Bijna de helft van Belgische bedrijven beschouwt diversiteit als een bedrijfsbrede prioriteit, maar mist een strategische aanpak en data

Workday polst in jaarlijkse enquête naar beweegredenen voor en initiatieven rond gelijkheid, diversiteit en inclusie

logo workday.png

Brussel, 21 november 2022 - 43% van de Belgische bedrijven beschouwt diversiteit als een bedrijfsbrede prioriteit. Dat blijkt uit het jaarlijks internationaal onderzoek van enterprise softwareleverancier Workday naar diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) op de wereldwijde werkvloer. In België maken drie op de vier organisaties budget vrij voor DEI-functies en initiatieven, zowel met het oog op het welzijn van medewerkers als om de organisatie positief te positioneren en zo nieuw talent aan te trekken. Helaas ontbreekt het hen aan de nodige strategie en data om de effecten en de zakelijke impact van deze DEI-inspanningen te sturen en te valoriseren.

Diversiteit staat bij veel organisaties bovenaan de agenda, zowel voor het belang van medewerkers als uit eigen belang. De precieze resultaten en de impact van nieuwe DEI-gerelateerde functies of initiatieven blijken echter onvoldoende gedocumenteerd. Daardoor is het moeilijk om de effecten van deze inspanningen te meten en meerwaarde te creëren. Dat blijkt uit het jaarlijkse grootschalige onderzoek van Workday, de toonaangevende leverancier van enterprise cloudapplicaties voor finance en human resources. 3.100 hr-professionals en bedrijfsleiders uit 23 landen, waaronder 100 in België, werden in augustus en september 2022 bevraagd door Sapio Research. 

Diversiteit als prioriteit

75% van de Belgische hr-professionals en bedrijfsleiders geeft aan dat ze een intern budget hebben voor DEI-initiatieven, en voor 43% van de respondenten is DEI een prioriteit binnen de hele organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat ondanks het huidige economische klimaat, de meerderheid van de Belgische respondenten (63%) een toename rapporteert van het aantal specifieke DEI-rollen binnen hun organisatie en dat investeringen voor DEI-initiatieven in het volgende boekjaar zullen toenemen (41%) of in ieder geval gelijk zullen blijven (40%). 

De voorbije twee jaar werden nieuwe initiatieven genomen om onder meer te beantwoorden aan de noden van medewerkers met kinderen (37%), medewerkers met een mobiele beperking (34%), mantelzorgers (28%) en neurodiverse medewerkers (24%). De voornaamste motivaties om daarin te investeren zijn om het welzijn van medewerkers te verbeteren (45%), diversiteit bij medewerkers te promoten en te verhogen (39%), nieuw talent aan te trekken (38%) en de organisatie positief in de kijker te zetten (38%).

Nood aan strategie en data

In België geeft 38% van de respondenten echter aan dat er geen strategische aanpak is om DEI-initiatieven te implementeren. Een van de andere belangrijke redenen voor het ontbreken van die strategische aanpak ligt bij data en rapportages over DEI-activiteiten: slechts 30% van alle respondenten meet de zakelijke impact en waarde van DEI-initiatieven. 64% merkt daarnaast op dat het bijhouden van voortgang een uitdaging is, waarvoor nieuwe systemen en software nodig zijn om de DEI-strategie en -implementatie volledig te kunnen ondersteunen.

