Berichtgeving over de elektrische wagen gaat te kort door de bocht
Door Antoine Geerinckx, zaakvoerder van het onafhankelijk adviesbureau CO2Logic

Onlangs maakte het Trancik Lab van het Massachusetts Institute of Technology (MIT) de resultaten bekend van een nieuw onderzoek. Wat blijkt? Over een volledige levenscyclus van productie tot recyclage, stoot een luxe-versie van een elektrische wagen meer CO2 uit dan een kleine benzinewagen. Het duurde niet lang vooraleer onze media dit nieuws brachten onder de noemer: Het imago van de elektrische wagen krijgt een flinke deuk ... Inderdaad, het groene imago van de elektrische wagen krijgt klappen … Echter niet door de resultaten van het onderzoek maar door de pers die in haar berichtgeving en titels te kort door de bocht gaat.
De weg naar een groenere samenleving is nog lang en de overtuiging dat we daar zullen geraken in elektrische wagens jong en frêle. Deze ongenuanceerde berichtgeving van wat anders betrouwbare nieuwsbronnen zijn, dreigt die overtuiging nu jammerlijk onderuit te halen.
Racemonster
Nergens in onze media werd genuanceerd dat MIT in haar onderzoek de kleine Mitsubishi Mirage benzinewagen vergeleek met veruit het zwaarste model van Tesla. VRT Nieuws spreekt nog van een “luxe-versie met een topsnelheid van 250 km/u”, De Standaard houdt het bij een “luxe sedan”. Het Laatste Nieuws weet nog net het model te vermelden, wat al helemaal niet veelzeggend is.
Zo laten ze na om duidelijk te maken dat het hier om een waar racemonster gaat. De Tesla Model S P100D trekt met 0 tot 100 km/u in 2,5 seconden sneller op dan een Bugatti Veyron, tot voor kort de snelste wagen ter wereld. De Mitsubishi Mirage doet er met 13,2 seconden net iets langer over. De Mirage kost bovendien ongeveer € 13.000, terwijl je voor de Tesla Model S P100D al gauw een slordige € 120.000 op tafel mag leggen. Dit is nefast voor de perceptie van de lezer. Onvoldoende geïnformeerd dreigt die alle elektrische wagens over dezelfde kam te scheren op basis van hallucinante cijfers over een racebolide die voor veel van ons Belgen hoe dan ook te duur is en haast niet in het straatbeeld voorkomt.
Wat wel wordt besproken is het groot verschil qua uitstoot tussen grote en kleine elektrische wagens over de hele levenscyclus. Dat is vooral te wijten aan de productie- en recyclageprocessen. Hoe zwaarder de auto en hoe groter zijn autonomie, hoe zwaarder de batterij en ecologische voetafdruk. Maar de berichtgeving laat uitschijnen alsof de wagenproducent of zelfs de gebruiker hiervoor verantwoordelijk is, terwijl deze verantwoordelijkheid bij onze energiebedrijven en de overheid ligt, die onze energiemix uitstippelen.
Zwaardere energiemix
Ook deze energiemix vergeten de media te vermelden. MIT baseert zich in haar studie op de energiemix van Midwest Amerika, die met 825 gCO2/kWh veel zwaarder is dan die van België (200 gCO2/kWh). Elektrische wagens zijn namelijk slechts zo groen als de energie die ze verbruiken. Dat gaf ik eerder al aan op Knack. “Koppel het energieverbruik van een elektrische wagen aan de nationale energiemix, en je merkt al snel dat de uitstoot sterk verschilt van land tot land. Een Tesla opgeladen in België die bij ons 38,2 g CO2 per km produceert, stoot opgeladen in Noorwegen slechts 2,5 g CO2 per km uit. Laad zoveel mogelijk elektrische wagens op via een duurzaam elektriciteitsnet, en je bent op weg naar een groene toekomst.”
In het kader van de MIT-studie betekent dit dat diezelfde Tesla opgeladen in België slechts een vierde zou uitstoten van wat wordt aangegeven in de studie en in onze pers. Dus geen 226 gr CO2 per km maar wel slechts ongeveer 60 gr CO2 per km. Het hoeft uiteraard niet gezegd dat de kleine Mitsubishi Mirage hier in België ook 192 gr CO2 per km uitstoot, ongeacht onze verschillende energiemix.
Tailpipe-emissies
Vervuilende gassen van (vracht)wagens zoals CO, NH3, NOx, NMVOC, PM10 en SOx verstikken onze steden. Willen we ze opnieuw gezonder maken en de weg naar een groenere samenleving verder afleggen, moeten we dringend de uitstoot van deze tailpipe-emissies verminderen. Mits ze gevoed worden door een groene energiemix, zijn elektrische wagens wel degelijk een deeloplossing.
Maar laat ons, zolang onze overheden niet meer gaan inzetten op deze groene energiemix, de elektrische wagen een kans geven en niet eenvoudig en ongenuanceerd afschrijven op zijn CO2-uitstoot. Zeker niet aan de vooravond van een Europese beslissing over mogelijke voorstellen om elektrisch rijden te stimuleren.