Bijna 40% van de Belgen koopt nu meer tweedehands dan vijf jaar geleden

30% van de Belgen koopt elektronische producten, zoals smartphones en tablets, tweedehands

Brussel, 15 mei 2023 - Het groeiende bewustzijn rond duurzaamheid beïnvloedt de aankoop van tweedehandsproducten in alle productcategorieën. Dat blijkt uit de meest recente studie van Swappie, het toonaangevende Europese bedrijf dat refurbished iPhones koopt en verkoopt, en studiebureau Kantar. 38% van de Belgische bevolking koopt vaker tweedehands dan vijf jaar geleden. Voor technologie blijft de voorkeur echter nog vaak te gaan naar nieuwe producten, terwijl er steeds meer refurbished alternatieven zijn die de elektronische afvalberg kunnen terugdringen en een circulaire smartphone-economie mogelijk maken.

Uit de recente consumptiebarometer van refurbished smartphoneaanbieder Swappie en studiebureau Kantar blijkt dat consumenten steeds vaker alternatieven zoeken voor de aankoop van nieuwe producten. Naast betaalbaarheid speelt duurzaamheid een steeds prominentere rol in het koopproces. Bijna een derde van de Belgen geeft zelfs aan dat duurzaamheid de belangrijkste factor is om voor tweedehandsproducten te kiezen. 

Vertrouwen

De populairste tweedehandsaankopen in België zijn boeken (48%), kleding (46%), meubilair (38%) en fietsen (32%). Volgens de studie worden tweedehands technologische producten zoals smartphones, tv's en laptops door 30% van de bevolking overwogen. Hoewel 63% van de ondervraagde Belgen weet wat ‘refurbished’ inhoudt, is er nog meer werk aan de winkel om in België echt een gezonde circulaire economie tot stand te brengen.

Veranderende gewoonten

Martine Hardeveld Kleuver, onlangs benoemd tot Country Manager Benelux bij Swappie, geeft aan dat een bredere adoptie van refurbished smartphones essentieel is voor het terugdringen van de technologische afvalberg.

"Volgens de Global E-waste Monitor van de Verenigde Naties zullen we tegen 2030 wereldwijd geconfronteerd worden met bijna 75 miljoen ton aan e-waste. Het is dus van fundamenteel belang dat we de manier waarop we vandaag technologie consumeren veranderen. Tweedehands en opgeknapte producten zijn een betere optie voor de planeet, terwijl ze betaalbaarder zijn voor hun gebruikers en de circulaire economie stimuleren door de levensduur van die smartphones en elektronica te verlengen.”, aldus Hardeveld Kleuver.

Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in het veranderen van consumptiegewoonten en heeft reeds een positieve invloed op verschillende productcategorieën. Toch wordt bij de aankoop van technologie nog steeds de voorkeur gegeven aan nieuwe producten. Om die perceptie te veranderen en refurbished mainstream te maken, gelooft Swappie dat het cruciaal is dat merken veilige en betrouwbare refurbished opties aanbieden. Zo wordt een circulaire economie in de smartphone-industrie echt mogelijk.

Martine Hardeveld Kleuver, Country Manager Benelux bij Swappie
Martine Hardeveld Kleuver, Country Manager Benelux bij Swappie

Over Swappie

Swappie is dé end-to-end online winkel voor de aan- en verkoop van refurbished smartphones. De missie van het bedrijf is om mensen een kwalitatieve, betaalbare en milieuvriendelijke manier te bieden hun telefoon te upgraden. Swappie is momenteel actief in landen door heel Europa, waaronder België, Zweden, Italië en Duitsland. Het bedrijf groeide sterk in 2021 met een omzet van 195 miljoen euro. Sinds de oprichting in augustus 2016 is Swappie uitgegroeid tot een van de meest innovatieve en snelgroeiende bedrijven in Europa met meer dan 800 medewerkers en heeft het tot nu toe 149 miljoen euro bij investeerders opgehaald. Ga voor meer informatie naar: https://swappie.com/be

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be