“Sinds ons onderzoek in 2021 zijn veel organisaties begonnen aan hun eigen unieke DEI-traject, maar werknemers verwachten in toenemende mate een sterkere focus op blijvende verandering”, weet Dorien Roes, Country Manager Belux bij Workday. “Uit ons onderzoek blijkt dat een duidelijke visie op en strategie voor DEI, aangestuurd door toegewijde en betrokken leiders uit de hele organisatie, het vermogen van een bedrijf vergroot om meer bewustzijn voor DEI te creëren en de omarming en verantwoordelijkheid hiervoor te stimuleren binnen de organisatie. Technologie is een krachtig hulpmiddel om niet alleen inzicht te krijgen in de verschillende groepen in het personeelsbestand, maar ook om te begrijpen hoe een DEI-strategie bedrijfsresultaten kan opleveren. Die data zullen cruciaal zijn om van deze strategie een meerwaarde te maken, zowel voor medewerkers als voor de organisatie zelf.”
Dorien Roes, Country Manager Belux bij Workday
Dorien Roes, Country Manager Belux bij Workday

Over het onderzoek

De studie werd uitgevoerd door Sapio Research en Workday bij meer dan 3.100 HR-professionals en leidinggevenden met invloed op DEI in hun organisaties in 23 landen: Australië, Oostenrijk, België, Canada, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Hongkong, Ierland, Italië, Japan, Korea, Nederland, Nieuw-Zeeland, Noorwegen, Singapore, Spanje, Zuid-Afrika, Zweden, Zwitserland, het VK en de VS.

De interviews werden in augustus en september 2022 online afgenomen door Sapio Research aan de hand van een e-mailuitnodiging en een online enquête. 

De analyse van het onderzoek werd ondersteund door EW Group. EW Group is een in Londen gevestigd adviesbureau met meer dan 28 jaar expertise op het gebied van gelijkheid, diversiteit en inclusie, dat samenwerkt met bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Europa en daarbuiten.

 De hoofdbevindingen van het onderzoek van vorig jaar vind je hier.

Over Workday

Workday is een toonaangevende leverancier van enterprise cloudapplicaties voor finance en human resources, die klanten helpt zich aan te passen en te gedijen in een veranderende wereld. Workday applicaties voor financieel beheer, human resources, planning, kostenbeheer en analytics worden wereldwijd gebruikt door duizenden ondernemingen in uiteenlopende industrieën – van middelgrote bedrijven tot meer dan 50% van de Fortune 500. Ga voor meer informatie naar www.workday.com.

© 2022 Workday, Inc. Alle rechten voorbehouden. Workday en het Workday logo zijn gedeponeerde handelsmerken van Workday, Inc. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.

Toekomstgerichte Verklaringen

Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen, onder andere verklaringen omtrent de verwachte prestaties en voordelen van de producten van Workday. De woorden “geloven”, “kunnen”, “zullen”, “plannen”, “verwachten“ en soortgelijke termen zijn bedoeld om aan te geven dat het om toekomstgerichte verklaringen gaat. Deze toekomstgerichte verklaringen zijn onderhevig aan risicofactoren, onzekerheden en aannames. Indien de risicofactoren concreet worden of aannames onjuist blijken, kunnen resultaten aanzienlijk afwijken van de resultaten die in deze toekomstgerichte verklaringen zijn genoemd. Risicofactoren houden onder meer in, maar beperken zich niet tot, de risicofactoren zoals beschreven in de bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) gedeponeerde stukken, waaronder ons Formulier 10-Q voor het fiscale kwartaal dat op 31 juli 2022 eindigde, en onze toekomstige verslagen die wij van tijd tot tijd aan de SEC zullen overleggen, waarin de feitelijke resultaten kunnen afwijken van de verwachte resultaten. Workday aanvaardt geen enkele verplichting en heeft op dit moment niet de intentie om eventuele toekomstgerichte verklaringen na publicatie te actualiseren.

Niet op de markt gebrachte diensten, kenmerken of functies die in dit document, op onze website of in andere persberichten of publieke verklaringen zijn genoemd en op dit moment niet beschikbaar zijn, kunnen naar goeddunken door Workday worden gewijzigd en kunnen niet als gepland of in het geheel niet worden geleverd. Klanten die diensten van Workday, Inc. aanschaffen, dienen hun aankoopbeslissing te maken op basis van de op dit moment beschikbare diensten, kenmerken en functies.

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be