Bistro La Corbeille digitaliseert keuken- en personeelsmanagement

Bistro La Corbeille digitaliseert keuken- en personeelsmanagement

Digitalisering dankzij horeca-platform geeft uitbaters weer meer tijd om gasten te verwelkomen

Westmeerbeek, 30 december 2021 — Sinds de uitbaters van Bistro La Corbeille uit Westmeerbeek werken met Horeko, de online beheertool voor keuken- en personeelsprocessen, is hun kijk op hun business helemaal veranderd. De digitalisering van zowel keuken- als van het personeelsmanagement zorgde voor een gigantische stap voorwaarts. Van de prijsbepaling van gerechten tot de dimona-aangiftes, alles verloopt vlotter en accurater. De efficiëntie nam sterk toe, waardoor de zaakvoerders nu opnieuw meer tijd kunnen spenderen aan wat ze echt fijn vinden: het verwelkomen van de gasten.

Bistro La Corbeille vestigde zich op de legendarische site van de erwtenfabriek in Westmeerbeek, waar het zich ontpopte tot een culinaire ontdekking in de regio. Hier werd op smaak helemaal niet ingeboet. Het industriële karakter en de geschiedenis van de conservenfabriek werden als leidraad gebruikt bij de inkleding en ook de kaart verrast in positieve zin: een niet alledaagse gerechten en basisproducten in een volledig nieuw maar overheerlijk jasje.

Geen nattevingerwerk meer
Vandaag beheren de eigenaars drie horecazaken en zijn ze ook actief in de evenementensector. La Corbeille is de nieuwste aanwinst. Bij de voorbereidingen van de opstart van La Corbeille konden de zaakvoerders terugvallen op een eerdere positieve ervaring met de digitale totaaloplossing van Horeko. “We zijn met Pieter Van der Heyden van Horeko in contact gekomen toen we met onze andere vestiging in een kantelperiode zaten. We bleven maar groeien en het werd echt dringend tijd om de cijfers grondiger te analyseren”, licht mede-eigenaar Glen Van der Auwera toe.

Door alle recepturen in het systeem te gieten, een kostprijsberekening uit te voeren en ook het afvalpercentage en de brutomarge in kaart te brengen, werd de ideale kaartprijs per gerecht berekend. Kortom: keukenmanagement anno 2021. De uitbaters laten zich dan ook niet meer verleiden door de concurrentie. “Mijn visie op de horecabusiness is volledig veranderd. Waar we vroeger meer naar concullega’s keken voor aanpak en prijsbepalingen, focussen we vandaag met Horeko op ons eigen rendement. We gaan voortaan aan de slag met de eigen cijfers. Het nattevingerwerk is voorbij.“

Slimme menukaart
De uitbaters van La Corbeille werken nu ongeveer drie jaar met Horeko. “We hebben eerst de menukaart in onze andere vestigingen volledig op punt gezet, gevolgd door de suggestiekaart. Zo konden we voor elk gerecht een correcte prijs berekenen. Die methode hebben we ook voor La Corbeille meteen toegepast, omdat we hier met een volledige nieuwe kaart begonnen”, zegt Van der Auwera. “Hierin kroop heel wat werk maar nu is er die gezonde basis. Alle recepturen zitten in het systeem en er is de koppeling met leveranciers. Via de analyse van onze eigen kaart en de verkoopcijfers hebben we verschillende zaken geleerd. Zo laten mensen zich bijvoorbeeld op een andere manier triggeren om te bestellen dan we dachten. Ook met deze informatie gingen we aan de slag.” 

Tijdsbesparing in personeelsmanagement
De medewerkers van La Corbeille geven hun beschikbaarheden digitaal te kennis. In- en uitklokken verloopt even digitaal via de mobiele app of via de vingerafdrukscanner. Ook de dimona-aangiftes werden geautomatiseerd. “Het lijken details, maar de digitalisering van het personeelsmanagement zorgt voor heel wat tijdswinst, zeker omdat we de uitbating van drie eetzaken combineren. Momenteel doen we ook de planning en de opmaak van het uurrooster via Horeko. Vroeger deden we onze dimona-aangiftes handmatig maar nu gebruiken we ook hiervoor de tool van Horeko”, vertelt Van der Auwera.

Omdat de personeelsadministratie nu grotendeels geautomatiseerd verloopt, kunnen de zaakvoerders opnieuw meer aanwezig zijn in La Corbeille. “We vinden het heel belangrijk om als gezicht van onze eigen zaak de klanten te kunnen ontvangen. Nu we met Horeko werken hebben we hiervoor eindelijk opnieuw tijd.” Pieter van der Heyden besluit: ”Met Horeko en de kracht van digitalisering willen we horeca-ondernemers helpen om hun arbeidslast omlaag te halen en toch maximaal resultaat te halen. Zo krijgen ze ook meer tijd voor het menselijke aspect van hun business. Dat de eigenaars van La Corbeille nu meer tijd kunnen besteden aan het verwelkomen van hun gasten is hier een perfect voorbeeld van.”

Pieter van der Heyden
Pieter van der Heyden Zaakvoerder, Horeko België

 

 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel