Batterijen in plaats van diesel – eerste treinen in gebruik genomen voor passagiersvervoer in Ortenau

  • Eerste gebruik van de Mireo Plus B, de hybride trein op batterijen van Siemens Mobility / Voordelen voor passagiers en milieu

Huizingen, 12 april 2024 - Innovatieve technologie, nog meer klimaatbescherming en meer comfort en gemak voor de passagiers – vanaf 8 april 2024 ziet het regionale spoorvervoer op Netwerk 8 ('Ortenau') er helemaal anders uit. Vandaag beginnen de lijndiensten van de eerste vier batterijaangedreven treinen van Siemens Mobility, een primeur voor Duitsland. De officiële start werd gevierd met een exclusieve inaugurele rit van Offenburg naar Oberkirch en terug, in het gezelschap van Winfried Hermann, minister van Transport voor de deelstaat Baden-Württemberg, samen met tal van genodigden.

“Met deze openingsrit schrijven we een nieuw hoofdstuk in de spoorweggeschiedenis”, merkte minister Hermann op. “Dankzij de batterijaandrijving van de Mireo Plus B zijn treinen die vanaf vandaag in de regio Ortenau rijden klimaatvriendelijker dan dieseltreinen. Baden-Württemberg is een pionier op het gebied van innovatieve treintechnologie. Alle treinen moeten klimaatvriendelijk zijn. We rekenen op alternatieve, klimaatvriendelijke oplossingen waar er nog geen bovengrondse elektriciteitsleidingen zijn.” ​ ​ 
Tobias Harms, CEO van SWEG: “SWEG staat niet alleen voor kwaliteit, maar ook voor innovatie. We zijn bijzonder blij dat we deze innovatieve treinen nu ter beschikking kunnen stellen van onze passagiers. We zullen laten zien dat we een betrouwbare partner zijn voor zowel de deelstaat Baden-Württemberg als Siemens Mobility.” 
Albrecht Neumann, CEO Rolling Stock bij Siemens Mobility: “We zijn er trots op dat onze eerste vloot Mireo Plus B-batterijtreinen nu in gebruik wordt genomen voor passagiersvervoer. We danken de deelstaat Baden-Württemberg en SWEG voor hun vertrouwen in onze innovatieve en milieuvriendelijke technologie. Door het spoorvervoer uit te breiden kunnen we een actieve bijdrage leveren aan klimaatbescherming. De invoering van deze uiterst geavanceerde treinen, die tot 120 kilometer op batterijvermogen kunnen rijden, is een belangrijke stap in de richting van een duurzame toekomst.” ​ 

Waar de nieuwe treinen rijden

De hybride treinen zullen in eerste instantie ingezet worden op de trajecten van Offenburg naar Bad Griesbach en van Offenburg naar Hornberg. Ze vervangen de dieselaangedreven Regio Shuttle RS1. Volgens de plannen moet de hybride dienstverlening geleidelijk worden uitgebreid naar andere routes in het netwerk. Ter voorbereiding van de invoering van de treinen van Siemens Mobility werd de dienstregeling medio december 2023 aangepast. Sindsdien rijden treinen in de vallei van Kinzig bijvoorbeeld rechtstreeks van Offenburg via Hausach naar Hornberg zonder dat overstappen nodig is. En reizigers die naar Freudenstadt reizen, moeten meestal overstappen in Hausach, omdat de batterijaangedreven treinen het station van Freudenstadt alleen kunnen binnenrijden tijdens de vaste dienstregeling als daar een extra wisselverbinding is geïnstalleerd.

Als gevolg van de wijziging van de dienstregeling in december 2023 is de dienstverlening aan passagiers verbeterd door het wegwerken van eerdere lacunes in het treinschema. Op alle trajecten rijdt er nu minstens elk uur een trein van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds.

“Met het nieuwe netwerk en de nieuwe treinen verhogen we de dienstfrequentie en zorgen we voor meer capaciteit. De reizigers hebben nu meer comfortabele en aantrekkelijke opties om over- en op te stappen, zowel in de steden als daarbuiten”, merkte Minister van Transport Hermann op. 

Innovatieve trein: de Siemens Mireo Plus B

De Mireo Plus B-treinen met meerdere stellen, die rijden op batterijen met groene elektriciteit, produceren geen uitstoot en zijn uiterst stil. Dankzij hun hybride batterijaandrijving kunnen ze worden gebruikt op routes met en zonder bovenleidingen. Wanneer ze in de toekomst op het hele netwerk worden ingezet en de dieselaangedreven Regio Shuttle vervangen, zullen ze het dieselverbruik met ongeveer 1,8 miljoen liter per jaar verminderen. De Mireo Plus B heeft een rijbereik tot 120 kilometer op batterijvoeding en in reële omstandigheden. De batterijen kunnen worden opgeladen aan de bovenleiding en met remenergie. Het batterijsysteem onder de vloer telt twee batterijhouders met lithium-ionbatterijen met een lange levensduur. De treinstellen hebben 120 zitplaatsen en zijn uitgerust met een toilet, airconditioning en grote ruimten voor speciaal gebruik.

Over de nieuwe technologie ​ 

Fabrikant Siemens Mobility won met zijn Mireo Plus B-ontwerp de openbare technologieaanbesteding voor Netwerk 8 van Baden-Württemberg. Als gevolg hiervan bestelde het Staatsbureau voor Spoorwegvoertuigen (SFBW) van Baden-Württemberg 27 batterijaangedreven Mireo Plus B-treinen met twee stellen bij Siemens Mobility. Siemens Mobility zal de treinen ongeveer 30 jaar onderhouden voor SWEG in het nieuwe spooronderhoudsdepot in Offenburg dat in juni 2023 werd geopend. Toestandsafhankelijk, preventief onderhoud van de treinen wordt mogelijk gemaakt door het gebruik van de cloudgebaseerde Railigent X Suite-applicatie van Siemens Mobility. Dankzij geavanceerde algoritmen en gegevensanalyses worden de treinactiviteiten geoptimaliseerd en worden potentiële storingen gedetecteerd en verholpen voordat ze tot defecten leiden. Dat zorgt voor 100 procent beschikbaarheid van de vloot. De laadinfrastructuur voor de nieuwe treinen werd door SWEG Schienenwege GmbH geïnstalleerd in de treinstations Achern en Biberach (Baden). ​ 

Over Netwerk 8

Na de aanpassing van de dienstregeling medio december 2023 omvat Netwerk 8 (“Ortenau”) de volgende routes: Offenburg – Hornberg/Freudenstadt; Offenburg – Bad Griesbach; Offenburg – Achern – Ottenhöfen; en Biberach (Baden) – Oberharmersbach-Riersbach. Bovendien is het de bedoeling dat de opnieuw geactiveerde Hermann Hesse-lijn tussen Calw en Renningen vanaf 2025 deel gaat uitmaken van het netwerk. Alles bij elkaar is Netwerk 8 goed voor zo'n tweeënhalf miljoen treinkilometers per jaar. De deelstaat Baden-Württemberg kende de uitbating van het netwerk tot december 2038 toe aan SWEG. 

Meer informatie vindt u op de perswebsite van Siemens.

 

Over Siemens Mobility ​
Siemens Mobility is een afzonderlijk bestuurd bedrijf van Siemens AG. Als leider in intelligente transportoplossingen voor meer dan 175 jaar, innoveert Siemens Mobility voortdurend zijn portfolio. Tot de kerngebieden behoren rollend materieel, spoorwegautomatisering en elektrificatie, een uitgebreid softwareportfolio, turnkey systemen en aanverwante diensten. Met digitale producten en oplossingen stelt Siemens Mobility mobiliteitsoperatoren wereldwijd in staat om infrastructuur intelligent te maken, de waarde duurzaam te verhogen gedurende de gehele levenscyclus, de passagierservaring te verbeteren en de beschikbaarheid te garanderen. In het fiscale jaar 2023, dat eindigde op 30 september 2023, boekte Siemens Mobility een omzet van €10,5 miljard en had het wereldwijd ongeveer 39.800 mensen in dienst. Meer informatie is beschikbaar op: www.siemens.com/mobility.

Over Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH ​
Südwestdeutsche Landesverkehrs-GmbH is een bedrijf met hoofdzetel in Lahr, Zwarte Woud, dat stedelijke en interstedelijke busdiensten en lokaal vracht- en passagiersvervoer per spoor verzorgt in de deelstaat Baden-Württemberg en naburige regio's. In 2018 rondde het bedrijf de fusie af van de Hohenzollerische Landesbahn (HzL), gevestigd in Hechingen. Het voormalige Abellio Rail Baden-Württemberg GmbH, dat nu actief is als SWEG Bahn Stuttgart GmbH, maakt sinds begin 2022 ook deel uit van de SWEG Group. SWEG telt ruim 1.800 medewerkers.

Katrien Valkiers

Katrien Valkiers

Head of Communications, Siemens Belgium
Caitlin Muyllaert

Caitlin Muyllaert

PR Consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be