalbare overnachtingsopties. Tegelijk zien we dat ook de verwachtingen veranderen. Zo zijn reizigers op zoek naar manieren om bewuster en duurzamer te reizen, met een zo laag mogelijke voetafdruk, en ook socialer, waarbij beleving en connectie primeren op luxe. Door de beschikbare accommodatie beter te benutten, beantwoordt SplitStay aan al die zaken”, vertelt Ruben Vanhees, bedenker van het platform. Meer dan louter een bedrijf, wil ik vooral een beweging starten, die mensen anders doet reizen.

Aanvulling op Booking.com en Airbnb

SplitStay beperkt zich daarbij niet tot een specifiek soort reiziger: zowel soloreizigers, congresgangers en eventbezoekers als digital nomads behoren tot het doelpubliek. Mensen kunnen op het platform een profiel aanmaken en hun komende trips delen, waarna ze met behulp van AI met andere reizigers gematcht worden op basis van locatie, datum en een gemeenschappelijke eigenschap, zoals bijvoorbeeld leeftijd, taal of iets anders.

SplitStay ambieert daarbij niet om te concurreren met traditionele platforms zoals Booking.com en Airbnb, maar positioneert zich als een aanvullende laag. Het platform rekent een kleine matchmakingvergoeding, berekend als een percentage van de totale boekingswaarde.

Networking beyond the conference

De grootste uitdaging is nu om mensen op het platform te krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen richt SplitStay zijn pijlen onder meer op de eventsector en het zogenaamde MICE-toerisme (Meetings, Incentives, Conferences, and Exhibitions), onder meer via B2B-partnerschappen met grote eventorganisatoren of ticketingplatformen. Europa is daarbij de primaire focus, gezien onze over het algemeen positieve houding tegenover de deeleconomie; later moet ook de rest van de wereld volgen.

Een bijkomende troef voor gebruikers in die MICE-industrie is dat SplitStay de mogelijkheid biedt om te netwerken beyond the conference, zoals Vanhees zelf kon ondervinden tijdens zijn pilot op de Travel Massive-conferentie in Vietnam, waar hij SplitStay mocht gaan pitchen. De reacties op die testcase, waarbij hij een villa deelde met andere congresgangers, waren duidelijk positief.

Internationale persaandacht

SplitStay kwam recent al meermaals aan bod in de internationale reispers, met publicaties in toonaangevende media als Phocuswire, BizBash, TSNN, Medium en Breaking Travel News. Het werd dit jaar ook geselecteerd voor 2 acceleratorprogramma’s: eWorks van de Esade business school in Barcelona, en Start it @KBC. 

 

 

Over Start it @KBC

Start it @KBC is een uniek, equity-free acceleratorprogramma dat inzet op reële impact en sinds 2014 al meer dan 1.900 start-ups begeleidde, waarvan ruim 1.600 in België. Het is daarmee de leidende speler in ons land en Europa en zelfs de vijfde wereldwijd.

Tweemaal per jaar begint een nieuwe lichting geselecteerde start-ups aan een eenjarig traject dat gericht is op groei en internationalisering. De start-ups krijgen naast intensieve begeleiding ook toegang tot een internationaal netwerk, en blijven nadien levenslang deel uitmaken van een actief ecosysteem van founders, investeerders, mentoren, experten en corporate partners. Sinds 2026 maken ze bovendien kans op een early-stage investering van gemiddeld €300k via het Start it Fund, plus follow-onfinanciering tot maximaal 5 miljoen euro en verdere begeleiding via KBC Securities.

Sinds de oprichting in 2014 speelt Start it @KBC een sleutelrol in het Belgische start-up-ecosysteem en was het mee verantwoordelijk voor de lancering en groei van enkele van de meest succesvolle Belgische tech- en impactgedreven ventures. 

In totaal haalden de start-ups die deelnamen aan het programma al meer dan 1,1 miljard euro aan kapitaal op en werden er meer dan 12.000 jobs gecreëerd; tot de bekendste ex-deelnemers aan het programma behoren namen als Aikido Security, Bolt, Loop Earplugs, Conveo, Segments.ai, Crazy Games en Ritchie.

In België heeft Start it @KBC hubs in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Charleroi, Louvain-la-Neuve en Luik.

https://startit-x.com/en/accelerate

 

Paul Geens

Paul Geens

Senior pr consultant, Evoke

 

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be