Bezoeken aan Leuvense woonzorgcentra weer mogelijk dankzij online reservatiesysteem KeyPlanner

Bezoeken aan Leuvense woonzorgcentra weer mogelijk dankzij online reservatiesysteem KeyPlanner

Snelle en eenvoudige manier om familiebezoeken in te plannen

Leuven, 27 mei 2020 - Sinds 18 mei zijn bezoeken aan woonzorgcentra opnieuw toegelaten onder strikte voorwaarden. Eén van de voorwaarden is het duidelijk in kaart brengen van alle bezoekers. Met het online reservatiesysteem KeyPlanner van Kristof Lanckman (Bertem) is dit met enkele muisklikken geregeld. De Leuvense woonzorgcentra De Wingerd en Ter Meeren maken reeds gebruik van het systeem. Het systeem is snel inzetbaar, aanpasbaar aan de specifieke noden van de organisatie en uiterst gebruiksvriendelijk voor de bezoekers.

De veiligheidsraad besliste dat vanaf 18 mei het bezoeken van een familielid in een woonzorgcentrum opnieuw mogelijk werd. Hoewel dit voor bewoners en hun familie een opluchting is, creëert dit voor de woonzorgcentra zelf extra organisatorische en logistieke uitdagingen. De bezoeken zijn namelijk aan enkele strikte voorwaarden verbonden. Zo mag bezoek enkel in specifieke ruimtes of openlucht gebeuren en moeten elk bezoek en elke bezoeker geregistreerd worden. WZC De Wingerd en WZC Ter Meeren van het Woonzorgnet-Dijleland gingen daarom op zoek naar een snelle oplossing om dit in goede banen te leiden terwijl alle voorwaarden gerespecteerd worden. Deze ondersteuning vonden ze in het online reservatiesysteem KeyPlanner.

Volledig op maat
WZC De Wingerd in Leuven is pionier en voortrekker in het Kleinschalig Genormaliseerd Wonen voor personen met dementie. Het WZC bestaat uit 17 woningen voor telkens 8 personen. Het woonzorgcentrum gelooft in de kracht van familiaal contact en deed er alles aan om dit opnieuw mogelijk te maken op een veilige manier. Samen met KeyPlanner werd een online kalender om ervoor te zorgen dat niet alle bezoekers op hetzelfde moment zouden langskomen. Jan Vanwezer, campusdirecteur van WZC De Wingerd: "Onze voornaamste bekommernis is om ervoor te zorgen dat onze bewoners opnieuw in contact komen met hun familie. Menselijk contact is heel belangrijk voor hen. Via KeyPlanner kunnen bezoekers hun afspraak makkelijk zelf inplannen waardoor onze medewerkers minder administratief werk hebben. Het reservatiesysteem werd volledig op maat aangepast aan onze wooneenheden en is bijzonder intuïtief in gebruik.”

Smartphone, tablet of computer
In WZC Ter Meeren te Neerijse leeft de filosofie om ouderen zo lang mogelijk in een vertrouwde omgeving te laten wonen of in geval van grote zorgnood een zo herkenbare en huiselijk mogelijke woonomgeving aan te reiken. Het bezoek van vrienden en familie is hierin een belangrijke schakel. In tijden van corona gebeurt dit bezoek op de terrassen van de kleinschalige woningen. Om te voorkomen dat deze terrassen een te grote trekpleister werden, was er nood aan een goede planning. Katrien Philips, Woonleefkundige bij WZC Ter Meeren: “Op basis van onze specifieke situatie, verzorgde KeyPlanner de technische set-up van ons reservatiesysteem. Het enige dat we zelf moesten doen was de link naar het reservatiesysteem publiceren op onze website. Nu kunnen families snel en eenvoudig een afspraak inplannen via hun smartphone, tablet of computer. Bovendien kunnen wij de timeslots altijd updaten." 

Bezoekers met minder digitale skills kunnen ook nog steeds telefonisch een bezoek plannen. Het systeem is volledig complementair aan de gebruikelijke aanpak. Bezoekers kunnen zien welke timeslots nog vrij zijn en een moment reserveren, maar ook de organisatie heeft zicht op de planning en kan na een telefoontje van een bezoeker manueel een afspraak inplannen.

Specifieke noden
Het online reservatiesysteem KeyPlanner is een initiatief van Kristof Lanckman uit Bertem. De tool kan ingezet worden door iedereen die een dienst of faciliteit uitbaat waar reservaties nodig zijn. Kristof is trots dat hij de woonzorgcentra kan helpen in deze tijden: “De tool kan na een dag ingezet worden en aangepast worden aan de specifieke noden en situatie, zoals bij De Wingerd en Ter Meeren. Er volgde inmiddels al snel een aanvraag van een psychiatrisch centrum. Ook hier zijn de noden wat anders. Toch kunnen we heel snel helpen en hen zo administratief ontzorgen. Het geeft veel voldoening om met KeyPlanner bij te dragen aan het opnieuw faciliteren van familiebezoek in deze moeilijke tijden”, besluit Kristof.

Kristof Lanckman, oprichter KeyPlanner
Kristof Lanckman, oprichter KeyPlanner

 

 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel