Beweging, sociaal contact en een leuk extraatje: Shopopop roept senioren op om zich bij hen aan te sluiten

Antwerpen, 24 november 2022 - Terwijl het aandeel ouderen onder de bevolking jaar na jaar blijft toenemen, zijn ze bij Shopopop, Europees pionier en marktleider in crowdshipping, zwaar ondervertegenwoordigd. Daarom lanceert Shopopop een oproep naar senioren om zich als Shopper te registreren: zo kunnen ze actief blijven, sociaal contact houden én belastingvrij iets bijverdienen. 

Op je verplaatsingen een boodschap meenemen voor iemand anders en die thuis bezorgen in ruil voor een kleine vergoeding: dat is het principe van crowdshipping of collaboratieve levering. Het idee daarachter? Bestaande verplaatsingen maximaal benutten, om zo duurzame efficiëntiewinsten te boeken in tijd, geld en uitstoot. Momenteel heeft Shopopop in België al partnerschappen met Colruyt, Carrefour en Cora, maar evengoed lokale handelaars en kmo’s, groen- en drankenhandels of biowinkels. Per levering verdienen Shoppers een minimumbedrag van vijf euro, dat oploopt naarmate de afstand en ‘moeilijkheid’ van de bezorging. 

Shopper Simon Wamushala (70) tijdens een zomerse levering
Shopper Simon Wamushala (70) tijdens een zomerse levering

Veel voordelen 

In België tellen we momenteel ongeveer 10.000 geregistreerde Shoppers, waarvan maar zo’n 10% jonggepensioneerden. Nochtans zijn er, zeker voor oudere senioren, heel wat positieve aspecten aan het Shopper zijn: regelmatig een boodschap bezorgen kan hen helpen om in beweging te blijven en sociaal contact te onderhouden, terwijl ze belastingvrij een centje bijverdienen in tijden van sterk stijgende levensduurte. Alleen maar voordelen dus!”, zegt Caroline Schuurs, country manager Benelux bij Shopopop. Bij deze lanceren we dan ook een warme oproep aan geïnteresseerde senioren om zich te registreren en Shopper te worden.

Die registratie verloopt via de mobiele app van Shopopop, die gratis te downloaden is in de App Store en via Google Play. Zodra dat gebeurd is krijg je via de app bestellingen uit je buurt te zien, die je dan kan reserveren om binnen de drie uur te bezorgen. Belangrijk is dat er geen enkele verplichting bij komt kijken: je doet enkel een levering als je daar zin in hebt en het in je schema past. Per jaar kun je zo tot €6340 belastingvrij bijverdienen binnen het kader van de deeleconomie. De verdiensten verschijnen netjes in je jaarlijkse aangifte, verder hoef je hier zelf niks voor te doen. 

Ik gebruik Shopopop wanneer ik wat tijd over heb onderweg. Het is een leuke manier om een extraatje te verdienen om mijn kleinkinderen te verwennen!”, zegt Simon Wamushala (70), een Shopper uit Waver.

Duurzaam, sociaal en enkel voor particulieren

De inspiratie voor het model van Shopopop komt uit Indië, van de zogenaamde dabbawalas: maaltijdbezorgers uit Mumbai die dagelijks met een enorme precisie en stiptheid tienduizenden maaltijden bezorgen op kantoor. Oorspronkelijk ontstaan in het Britse koloniale tijdperk, inspireerde het systeem meer dan honderd jaar later twee jonge Fransmannen, Johan Ricaut en Antoine Cheul, tot een model van sociale en duurzame thuislevering dat ze crowdshipping doopten. Een essentieel onderdeel van de filosofie is dat er enkel met particuliere bezorgers of Shoppers gewerkt wordt. Alles bijeen gebeurden er via Shopopop al meer dan vier miljoen leveringen in zeven landen: België, Italië, Portugal, Luxemburg, Nederland, Spanje en Duitsland.

 

Over Shopopop

Shopopop is Europees pionier en marktleider in crowdshipping. Het snelgroeiende bedrijf uit Nantes zag in 2017 het levenslicht en ontwikkelde een mobiele app die mensen de mogelijkheid biedt om allerhande boodschappen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper uit hun buurt, die zo iets bijverdient. Het achterliggende idee is om bestellingen zoveel mogelijk te centraliseren en zo verplaatsingen uit te sparen, voor efficiëntiewinsten in tijd, geld, verkeersdruk en uitstoot. Shopopop wil op die manier bijdragen tot een duurzamere wereld en samenleving. 

Behalve in Frankrijk is het bedrijf ondertussen ook actief in België, Italië, Portugal, Luxemburg, Nederland, Duitsland en Spanje. In 2023 komen daar sowieso nog Roemenië, Polen en de UK bij. Shopopop telt ondertussen ruim 2.000 partners, van supermarkten en detailhandelaars tot webshops, groenhandels en ook farmaspelers. In de Benelux zijn onder meer Colruyt, Carrefour en Cora al partner. Over heel Europa ambieert Shopopop tegen 2025 minstens 50.000 verkooppunten te bedienen. Ook het aantal werknemers gaat in sneltempo omhoog: van 140 nu verwacht het bedrijf tegen eind 2023 te groeien naar 250. 

Caroline Schuurs

Caroline Schuurs

Country manager Benelux, Shopopop
Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be