Batterijtreinen van Siemens Mobility voor het Westerwald
- Pilootproject met klimaatvriendelijke treinen op batterijen
- Recordprestatie van krachtige Mireo Plus B op topografisch uitdagende Westerwald-route
- Dieseltreinen worden vervangen door milieuvriendelijke batterijtreinen
München, 28 februari 2023 - In het kader van zijn spoorpilootproject in het Boven- en Beneden-Westerwald heeft Hessische Landesbahn gekozen voor drie Mireo Plus B-batterijtreinen met twee wagons van Siemens Mobility. Beide routes in het Westerwald, met steile hellingen en lange niet-geëlektrificeerde delen, vragen om krachtige treinen. Met zijn hoge aandrijfkracht is de Mireo Plus B uitermate geschikt om deze uitdaging aan te gaan. Batterijaangedreven treinen ter vervanging van dieseltreinen zullen heel wat CO2 besparen en het geluidsniveau en de uitlaatemissies in de regio verminderen.
“Als minister van Klimaatbescherming en Mobiliteit ben ik vooral enthousiast over de vooruitgang die bij het geplande proefproject met batterijaangedreven treinen in het Westerwald wordt geboekt. De keuze voor de krachtige batterijtreinen van Siemens Mobility is een mijlpaal op de lange weg naar klimaatneutraal openbaar vervoer in Rijnland-Palts. Het gebruik van alternatieve aandrijvingen uitbreiden is onontbeerlijk om de mobiliteitstransitie te realiseren en het klimaat te beschermen. We effenen het pad naar het openbaar vervoer van de toekomst”, benadrukte Katrin Eder, minister van Klimaatbescherming, Milieu, Energie en Mobiliteit, Rijnland-Palts.
“We willen de verantwoordelijken in de deelstaat Rijnland-Palts en hier in de regio bedanken omdat ze ons in staat hebben gesteld bij te dragen aan dit veeleisende en boeiende pilootproject. We zijn ervan overtuigd dat deze milieuvriendelijke, innovatieve technologie uitermate geschikt is voor gebruik op moeilijke, langere, bergopwaartse stukken in het laaggebergte. Ook zijn we erg blij met deze mogelijkheid om het bewijs te leveren dat het bij dagelijkse activiteiten kan”, aldus Veit Salzmann, CEO van Hessische Landesbahn.
“Ik ben echt trots dat ons gezamenlijk engagement voor alternatieve aandrijvingen voor het regionale spoorvervoer in het noorden van Rijnland-Palts zijn vruchten afwerpt. De bestelling van Hessische Landesbahn als onze contractpartner bij Siemens Mobility voor de levering van de batterijtreinen heeft de basis gelegd voor de innovatieve treinen met een klimaatvriendelijke aandrijving om hun geschiktheid voor dagelijkse passagiersdiensten in de regio Westerwald te bewijzen. We zijn erg enthousiast over de ervaring en lessen die het pilootproject zal opleveren. Zo kunnen we verder beslissen over het gebruik van alternatieve aandrijvingen”, besluit Achim Hallerbach, districtscommissaris van het district Neuwied en hoofd van SPNV-Nord.
Elmar Zeiler, Head of Regional Trains bij Siemens Mobility: “We zijn verheugd dat we met het pilootproject in het Westerwald kunnen aantonen dat alternatieve aandrijvingen echt een goed en groen alternatief bieden voor personenvervoer, zelfs op topografisch uitdagende routes en lange, niet-geëlektrificeerde trajecten. De Mireo Plus B van Siemens Mobility is klimaatvriendelijk, krachtig en stil, en bespaart heel wat CO2 aangezien hij diesel vervangt door batterijkracht.”
De nieuwe batterijtreinen zullen rijden op de Oberwesterwaldbahn (OWB) van Limburg naar Altenkirchen – Au – Siegen, en op de Unterwesterwaldbahn (UWB) tussen Limburg – Montabaur – Siershahn. De OWB-route is 115 kilometer lang en omvat een traject van 75 kilometer zonder bovengrondse elektriciteitslijnen. Volgens de plannen moeten de batterijen van de trein worden opgeladen in Limburg en op het traject Au – Siegen. Het niet-geëlektrificeerde traject van de UWB-route is ongeveer 35 kilometer lang. Daardoor kunnen treinen heen en weer rijden zonder bij te laden. De treinen zullen op de twee routes meer dan 50 stations aandoen.
Voor dit project bouwt Siemens Mobility drie Mireo Plus B-batterijtreinen met twee wagons, elk met drie deuren aan elke zijde om snel en eenvoudig in en uit te stappen. De treinen zijn uitgerust met stroomafnemers voor gebruik onder bovenleidingen en voor het opladen van batterijen, en met batterijen voor gebruik op niet-geëlektrificeerde routes. In de batterijmodus bedraagt het bereik van de Mireo Plus B op topografisch uitdagende routes ongeveer 80 kilometer zonder bij te laden. De siliciumcarbidetechnologie die in de Mireo Plus B wordt gebruikt, draagt bij aan aanzienlijke energiebesparingen.
De ruime trein telt 126 zitplaatsen en 156 staanplaatsen.
Meer info vindt u op de perswebsite van Siemens.
Over Siemens Mobility
Siemens Mobility, een afzonderlijk beheerd bedrijf van Siemens AG, is ruim 175 jaar marktleider in intelligente transportoplossingen. Siemens Mobility werkt continu aan het vernieuwen van zijn portfolio op het gebied van rollend materieel, spoorautomatisering en -elektrificatie, een uitgebreid softwareportfolio, turn key systemen en aanverwante diensten. Met digitale oplossingen stelt Siemens Mobility wereldwijd mobiliteitsaanbieders in staat om infrastructuur intelligent te maken, de waarde duurzaam te verhogen gedurende de gehele levenscyclus, de passagierservaring te verbeteren en de beschikbaarheid te garanderen. In het boekjaar 2022, dat eindigde op 30 september 2022, behaalde Siemens Mobility een omzet van € 9,7 miljard. Het concern had wereldwijd ca. 38.200 werknemers in dienst. Kijk voor meer informatie op: www.siemens.com/mobility.
Katrien Valkiers